EN | ES |

Facsimile view

1005


< Page >

nýbrž jako hnutí revoluční.1 Jiné dílo nadepsané Annales Boni- contrii“2 mluví o Husovi. Ten učil, že kněží nesmějí ničeho míti a proto (prý) byl na koncilu odsouzen. Hus položil za své učení život, a sice prý to učinil s radostnou tváří a pěje hymny. Přes to však nebylo možno učení Husovo v Cechach vypleniti, to žilo dale. To jest vše, čeho se v kronikách italských o husitství dočítáme. Patrno z toho jest, že jako ve Francii, tak i v Italii přihlíželo se k sociální povaze husitství, jež mohla podvrátiti v oněch dálných končinách všechen společenský řád tehdejší.

Po této stránce jsou velmi pozoruhodny dva doklady: 1. Kázání Ondřeje biskupa v Ajaciu proti nauce Viklefově o desátcích. Doka- zuje se v nich oprávněnost žádati placení desátků. Jméno Husovo (a tuším že ani Viklefovo) se při tom sice nevyslovuje, ale třeba zdůrazniti, že kodex pařížské knihovny mazarínské (1684), v němž ona kázání se zachovala, obsahuje četné kopie dokladů ohledně vyjednávání s husity na koncilu basilejském. Okolnost tato , ne- mýlím-li se, asi takovou právě váhu, jako věci husitské vyskytující se v rukopisech jugoslávských a uherských po boku traktátů proti- patarenskych,

Jiný, daleko zajímavější doklad se nám zachoval v rukopise kni- hovny v Marseille. Dle katalogu obsahuje šestero italských kázání proti nauce viklefsko-husovské o desátcích. Budeme se nejprve za- bývati vnější stránkou řečí.

Kapitola druhá počíná slovy, dle nichž asi před třemi sty lety povstal v Anglii lupič Jan Viklef. Dle toho se souditi, Ze všechny tyto invektivy spadají do druhé polovice století XVII. Tomu však zdají se stavěti na odpor slova první kapitoly, jež v oné době nikdy pronesena býti nemohla. Čteme: Jest jisto, že kdyby se k obraně spojili všichni, kdož mají o to zájem, pak pouhý jejích počet by stačil, aby byla vyražena z ruky zbraň každé naději svatokrádežné ... národy by nenechaly veřejně vyloupiti statky otců. Nikdy se mi nenaskytla nauka tak nestoudná, jež by se odvážila zakazovati de- sátky. Při těchto slovech jest záhodno vzíti v úvahu dvojí věc: Názor o desátcích a praktické důsledky z něho plynoucí. se souditi, že by býval v druhé polovici XVII století šířil někdo po

1 U. d., IX, 266: Haeresis perversa Joannis Wyclef in Anglia et Joannis Hus in Bohemia a Hieronymo de Praga pullulavit et multos infecit, et sub habitu ovino lupinam crudelitatem abscondens, totum ecclesiasticum statum subvertere nitebatur, adiuvit eos tempus pessimum propter schisma.*

d., XXI, 113: ,lisdem temporibus Johannes Hussius Boemus haeresis damnatus est in concilio, quod asserebat, clericos nil habere apud se debere. Nec ea haeresis, quamquam crematus, extirpari prorsus a Boemis potuit. Mortuus est hilari vultu, cantans hymnum, quem fumus et ignis vis intercepit.*

101



Text viewManuscript line view