EN | ES |

Facsimile Lines

1005


< Page >

[1]
vrať se do Říma, naučíš se novým věcem od toho, jenž se domnívá,
[2]
že jest týmž ubohým rybářem, jako ty, jenž jsi pravil: Stříbra a
[3]
zlata nemám, co však mám, to ti dám. Podiv se, kolik vyzískají
[4]
nyní žáci opravou starého tisku, již volají: Nemáš-li stříbra a
[5]
zlata, co mám, tělo Kristovo ti nedám ! Bože prodaný, jak škodí
[6]
tvá trpělivost! Nechybělo v mnišstvu žebravém bohosloví, jež se
[7]
snažilo o výklady sofistické, aby se shodly skutky špatné se slovy
[8]
dobrými. Potom ale zmizel úplně všechen stud, także zbohatlý
[9]
představený synagogy nestydí se vymalovati dva (měšce?), jeden
[10]
se zlatem, druhý se stříbrem, řka, že bez nich nelze vejíti do ko-
[11]
stela ani do nebe. Volám k vykládání onoho obrazu, jenž před-
[12]
stavuje, že není nedobytné tvrze od doby, co se útočí kopím
[13]
zlatým. Jest již čas i místo, aby se nalezl lék proti takové svato-
[14]
krádeži, jež dává zlatu tituly patřící samotnému Spasiteli. Zlato není
[15]
vykupitelem lidí! Ostrou tuto úvahu končí slovy: Udělujme kněž-
[16]
stvu desátky, ale jenom jako z lásky plynoucí almužnu, nikoliv ale
[17]
jako poplatky nuceně vymáhané úřadem. At není loupeží, lakoty
[18]
ani klateb.

[19]
Tón spisu nese se tedy zcela po viklefsku. Prohlašuje desátky za
[20]
pouhé almužny a zamítá klatbu. Poukazy na kanonické právo, anti-
[21]
these a rafinované výklady působí na nás dojmem, jako by k nám
[22]
mluvil nějaký italský Mikuláš z Drážďan.

[23]
Katolický apologeta odpovídá řízně sice, ne však vždy přilehavě.
[24]
Počíná totiž pokaždé ostrou invektivou, jež po stránce věcné oby-
[25]
čejně nevydá tolik, kolik si čtenář do slibuje. Uvodem praví, že
[26]
bezbožný Viklef vytknul si útočiti na církev. Jako žádný rozumný
[27]
vůdce nečeká bude napaden, tak také i on vytýká sobě za úkol
[28]
podniknouti útok na Viklefa.

[29]
Poukazuje předně, že Viklef vlastně &Пе!. VZdyt zkušenost do-
[30]
kazuje, že všichni téměř národové se shodli na tom, aby pořízen
[31]
byl společný majetek, jímž by bylo postaráno o potřeby chudých.
[32]
Anonym se nato táže, co praví Viklef? Popírá-li potřebu toho, tu
[33]
se táže, zdali by se mu líbilo býti hladovým. Nechce věřiti, že by
[34]
na tuto otázku odpověděl kladně, neboť pak by jej řečník odevzdal
[35]
chudákům. Viklef by se mu v tom případě jistě odměnil, jakožto
[36]
zrádci lidskosti. Přiznává-li naproti tomu reformátor užitečnost ta-
[37]
kového společného majetku, pak on k tomu dodává, že Spasitel
[38]
sám a po něm církev římská uznala za vbodné provedení podobného
[39]
cíle. Tím dán byl vznik majetku nazývanému církevním jměním.

[40]
Když počala církev shromažďovati jmění k cílům tak šlechetným,
[41]
byla nucena zaujmouti konkretní stanovisko. Nemohla přece (jako
[42]
v nějaké pohádce) čekati, naprší zlato, nýbrž bylo počítati

[43]
105


Text viewFacsimile