[1] |
jest pravdivé.“ Vstupuje nato v mysli do biskupských paláců, do
|
---|
[2] |
bank, kde se obcházejí shovívavé předpisy pro dlužníky, a pln hněvu
|
---|
[3] |
volá: „Apoštole nejnezištnější, jenž jsi odešel s lavice (obžalova-
|
---|
[4] |
ných) do nebe, ty vidíš tyto spousty a mlčíš? Nechceš-li vymoci
|
---|
[5] |
od ruky Všemohoucí blesky, pak vezmi aspoň od Krista dutky !
|
---|
[6] |
Co děláš? Či nepozoruješ, že tento zvyk jest docela opačný našemu
|
---|
[7] |
obrácení? Převrhněte již jednou v domě Božím stoly kupecké, vždyt
|
---|
[8] |
je třeba nějakého zvláštního trestu k poučení pobloudilého kleru,
|
---|
[9] |
jelikož v knize života jsou neslučitelny pojmy: kněz a vydřiduch,
|
---|
[10] |
svátost a peníze, Simon kouzelník a Ježíš Kristus. Jak jest možno,
|
---|
[11] |
že se nestydí? Chtějí desátky od toho, kdo chce požehnání oltáře !“
|
---|
[12] |
Své ostré mínění opírá v dalším oddílu argumentém pro XIV. a
|
---|
[13] |
XV. století příznačným, praxí církve prvotní. Dle jeho mínění může
|
---|
[14] |
ona rozhodnouti přítomné spory. Jak známo, nebylo (prý) v prv-
|
---|
[15] |
ních dobách křesťanství žádných vymahatelů, nýbrž vše bylo (prý)
|
---|
[16] |
řízeno dobrou vůlí. Ten blažený stav trval jenom krátkou dobu a
|
---|
[17] |
udržel se později pouze na některých místech. Karatel se domnívá,
|
---|
[18] |
že by onen prostředek v církvi apoštolské platný mohl býti apli-
|
---|
[19] |
kován i na souvěké poměry.
|
---|
[20] |
Jak známo, bylo ve středověku používáno při dodržování peně-
|
---|
[21] |
žitých závazků exkomunikace. Největší tento trest církevní měl nut-
|
---|
[22] |
kati stranu k dodržení závazku. Proti tomu se pisatel obrací v další
|
---|
[23] |
části a to zase svým sanguinistickým způsobem.
|
---|
[24] |
Vybírání desátků (prý) jest krádeží, ale ještě horší nežli krádež
|
---|
[25] |
jest to, co nepřímo z klatby nad neplatícími vyřknuté vysvítá: Kde
|
---|
[26] |
prý dýchá exkomunikovaný, tam jest vzduch otráven, kam vkročí,
|
---|
[27] |
tam prý se stává půda neplodnou, a kdyby prý to šlo, ne třetinu,
|
---|
[28] |
ale všechny hvězdy s nebe by ta klatba strhla. Exkomunikace je
|
---|
[29] |
ďábelská furie, jež se utrhla z kněžských dekretů proti všem, kdož
|
---|
[30] |
neplatí desátků, vylučujíc ho z církve, jako lupiče z nebe. Pln roz-
|
---|
[31] |
hořčení volá: „Jsi vyloučen z církve, poněvadž jsi neplatil, nepři-
|
---|
[32] |
jmeš svátosti, protože nepřinášíš peníze,“ a táže se, jaký výsledek
|
---|
[33] |
z toho může plynouti. Odpovida, Że tim bude poškozeno veřejné
|
---|
[34] |
blaho, nebot zajatci klatbou svázaní nebudou osvobozeni a loupežná
|
---|
[35] |
výprava odhlasovaná na sněmě proti barbarům nebude odzbrojena.
|
---|
[36] |
Nenasytnost zvítězí nad rozumem.
|
---|
[37] |
Pak útočí přímo na kurii. Poukázav na biskupské paláce, v nichž
|
---|
[38] |
k vůli pouhým dvěma penízüm jsou lidé vyobcováváni, praví, Ze
|
---|
[39] |
tak tomu jest i v Římě. Duše, za niž Kristus prolil všechnu svou
|
---|
[40] |
krev, jest zatracována pro dva peníze! Sluch je tím urážen, má-li
|
---|
[41] |
takové věci poslouchati, ale proč se neurážejí též oči, které to vidí,
|
---|
[42] |
a proč se nehorší lidé, jimž to jest snášeti? Volá při tom: „Petře,
|
---|
[43] |
104
|
---|