EN | ES |

Facsimile view

Francouzská Hussitica

AuthorAugustin Neumann
Date1923
LanguageCzech

< Page >

3. Je-li dovoleno polapaného bludafe muéiti a popraviti, aby ne- nakazil druhých, proč by nemohlo byti pripuSténo rozmlouvati s ním o vécech víry, aby se obrátil a Zil? Bude-li církev zaned- bávati pouéování kacífü, pak tim bude přispívati k jejich věčné záhubě. Příznačný jest závěr tohoto článku: Plati-li to o vězněných, pak tím spíše lze to říci o těch, kteří jsou na svobodě, neb jest se obávati, aby za takových okolností nebyly jimi polapeny církevní orgány!

To jsou asi hlavní důvody, jimiž anonym podporoval povolání husitů do Basileje. Jak známo, byli husité skutečně pozváni, tak- že traktát onen psán nadarmo nebyl.

Kromě listu Zikmundova, zajímal ještě jiný doklad francouzskou veřejnost: táborský manifest. Byl patrně dosti rozšířen po Francii, neb se s ním ve francouzských rukopisech několikrát potkáváme. Jiným dokladem o jeho rozšíření jest traktát proti němu sepsaný a v celé řadě francouzských rukopisů zachovaný. Kdo se ozval ve Francii proti táborskému manifestu? Byl to Geoffroy, opat slavného kláštera benediktinů v Lérins.1 Z úvodních slov poznáváme, že manifest byl patrně rozšířen na pobřeží západní Francie do Loire, neb opat z Lérins dostal jeho text od svého přítele Miku- láše, kanovníka scholastica v Toursu.

Předně se z něho dovídáme o pohnutkách, jež opata přinutily k sepsání repliky: Byla to neobyčejná odvaha, s jakou se husité obraceli k celemu křesťanstvu. Nemohl jednoduše chápati, jak tak mohli činiti právě ti lidé, kteří zničili tolik svatyň a kteří prolili tolik křesťanské krve. Při tom tlumočí mínění o Češích ve Francii: Hodnověrní lidé, kteří byli v Cechách, nám vypravují, že je to barbarský národ, jehož mravy jsou velmi drsné. Zároveň odvo- zuje jméno Boemus od latinského: boare Туан!

Po této zdvořilé předmluvě obrací se proti manifestu samému.

I, 125). V lednu 1432 legat Cesarini psal do Basileje, že Německo a Bur- gundsko již konají vojenské přípravy proti husitüm. (U. d., ll, 112) Tuto zprávu částečně potvrdil biskup z Nevers, jenž přišel ke koncilu jako posel Filipa Dobrého, vévody burgundského. Prohlásil, že vévoda jest ochoten osobně se súčastniti tažení proti husitům. (U, d., II, 340.) O návrzích daných Filipovi k nové výpravě viz níže a příl. 42. Nebyla tedy církev nucena ka- pitulovati ani po stránce vojenské.

! Byl mnichem kláštera sv. Martina u Toursu, doktorem církevního práva a bakalářem bohosloví. Za svého pobytu v Rímě dostal od papeže Martina V. opatství svého kláštera. Když se konvent proti tomu opřel, vyslala krá- lovna sicilská vojsko, jeż donutilo mnichy k poddajnosti (1420). Opat Geoffroy zastupoval Ludvíka IIL, krále sicilského na koncilu basilejském. Dostav od Eugena IV. opatství St. Germain de Pres (v Paříži), soudil se o s jiným pretendentem, ale mezi tím zemřel 1436 (Gallia Christiana, III, 1204—1205).

39



Text viewManuscript line view