Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
z roku 1528. 337
divil by se; a kterak se jich strhli, také i Němcuom všudy nyní to per Germaniam
známo. Jistě měli bychom se príhodú jich trestati a na samém čtení svatém bez při-
míšení spolehnúti, nechati Rimanuom Římského, mnichuom mnišského sc, abychom
pastýři ovcí byli.
O učitelích nynějších i o Lutherovi, jakož prvé psal sem, což pravého podle
písma svatého vede, s ním sem, a pravím tak jeho býti jadrného s jinými mnohými,
že mnoho se muože v malých slovích doptati. Ač pak někde slova hanlivá sou, nic
divno není, ano to jiní proti bluduom mluvili: pán Kristus, apoštolé i učitelee světí.
Vo oběti pána Krista dosti v prvním psaní máš, ale proti mně veda cizím
duchem, nic duovodného není. Hned-li tak jest, což Cyprianus neb Crysostomus píše,
doveď písmem svatým, hned přijmu, bez něho ani doktoruom nevěřím, jako Augu-
stinus ad Hieronymum píše: „Ego solum eis libris, gui canonici dicuntur, eum honorem
deferre didici, ut neminem eorum scriptorem errasse firmiter credam. Ceteros vero,
quantalibet sanctitate doctrinaque praepolleant, ita lego, ut non ideo vera credam,
quia ipsi sic senserint, sed si per canonicas scripturas aut ratione probabili mihi per-
suadere potuerint. Lec onu antiphonu béfeá ku pomoci scestná: ,Sacerdos in ae-
ternum Christus Dominus oc panem et vinum obtulit^, jesto Christus non obtulit
panem et vinum, ani cótem o Melchysedechovi. A tu textus habet proferens, Ze
Abrahamovi z boje hladovitému jdúcímu svými vynesl stravu, chléb a víno. Není,
vidíš, bezpečné ve všem doktory bráti kteréžkoli, buď Hieronymum, Augustinum, Cry-
sostomum, Cyprianum oc. Teez že sou někteří procesí a vystavování eucaristiae
divinae zamyslili; ne proto, že oni svatí byli a dobří, mám jim toho dověřiti a ná-
sledovati, neměli-li sú písma svatého ku pomoci. A to vše, jakož svrchu položeno, Au-
gustinus zavierá. .
Vo pohoršení skrze pokrmy učiněném při mnohých skrze mne, jistě mýlíš
se i tvoji. Kněze Tomáše pán tázal: jest-li hřích s máslem v postě jísti? Odpověděl,
že není; a přede mnú i před jinými seznal se k tomu. Já potom obeslán sa ku
pánu, kdež i kněz Tomáš byl při obědě, i na konci oběda přišel sem, a ryby sma-
žené na stole byly, kteréž prvé jedli. Dal mi jednu pán, a já jedl sem. I pověděli
býti s máslem smaženú; proto jedl sem zpomínaje na ono I. Timoth. 4: „Omnis
creatura Dei bona est, et nihil rejiciendum, guod cum gratiarum actione percipitur“.
A ty z nabádání svých proti mně vedeš I. Cor: 10: „Pakliby kto řekl: toto jest
obětováno modlám, nechtějte jísti“; ješto netrefí se a velmi hlúpě smyšleno jest.
Což sem jedl, nebylo modlám obětováno, aby zlořečen byl Buoh a modla schvá-
lena. Jiné jísti jest s děkováním, což apoštol velí, a jiné jest nejésti obětovaného
modlám, což brání; tvoji konečně nerozumějí písmu. O mých parochiánech někto
smyslil lež, že by koláče s máslem pekli v postě. O tom nikdy neslyšel sem a nevím,
a sám toho nečiním, aniž sem kdy na kázánie slova promluvil. Než když sú tak
Archiv Český XIV. 43