[1] |
3. Je-li dovoleno polapaného bludafe muéiti a popraviti, aby ne-
|
---|
[2] |
nakazil druhých, proč by nemohlo byti pripuSténo rozmlouvati
|
---|
[3] |
s ním o vécech víry, aby se obrátil a Zil? Bude-li církev zaned-
|
---|
[4] |
bávati pouéování kacífü, pak tim bude přispívati k jejich věčné
|
---|
[5] |
záhubě. Příznačný jest závěr tohoto článku: Plati-li to o vězněných,
|
---|
[6] |
pak tím spíše lze to říci o těch, kteří jsou na svobodě, neb jest
|
---|
[7] |
se obávati, aby za takových okolností nebyly jimi polapeny —
|
---|
[8] |
|
---|
[9] |
To jsou asi hlavní důvody, jimiž anonym podporoval povolání
|
---|
[10] |
husitů do Basileje. Jak známo, byli husité skutečně pozváni, tak-
|
---|
[11] |
že traktát onen psán nadarmo nebyl.
|
---|
[12] |
Kromě listu Zikmundova, zajímal ještě jiný doklad francouzskou
|
---|
[13] |
veřejnost: táborský manifest. Byl patrně dosti rozšířen po Francii,
|
---|
[14] |
neb se s ním ve francouzských rukopisech několikrát potkáváme.
|
---|
[15] |
Jiným dokladem o jeho rozšíření jest traktát proti němu sepsaný
|
---|
[16] |
a v celé řadě francouzských rukopisů zachovaný. Kdo se ozval ve
|
---|
[17] |
Francii proti táborskému manifestu? Byl to Geoffroy, opat slavného
|
---|
[18] |
kláštera benediktinů v Lérins.1 Z úvodních slov poznáváme, že
|
---|
[19] |
manifest byl patrně rozšířen až na pobřeží západní Francie do
|
---|
[20] |
Loire, neb opat z Lérins dostal jeho text od svého přítele Miku-
|
---|
[21] |
láše, kanovníka — scholastica v Toursu.
|
---|
[22] |
Předně se z něho dovídáme o pohnutkách, jež opata přinutily
|
---|
[23] |
k sepsání repliky: Byla to neobyčejná odvaha, s jakou se husité
|
---|
[24] |
obraceli k celemu křesťanstvu. Nemohl jednoduše chápati, jak tak
|
---|
[25] |
mohli činiti právě ti lidé, kteří zničili tolik svatyň a kteří prolili
|
---|
[26] |
tolik křesťanské krve. Při tom tlumočí mínění o Češích ve Francii:
|
---|
[27] |
„Hodnověrní lidé, kteří byli v Cechách, nám vypravují, že je to
|
---|
[28] |
barbarský národ, jehož mravy jsou velmi drsné.“ Zároveň odvo-
|
---|
[29] |
zuje jméno „Boemus“ od latinského: boare — Туан!
|
---|
[30] |
Po této „zdvořilé“ předmluvě obrací se proti manifestu samému.
|
---|
[31] |
I, 125). V lednu 1432 legat Cesarini psal do Basileje, že Německo a Bur-
|
---|
[32] |
gundsko již konají vojenské přípravy proti husitüm. (U. d., ll, 112) Tuto
|
---|
[33] |
zprávu částečně potvrdil biskup z Nevers, jenž přišel ke koncilu jako posel
|
---|
[34] |
Filipa Dobrého, vévody burgundského. Prohlásil, že vévoda jest ochoten
|
---|
[35] |
osobně se súčastniti tažení proti husitům. (U, d., II, 340.) O návrzích daných
|
---|
[36] |
Filipovi k nové výpravě viz níže a příl. 42. Nebyla tedy církev nucena ka-
|
---|
[37] |
pitulovati ani po stránce vojenské.
|
---|
[38] |
! Byl mnichem kláštera sv. Martina u Toursu, doktorem církevního práva
|
---|
[39] |
a bakalářem bohosloví. Za svého pobytu v Rímě dostal od papeže Martina V.
|
---|
[40] |
opatství svého kláštera. Když se konvent proti tomu opřel, vyslala krá-
|
---|
[41] |
lovna sicilská vojsko, jeż donutilo mnichy k poddajnosti (1420). Opat Geoffroy
|
---|
[42] |
zastupoval Ludvíka IIL, krále sicilského na koncilu basilejském. Dostav od
|
---|
[43] |
Eugena IV. opatství St. Germain de Pres (v Paříži), soudil se o ně s jiným
|
---|
[44] |
pretendentem, ale mezi tím zemřel 1436 (Gallia Christiana, III, 1204—1205).
|
---|
[45] |
39
|
---|