EN | ES |

Facsimile Lines

1005


< Page >

[1]
nýbrž jako hnutí revoluční.1 Jiné dílo nadepsané Annales Boni-
[2]
contrii“2 mluví o Husovi. Ten učil, že kněží nesmějí ničeho míti a
[3]
proto (prý) byl na koncilu odsouzen. Hus položil za své učení život,
[4]
a sice prý to učinil s radostnou tváří a pěje hymny. Přes to však
[5]
nebylo možno učení Husovo v Cechach vypleniti, to žilo dale. To
[6]
jest vše, čeho se v kronikách italských o husitství dočítáme. Patrno
[7]
z toho jest, že jako ve Francii, tak i v Italii přihlíželo se k sociální
[8]
povaze husitství, jež mohla podvrátiti v oněch dálných končinách
[9]
všechen společenský řád tehdejší.

[10]
Po této stránce jsou velmi pozoruhodny dva doklady: 1. Kázání
[11]
Ondřeje biskupa v Ajaciu proti nauce Viklefově o desátcích. Doka-
[12]
zuje se v nich oprávněnost žádati placení desátků. Jméno Husovo
[13]
(a tuším že ani Viklefovo) se při tom sice nevyslovuje, ale třeba
[14]
zdůrazniti, že kodex pařížské knihovny mazarínské (1684), v němž
[15]
ona kázání se zachovala, obsahuje četné kopie dokladů ohledně
[16]
vyjednávání s husity na koncilu basilejském. Okolnost tato , ne-
[17]
mýlím-li se, asi takovou právě váhu, jako věci husitské vyskytující
[18]
se v rukopisech jugoslávských a uherských po boku traktátů proti-
[19]
patarenskych,

[20]
Jiný, daleko zajímavější doklad se nám zachoval v rukopise kni-
[21]
hovny v Marseille. Dle katalogu obsahuje šestero italských kázání
[22]
proti nauce viklefsko-husovské o desátcích. Budeme se nejprve za-
[23]
bývati vnější stránkou řečí.

[24]
Kapitola druhá počíná slovy, dle nichž asi před třemi sty lety
[25]
povstal v Anglii lupič Jan Viklef. Dle toho se souditi, Ze všechny
[26]
tyto invektivy spadají do druhé polovice století XVII. Tomu však
[27]
zdají se stavěti na odpor slova první kapitoly, jež v oné době nikdy
[28]
pronesena býti nemohla. Čteme: Jest jisto, že kdyby se k obraně
[29]
spojili všichni, kdož mají o to zájem, pak pouhý jejích počet by
[30]
stačil, aby byla vyražena z ruky zbraň každé naději svatokrádežné ...
[31]
národy by nenechaly veřejně vyloupiti statky otců. Nikdy se mi
[32]
nenaskytla nauka tak nestoudná, jež by se odvážila zakazovati de-
[33]
sátky. Při těchto slovech jest záhodno vzíti v úvahu dvojí věc:
[34]
Názor o desátcích a praktické důsledky z něho plynoucí. se
[35]
souditi, že by býval v druhé polovici XVII století šířil někdo po

[36]
1 U. d., IX, 266: Haeresis perversa Joannis Wyclef in Anglia et Joannis Hus
[37]
in Bohemia a Hieronymo de Praga pullulavit et multos infecit, et sub habitu
[38]
ovino lupinam crudelitatem abscondens, totum ecclesiasticum statum subvertere
[39]
nitebatur, adiuvit eos tempus pessimum propter schisma.*

[40]
d., XXI, 113: ,lisdem temporibus Johannes Hussius Boemus haeresis
[41]
damnatus est in concilio, quod asserebat, clericos nil habere apud se debere. Nec
[42]
ea haeresis, quamquam crematus, extirpari prorsus a Boemis potuit. Mortuus est
[43]
hilari vultu, cantans hymnum, quem fumus et ignis vis intercepit.*

[44]
101


Text viewFacsimile