EN | ES |

Facsimile Lines

1005


< Page >

[1]
Italii Viklefovy názory o desátcích? Proto dobře chápeme, že řeč-
[2]
níkovi se nejeví tyto názory jako něco již dávno odbytého, nýbrž
[3]
jako něco nového, neboť dle jeho vlastních slov jest podobné na-
[4]
zírání něčím zcela novým. Prý se mu nikdy nenaskytla nauka tak
[5]
nestoudná. Ještě větší váhy jest důsledek, jejž vyvozuje ze své teo-
[6]
retické úvahy. Sám počet věřících katolíků by stačil k vyplenění
[7]
viklefství, jež veřejně vyloupilo statky církevní. Sekularisace na pod-
[8]
kladě viklefsko-husovské nauky a tažení proti jejím stoupencům, to

[9]
jsou věci, které se dají ještě méně zasaditi do rámce XVII. století.
[10]
° К tomu přistupuje povaha pramene. Jedná se o řeči, o kázání proti
[11]
názorům Viklefovým a Husovým o desátcích. Jest nemyslitelno, že
[12]
by kazatel XVII. století brojil proti věci, jež byla akutní před dvěma
[13]
věky, ve století XV! Chronologicky důležitou jest narážka na ja-
[14]
kousi výpravu odhlasovanou sněmem proti barbarům. Těžko říci,
[15]
zda se jedná o výpravu nařízenou koncilem basilejským, či o ta-
[16]
žení ujednané o třicet let později na říšském sněmě norimberském.

[17]
Nelze rovněž opominouti vnější stránky rukopisu. V posledních
[18]
kapitolách zejí v něm mezery a z porušené tím souvislosti textu
[19]
se souditi, že opisovači dříve vše věrně reprodukujícímu nebylo
[20]
možno předlohu dobře přečísti, což zdá se ukazovati na nějaký starý
[21]
rukopis.

[22]
Na základě těchto známek se domnívám, že se asi jedná o opis
[23]
protihusitských kázání italských, k nimž písař XVII. století přiklá-
[24]
dal své poznámky. Připadá tu ještě úloha filologům, by zjistili, zda
[25]
se v tomto textu dají zjistiti stopy italštíny z XV. století. Jelikož
[26]
se jedná o doklad časově sporný, tedy jej kladu mezi prameny
[27]
v době husitské skutečně sepsané na poslední místo.

[28]
Obsah jest následující: Na církevní pokladnu desátků dozírá rozum,
[29]
autorita Boží a obyčej. Kdyby se spojili všichni obhájcové desátků,
[30]
pak samotný jejich počet stačil by k úplnému vyhlazení názorů
[31]
proti odvádění dávek. Brojení proti desátkům jest dílem dáblovým
[32]
a nástrahou bezbožných hlav usilujících o odstranění pokladů z těch
[33]
míst, na nichž mohou sloužiti účelům posvátným. Ďábel jednoduše
[34]
nechápe, že by bylo možno příspěti ke spáse duší těmi poklady,
[35]
jež bývají nástrojem k zavržení duší., Tolik praví první úvaha.

[36]
V oddílu druhém se mluví o původci nauky proti odvádění de-
[37]
sátků. Byl to lupič, jenž povstal před třemi sty lety v Anglii. Jme-
[38]
noval se Jan Viklef. Ten zahájil s katedry tažení proti pokladům
[39]
církevním, ale byl dle zásluhy odsouzen a Anglie se rehabilitovala
[40]
tím, že vyvrhla z hrobu jeho kosti a spálila jeho spisy.

[41]
V části následující se dovídáme o propagaci učení Viklefova. Sa-
[42]
tanovi velmi záleželo na rozšíření knih kacířských. Proto sobě vy-

[43]
102


Text viewFacsimile