EN | ES |

Facsimile view

1005


< Page >

jest pravdivé. Vstupuje nato v mysli do biskupských paláců, do bank, kde se obcházejí shovívavé předpisy pro dlužníky, a pln hněvu volá: Apoštole nejnezištnější, jenž jsi odešel s lavice (obžalova- ných) do nebe, ty vidíš tyto spousty a mlčíš? Nechceš-li vymoci od ruky Všemohoucí blesky, pak vezmi aspoň od Krista dutky ! Co děláš? Či nepozoruješ, že tento zvyk jest docela opačný našemu obrácení? Převrhněte již jednou v domě Božím stoly kupecké, vždyt je třeba nějakého zvláštního trestu k poučení pobloudilého kleru, jelikož v knize života jsou neslučitelny pojmy: kněz a vydřiduch, svátost a peníze, Simon kouzelník a Ježíš Kristus. Jak jest možno, že se nestydí? Chtějí desátky od toho, kdo chce požehnání oltáře !

Své ostré mínění opírá v dalším oddílu argumentém pro XIV. a XV. století příznačným, praxí církve prvotní. Dle jeho mínění může ona rozhodnouti přítomné spory. Jak známo, nebylo (prý) v prv- ních dobách křesťanství žádných vymahatelů, nýbrž vše bylo (prý) řízeno dobrou vůlí. Ten blažený stav trval jenom krátkou dobu a udržel se později pouze na některých místech. Karatel se domnívá, že by onen prostředek v církvi apoštolské platný mohl býti apli- kován i na souvěké poměry.

Jak známo, bylo ve středověku používáno při dodržování peně- žitých závazků exkomunikace. Největší tento trest církevní měl nut- kati stranu k dodržení závazku. Proti tomu se pisatel obrací v další části a to zase svým sanguinistickým způsobem.

Vybírání desátků (prý) jest krádeží, ale ještě horší nežli krádež jest to, co nepřímo z klatby nad neplatícími vyřknuté vysvítá: Kde prý dýchá exkomunikovaný, tam jest vzduch otráven, kam vkročí, tam prý se stává půda neplodnou, a kdyby prý to šlo, ne třetinu, ale všechny hvězdy s nebe by ta klatba strhla. Exkomunikace je ďábelská furie, jež se utrhla z kněžských dekretů proti všem, kdož neplatí desátků, vylučujíc ho z církve, jako lupiče z nebe. Pln roz- hořčení volá: Jsi vyloučen z církve, poněvadž jsi neplatil, nepři- jmeš svátosti, protože nepřinášíš peníze, a táže se, jaký výsledek z toho může plynouti. Odpovida, Że tim bude poškozeno veřejné blaho, nebot zajatci klatbou svázaní nebudou osvobozeni a loupežná výprava odhlasovaná na sněmě proti barbarům nebude odzbrojena. Nenasytnost zvítězí nad rozumem.

Pak útočí přímo na kurii. Poukázav na biskupské paláce, v nichž k vůli pouhým dvěma penízüm jsou lidé vyobcováváni, praví, Ze tak tomu jest i v Římě. Duše, za niž Kristus prolil všechnu svou krev, jest zatracována pro dva peníze! Sluch je tím urážen, má-li takové věci poslouchati, ale proč se neurážejí též oči, které to vidí, a proč se nehorší lidé, jimž to jest snášeti? Volá při tom: Petře,

104



Text viewManuscript line view