EN | ES |

Facsimile Lines

1005


< Page >

[1]
jest pravdivé. Vstupuje nato v mysli do biskupských paláců, do
[2]
bank, kde se obcházejí shovívavé předpisy pro dlužníky, a pln hněvu
[3]
volá: Apoštole nejnezištnější, jenž jsi odešel s lavice (obžalova-
[4]
ných) do nebe, ty vidíš tyto spousty a mlčíš? Nechceš-li vymoci
[5]
od ruky Všemohoucí blesky, pak vezmi aspoň od Krista dutky !
[6]
Co děláš? Či nepozoruješ, že tento zvyk jest docela opačný našemu
[7]
obrácení? Převrhněte již jednou v domě Božím stoly kupecké, vždyt
[8]
je třeba nějakého zvláštního trestu k poučení pobloudilého kleru,
[9]
jelikož v knize života jsou neslučitelny pojmy: kněz a vydřiduch,
[10]
svátost a peníze, Simon kouzelník a Ježíš Kristus. Jak jest možno,
[11]
že se nestydí? Chtějí desátky od toho, kdo chce požehnání oltáře !

[12]
Své ostré mínění opírá v dalším oddílu argumentém pro XIV. a
[13]
XV. století příznačným, praxí církve prvotní. Dle jeho mínění může
[14]
ona rozhodnouti přítomné spory. Jak známo, nebylo (prý) v prv-
[15]
ních dobách křesťanství žádných vymahatelů, nýbrž vše bylo (prý)
[16]
řízeno dobrou vůlí. Ten blažený stav trval jenom krátkou dobu a
[17]
udržel se později pouze na některých místech. Karatel se domnívá,
[18]
že by onen prostředek v církvi apoštolské platný mohl býti apli-
[19]
kován i na souvěké poměry.

[20]
Jak známo, bylo ve středověku používáno při dodržování peně-
[21]
žitých závazků exkomunikace. Největší tento trest církevní měl nut-
[22]
kati stranu k dodržení závazku. Proti tomu se pisatel obrací v další
[23]
části a to zase svým sanguinistickým způsobem.

[24]
Vybírání desátků (prý) jest krádeží, ale ještě horší nežli krádež
[25]
jest to, co nepřímo z klatby nad neplatícími vyřknuté vysvítá: Kde
[26]
prý dýchá exkomunikovaný, tam jest vzduch otráven, kam vkročí,
[27]
tam prý se stává půda neplodnou, a kdyby prý to šlo, ne třetinu,
[28]
ale všechny hvězdy s nebe by ta klatba strhla. Exkomunikace je
[29]
ďábelská furie, jež se utrhla z kněžských dekretů proti všem, kdož
[30]
neplatí desátků, vylučujíc ho z církve, jako lupiče z nebe. Pln roz-
[31]
hořčení volá: Jsi vyloučen z církve, poněvadž jsi neplatil, nepři-
[32]
jmeš svátosti, protože nepřinášíš peníze, a táže se, jaký výsledek
[33]
z toho může plynouti. Odpovida, Że tim bude poškozeno veřejné
[34]
blaho, nebot zajatci klatbou svázaní nebudou osvobozeni a loupežná
[35]
výprava odhlasovaná na sněmě proti barbarům nebude odzbrojena.
[36]
Nenasytnost zvítězí nad rozumem.

[37]
Pak útočí přímo na kurii. Poukázav na biskupské paláce, v nichž
[38]
k vůli pouhým dvěma penízüm jsou lidé vyobcováváni, praví, Ze
[39]
tak tomu jest i v Římě. Duše, za niž Kristus prolil všechnu svou
[40]
krev, jest zatracována pro dva peníze! Sluch je tím urážen, má-li
[41]
takové věci poslouchati, ale proč se neurážejí též oči, které to vidí,
[42]
a proč se nehorší lidé, jimž to jest snášeti? Volá při tom: Petře,

[43]
104


Text viewFacsimile