EN | ES |

Facsimile view

1005


< Page >

Stylisace jest obratná, vyvěrajíc z dlouholeté zkušenosti. Autor úvodem vysvětluje, proč volil sobě právě historické téma. Poznalt z dlouhého styku s příslušníky domněle reformovaného nábožen- ství, že lze na působiti daleko lépe historií, nežli theologií. Spis jest prost útočného tónu a hledí odpůrce přesvědčiti na základě knih psaných se stanoviska protestantského. Podávám hlavní body rozmluvy.

Dáma nejprve poukazuje na pronásledování nekatolického kněž- stva, uvádějíc při tom za příklad odsouzení Husovo. Oponent se nato táže, zdali nepočítá dokonce Husa mezi protestantské mu- čedníky? Dostav kladnou odpověď, vypočítává všechny články víry, v nichž se Hus úplně shodoval s katolickou věroukou, načež uza- vírá takto: To jsou vesměs věci, které se vám nelíbily u církve římské, a proto pastoři vás netoliko klamali, ale i dokonce chtěli oklamati, jelikož před vámi zatajovali skutečnost, o níž dobře - děli.

Dáma nato praví, že by přišla do velikých rozpaků, kdyby tomu bylo skutečně tak, jak praví. I dostává se důkazu pravdy čtením míst z norimberského vydání spisů Husových, načež ona odpovídá: Přiznávám, že naši pastoři jsou špatnými historiky, ale netroufám si jich obviniti ze špatných úmyslů, Bůh sám zkoumá jejich srdce. Po takové odpovědi přichází nový důkaz, a sice opětně na základě norimberského vydání Husa. Srovnává výrok protestantského mar- tyrologia s úvodními slovy norimberského vydání o osobě Husově a dochází k poznání, že skladatel knihy o nekatolických mučed- nících je přeložil doslovně. Ale jaký jest mezi oběma knihami rozdíl! Norimberský úvod cituje otázku i odpověď stran Eucharistie Husovi položenou, kdežto martyrologium uvádí pouze otázku bez odpovědi znějící po katolicku! Oponent se proto zcela klidně táže: Mohla se taková věc státi z pouhé nepozornosti?

Zmíniv se krátce o smrti Jeronyma pražského, přechází k před- ním francouzským spisovatelům protestantským, aby ukázal, jak si vzájemně odporují. Přivedla ho k tomu sama ona kalvinistka, po- ukazujíc na chválu, jakou vzdal Husovi Charles Drelincourt, pastor pařížský a v době nejpopulárnější protestantský spisovatel fran- couzský. Chtěje odpověděti, chápe oponent jeho dílo do rukou a poukazuje nato, že Drelincourt cituje in margine norimberské vydání spisů Husových. Dle toho jest přesvědčen, že pastor dobře znal učení Husovo, jež v tak mnohém souhlasilo s katolickým, a táže se: Prohlásil-li jiný spisovatel Jean Claude, předchůdce Drelincourtův že nedosáhnou spasení, kdož drží se nauky katolické, jak mohl na- zvati Husa mučedníkem za Ježíše Krista ?

130



Text viewManuscript line view