EN | ES |

Facsimile view

1005


< Page >

vrať se do Říma, naučíš se novým věcem od toho, jenž se domnívá, že jest týmž ubohým rybářem, jako ty, jenž jsi pravil: Stříbra a zlata nemám, co však mám, to ti dám. Podiv se, kolik vyzískají nyní žáci opravou starého tisku, již volají: Nemáš-li stříbra a zlata, co mám, tělo Kristovo ti nedám ! Bože prodaný, jak škodí tvá trpělivost! Nechybělo v mnišstvu žebravém bohosloví, jež se snažilo o výklady sofistické, aby se shodly skutky špatné se slovy dobrými. Potom ale zmizel úplně všechen stud, także zbohatlý představený synagogy nestydí se vymalovati dva (měšce?), jeden se zlatem, druhý se stříbrem, řka, že bez nich nelze vejíti do ko- stela ani do nebe. Volám k vykládání onoho obrazu, jenž před- stavuje, že není nedobytné tvrze od doby, co se útočí kopím zlatým. Jest již čas i místo, aby se nalezl lék proti takové svato- krádeži, jež dává zlatu tituly patřící samotnému Spasiteli. Zlato není vykupitelem lidí! Ostrou tuto úvahu končí slovy: Udělujme kněž- stvu desátky, ale jenom jako z lásky plynoucí almužnu, nikoliv ale jako poplatky nuceně vymáhané úřadem. At není loupeží, lakoty ani klateb.

Tón spisu nese se tedy zcela po viklefsku. Prohlašuje desátky za pouhé almužny a zamítá klatbu. Poukazy na kanonické právo, anti- these a rafinované výklady působí na nás dojmem, jako by k nám mluvil nějaký italský Mikuláš z Drážďan.

Katolický apologeta odpovídá řízně sice, ne však vždy přilehavě. Počíná totiž pokaždé ostrou invektivou, jež po stránce věcné oby- čejně nevydá tolik, kolik si čtenář do slibuje. Uvodem praví, že bezbožný Viklef vytknul si útočiti na církev. Jako žádný rozumný vůdce nečeká bude napaden, tak také i on vytýká sobě za úkol podniknouti útok na Viklefa.

Poukazuje předně, že Viklef vlastně &Пе!. VZdyt zkušenost do- kazuje, že všichni téměř národové se shodli na tom, aby pořízen byl společný majetek, jímž by bylo postaráno o potřeby chudých. Anonym se nato táže, co praví Viklef? Popírá-li potřebu toho, tu se táže, zdali by se mu líbilo býti hladovým. Nechce věřiti, že by na tuto otázku odpověděl kladně, neboť pak by jej řečník odevzdal chudákům. Viklef by se mu v tom případě jistě odměnil, jakožto zrádci lidskosti. Přiznává-li naproti tomu reformátor užitečnost ta- kového společného majetku, pak on k tomu dodává, že Spasitel sám a po něm církev římská uznala za vbodné provedení podobného cíle. Tím dán byl vznik majetku nazývanému církevním jměním.

Když počala církev shromažďovati jmění k cílům tak šlechetným, byla nucena zaujmouti konkretní stanovisko. Nemohla přece (jako v nějaké pohádce) čekati, naprší zlato, nýbrž bylo počítati

105



Text viewManuscript line view