EN | ES |

Facsimile Lines

1005


< Page >

[1]
nemá pravdu. Vždyť jest celá spousta zámožných lidí, kteří, vstou-
[2]
pivše do stavu duchovního, vzdali se všeho majetku, opustili vše,
[3]
aby se věnovali spáse duší! Dobrovolná chudoba však i svůj
[4]
kulturní význam. Kolik vysokých církevních hodnostářů dává si
[5]
do Říma dopravovati své jmění, jež ve svěm zbožném zanícení
[6]
věnují na výzdobu chrámů! Kromě toho evangelická chudoba
[7]
i důležitost pro život charitativní. Takoví bohatí hodnostáři církevní
[8]
používají totiž zhusta majetku po rodičích k odměně ctnosti a na
[9]
podporu chudiny. Je tohle obchodování evangeliem? Tito všichni
[10]
rozdávají zdarma, přisluhujíce svätostmi, rozdävajice almuZny, ba
[11]
v jistém smyslu lze s jistotou říci, že zdarma dávají, ačkoliv ne-
[12]
obdrželi zadarmo. Vždyť řeholníci, aby se stali rozdavači milosti
[13]
Boží, vzdali se majetku, vysocí hodnostáři pak majetek rozdávají,
[14]
kde mohou. Pisatel při tom volá: Ukaž se, kdokoliv jsi žalobcem-
[15]
husitou, a vzdej se očerňování kněží nejchudších.

[16]
DISCORSO PRIMO. CAPO PRIMO.

[17]
SE le decime siano debiti legitimi, o vero limosine voluntarie, si
[18]
propre l'eresia di Vicleffo, degli Hussitti.

[19]
Fanno la guardia perpetua all'erario ecclesiastico delli stipendii
[20]
decimali la ragione della natura, l'authorità di Dio e la consuetu-
[21]
dine del mondo. Pare impossibile che si ritrovono sofismi tanto te-
[22]
merarii che si mettono ad impugnare una cosi ben presidiata verità.
[23]
Certo se alla difesa dovessero confederarsi tutti gl'interessati il nu-
[24]
meragli solamente dourebbe bastare per far cader l'armi di mano
[25]
ad ogni speranza sacrilega, le legioni delli angeli lasserebbero ru-
[26]
bure il tributo a Dio le nationi delli huomini non lasciarebbero sac-
[27]
cheggiare il patrimonio al publico. Non mi sovviene dottrina tanto
[28]
sfacciata che si ardisca di prohibire le decime. Non mancò gia una
[29]
fraude diabolica, che con protesto di zelo le conditionava in maniera
[30]
che le annullava, e chi vol maraviarsene? Conosce pur troppo l'in-
[31]
ferno che nelli negotii della salute universale l'inopia riesce spesso
[32]
impossibilità. Pero macchina sempre strattagemini ne i cervelli empii
[33]
accio le richezze si levino da quei luoghi dove si sanctificano non
[34]
sapendo comportare che le armi di luce vi si possono fundare an-
[35]
cora con quei metalli con i quali suol fabricare per tutte le catene
[36]
della dannatione.

[37]
Capo 2.9
[38]
Per questo effetto resuscitó poco meno di trecento / anni un Fol. 38.4

[39]
107


Text viewFacsimile