EN | ES |

821

821


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

z roku 1528. 349

budeš, aneb zdali svatější budeš, s mými hříchy obieraje se? By právě súdil, jinak by shledal mne. Čeleď i mnozí v městě svědkové . Kdy mám vyjeti někde, málo bez pláče, ale vzdy s zámutkem jedu. Rád jezdím, co musím. Také i dávání súdíš, že mnoho dávají mi; a pravím, jenž sem najlépe jist sebe, nikdá sem přes padesáte kop nechoval. Snadno ledacos mluviti, ale přetěžko dovésti. Též hříchy mnohé znám do sebe proti pánu Bohu, ty pak bez lítosti k bolesti při- čiňuješ bolesti, ješto raději měl by za mne pána Boha prositi a za . A Ze se jiní za mne zpovídají, měl by dáti mi rozhříšení, ale s těžkem umíš.

A bych dlúhým psaním nezaneprázdnil , psaní tvého dotknu. Napsal si ne- mieti se žádných dymačuov a pomocníkuov proti mně, a že o nich nevíš. Kto pak ti, o nich kněz muoj Jakub pověděl mi, když z Ledče navrátil se, řka, že jeden kněz v Ledči, příchoz, tázal se jeho: Již-li farář tvuoj list od kněze Habrského ? Dalť jest jemu dostatečnú odpověď, a nemá-li dnes, ale zitra bude miti. A tys, mám za to, ten den poslal druhé psaní. Kdyžť jest ten s jinými bezpochyby věděl o tom, neb list schválil: kterakž nemáš pomocníkuov ?

O písmu svatém, coží napsal sem, nerozumíš jistě. Proti písmu literami nic nepsal sem, neb vzdy musí býti písmo literami, buď na sexterníku buď jinak, napsáno, aby mohlo čteno býti, a tak od počátku světa bylo. O tom Berosus Chaldaeus in historiis píše, a Ioannes Annius praví, že Adam napsal o svém stvoření od Boha, a jiní potom právě do potopy, což i Noe zachoval v korábě, a po potopě Noe, Abraham a Mojžieš sc vzdy psali. Proti tomu nic sem nepsal, než proti sexterníkuom hlav cizích sc. Sám na sobě příklad vezmi, kterak nebezpečné jest z cizích hlav, aneb z své mluviti. Tvoji duovodové z písem vzatí spadli z lopaty. Skrze to mám za to, z sexterniku si napsal rozuom onoho písma Eccl. 3.: ,Omnia tempus habent"; a 70 interpretes cum Hieronymo: Omnibus tempus et opportunitates omni rei sub coelo. Ty si tento rozuom tomu dal z sexterníku: tehdy i pokrmové. Ptáčkové proč nezpievají v zimě oc, ku pokrmuom si přičinil. Ano jest o božím v každé věci uložení, že nemuoZe prve pfijíti, neZli jest čas přišel , a hned tempus nascendi et tempus moriendi. Sára, manZelka Abrahamova, děti žádala míti, i nemohla (Genesis 21), čas od Boha uložený přišel. Tak i podnes děje se. Jest čas i umříti od Boha uložený, někomu v mladosti, jinému v starosti, v síle, v nemoci, doma, na cestě, náhle, mečem oc, nékto by nerad a musí, a někto by rád umřel a nemuože oc. K tomu jest to písmo, ne ku pokrmuom.

Opět de Melchysedech bláznivě píšeš, řka: jaká jest oběť jiná, kromě chleba a vína Melchysedecha? že Kristus jeho ordinem zachoval pfi chlebě a vínu эс. Ne brzo sem hloupějšícho poznal. Textus Gen. 14.: ,Et Melchysedech rex Salem protulit ipsi panem et vinum^ oc; ne die obtulit, obétoval, ale protulit vynesl panes et vinum, kdyZ z boje navracel se. A Ze Kristus Pán jest secundum ordinem Melchy-


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile