EN | ES |

Facsimile Lines

Francouzská Hussitica

AuthorAugustin Neumann
Date1923
LanguageCzech

< Page >

[1]
dobnou plnomoc ještě biskupovi z Besangonu. Dostalo se mu
[2]
práva potlačití hnutí i pomocí ramene světského, zbraní.

[3]
Jak patrno, byly poměry na straně francouzsko-švýcarské právě
[4]
takové jako ve Flandrech a v Artois: Církevní úřady se bály stou-
[5]
penců husitství. Jest těžko říci, odkud vyvěrala ona smělost, ale
[6]
možno jest, že zprávy o nových vítězstvích husitů značně půso-
[7]
bily na sebevědomí jejich francouzských přivrženců. Ve Francii se
[8]
o výsledcích dosavadních tažení dobře vědělo. Monstrelet? vypra-
[9]
vuje právě při roku 1423, kterak husité dobývají čím dále tím
[10]
více úspěchů. Král uherský byl dokonce nucen odtáhnouti domů
[11]
s nepofizenou. V dobé, kdy císař Zikmund prodléval v Budíně,
[12]
zavítalo tam za ním francouzské poselství, v jehož čele byl básník
[13]
Alain Chartier. Poselství přišlo z Říma, a jak Barto33 praví, bylo
[14]
to právě ve chvíli, kdy na dvoře císařském dlelo poselství Kory-
[15]
butovo, jednající s císařem o smír husitů s církví. To ho přivedlo
[16]
k domněnce, že kromě vlastního politického poslání v Budíně mělo
[17]
i ükol církevné.politicky, a to na podnět římských poslů císařových.
[18]
Císař, chtěje prý dosáhnouti smíru s husity a tím se uvolniti, po-
[19]
žádal prý prostřednictvím svých poslů římských francouzskou le-
[20]
gaci v Římě, aby v Budíně působila v tom smyslu na husity. Když
[21]
tedy Francouzi již svou úlohu u císaře dohráli, tu Chartier obrátil
[22]
se ještě k husitům, žádaje jich důtklivě, aby se s církví smířili.
[23]
Projev, k němuž došlo někdy v červnu 1425, podepsali všichni
[24]
členové poselstva, by mu dodali více váhy.

[25]
Zatal apelem na skromnost. Jest třeba býti skromným. Atsi nikdo ne-
[26]
myslí, že zná Písmo sv. lépe nežli všichni učitelé církevní a všechny
[27]
koncily. Takové mínění jest tím smutnější, jestli jeho nositel jest
[28]
pfivrZencem bludu a nikoliv pravé víry. Řečník spatřuje v nábo-
[29]
ženských polemikách opomenutí vlastního poslání evangelia, které
[30]
bylo dáno lidstvu, by je spasilo, a ne aby bylo předmětem neko-
[31]
nečných hádek. Vykládají-li Písmo lidé nevzdělaní, u nichž pře-
[32]
vládá řeč nad rozumem, pak jest to tím smutnější. Takové diskuse
[33]
nemají žádného výsledku. Čechové sice říkají, že bojují proti zka-

[34]
1 Frédéricg, II, 260—261.

[35]
? Buchon, u. d. kniha II, kap. VI, 541.: ,Au temps dessus dit, vinrent les
[36]
nouvelles és marches de France des héréses et rebelles contre la foi chresti-
[37]
enne étant à Prague et és marches de environ lesquels se mettoient en
[38]
peine de acquérir et mettre en subjection châteaux et forteresses sur les
[39]
chrestiens. Et étoient iceux hérèses en plus grand erreur et plus puissants
[40]
que par avant n'avoient été; et tant que l'empereur ne pouvoit résister contre
[41]
eux, et s'en retourna en son pays de Hongrie sans eux rien méfaire."

[42]
3 Poslání francouzského básníka Alaina Chartiera husitům z r. 1425. (Sborník
[43]
filologický, 1922, VII, 169.)

[44]
24


Text viewFacsimile