Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
z roku 1528. 349
budeš, aneb zdali svatější budeš, s mými hříchy obieraje se? By mě právě súdil,
jinak by shledal mne. Čeleď má i mnozí v městě svědkové sú. Kdy mám vyjeti
někde, málo bez pláče, ale vzdy s zámutkem jedu. Rád jezdím, co musím. Také
i dávání má súdíš, že mnoho dávají mi; a já pravím, jenž sem najlépe jist sebe,
nikdá sem přes padesáte kop nechoval. Snadno ledacos mluviti, ale přetěžko dovésti.
Též hříchy mnohé znám do sebe proti pánu Bohu, ty pak bez lítosti k bolesti při-
čiňuješ bolesti, ješto raději měl by za mne pána Boha prositi a já za té. A Ze se
jiní za mne zpovídají, měl by dáti mi rozhříšení, ale s těžkem umíš.
A bych dlúhým psaním nezaneprázdnil tě, psaní tvého dotknu. Napsal si ne-
mieti se žádných dymačuov a pomocníkuov proti mně, a že o nich nevíš. Kto sú
pak ti, o nich kněz muoj Jakub pověděl mi, když z Ledče navrátil se, řka, že jeden
kněz v Ledči, příchoz, tázal se jeho: „Již-li farář tvuoj list má od kněze Habrského ?
Dalť jest jemu dostatečnú odpověď, a nemá-li jí dnes, ale zitra bude miti“. A tys,
mám za to, ten den poslal druhé psaní. Kdyžť jest ten s jinými bezpochyby věděl
o tom, neb list schválil: kterakž nemáš pomocníkuov ?
O písmu svatém, coží napsal sem, nerozumíš jistě. Proti písmu literami nic
nepsal sem, neb vzdy musí býti písmo literami, buď na sexterníku buď jinak, napsáno,
aby mohlo čteno býti, a tak od počátku světa bylo. O tom Berosus Chaldaeus in
historiis píše, a Ioannes Annius praví, že Adam napsal o svém stvoření od Boha,
a jiní potom až právě do potopy, což i Noe zachoval v korábě, a po potopě Noe,
Abraham a Mojžieš sc vzdy psali. Proti tomu nic sem nepsal, než proti sexterníkuom
hlav cizích sc. Sám na sobě příklad vezmi, kterak nebezpečné jest z cizích hlav,
aneb z své mluviti. Tvoji duovodové z písem vzatí spadli z lopaty. Skrze to mám
za to, z sexterniku si napsal rozuom onoho písma Eccl. 3.: ,Omnia tempus habent";
a 70 interpretes cum Hieronymo: „Omnibus tempus et opportunitates omni rei sub
coelo“. Ty si tento rozuom tomu dal z sexterníku: tehdy i pokrmové. Ptáčkové
proč nezpievají v zimě oc, ku pokrmuom si přičinil. Ano jest o božím v každé věci
uložení, že nemuoZe prve pfijíti, neZli jest čas přišel jí, a hned tempus nascendi et
tempus moriendi. Sára, manZelka Abrahamova, ač děti žádala míti, i nemohla (Genesis
21), až čas od Boha uložený přišel. Tak i podnes děje se. Jest čas i umříti od Boha
uložený, někomu v mladosti, jinému v starosti, v síle, v nemoci, doma, na cestě,
náhle, mečem oc, nékto by nerad a musí, a někto by rád umřel a nemuože oc.
K tomu jest to písmo, ne ku pokrmuom.
Opět de Melchysedech bláznivě píšeš, řka: jaká jest oběť jiná, kromě chleba
a vína Melchysedecha? že Kristus jeho ordinem zachoval pfi chlebě a vínu эс. Ne
brzo sem tě hloupějšícho poznal. Textus Gen. 14.: ,Et Melchysedech rex Salem
protulit ipsi panem et vinum^ oc; ne die obtulit, obétoval, ale protulit vynesl panes
et vinum, kdyZ z boje navracel se. A Ze Kristus Pán jest secundum ordinem Melchy-