EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
z roku 1528. 337

[2]
divil by se; a kterak se jich strhli, také i Němcuom všudy nyní to per Germaniam
[3]
známo. Jistě měli bychom se príhodú jich trestati a na samém čtení svatém bez při-
[4]
míšení spolehnúti, nechati Rimanuom Římského, mnichuom mnišského sc, abychom
[5]
pastýři ovcí byli.

[6]
O učitelích nynějších i o Lutherovi, jakož prvé psal sem, což pravého podle
[7]
písma svatého vede, s ním sem, a pravím tak jeho býti jadrného s jinými mnohými,
[8]
že mnoho se muože v malých slovích doptati. pak někde slova hanlivá sou, nic
[9]
divno není, ano to jiní proti bluduom mluvili: pán Kristus, apoštolé i učitelee světí.

[10]
Vo oběti pána Krista dosti v prvním psaní máš, ale proti mně veda cizím
[11]
duchem, nic duovodného není. Hned-li tak jest, což Cyprianus neb Crysostomus píše,
[12]
doveď písmem svatým, hned přijmu, bez něho ani doktoruom nevěřím, jako Augu-
[13]
stinus ad Hieronymum píše: Ego solum eis libris, gui canonici dicuntur, eum honorem
[14]
deferre didici, ut neminem eorum scriptorem errasse firmiter credam. Ceteros vero,
[15]
quantalibet sanctitate doctrinaque praepolleant, ita lego, ut non ideo vera credam,
[16]
quia ipsi sic senserint, sed si per canonicas scripturas aut ratione probabili mihi per-
[17]
suadere potuerint. Lec onu antiphonu béfeá ku pomoci scestná: ,Sacerdos in ae-
[18]
ternum Christus Dominus oc panem et vinum obtulit^, jesto Christus non obtulit
[19]
panem et vinum, ani cótem o Melchysedechovi. A tu textus habet proferens, Ze
[20]
Abrahamovi z boje hladovitému jdúcímu svými vynesl stravu, chléb a víno. Není,
[21]
vidíš, bezpečné ve všem doktory bráti kteréžkoli, buď Hieronymum, Augustinum, Cry-
[22]
sostomum, Cyprianum oc. Teez že sou někteří procesí a vystavování eucaristiae
[23]
divinae zamyslili; ne proto, že oni svatí byli a dobří, mám jim toho dověřiti a -
[24]
sledovati, neměli-li písma svatého ku pomoci. A to vše, jakož svrchu položeno, Au-
[25]
gustinus zavierá. .

[26]
Vo pohoršení skrze pokrmy učiněném při mnohých skrze mne, jistě mýlíš
[27]
se i tvoji. Kněze Tomáše pán tázal: jest-li hřích s máslem v postě jísti? Odpověděl,
[28]
že není; a přede mnú i před jinými seznal se k tomu. potom obeslán sa ku
[29]
pánu, kdež i kněz Tomáš byl při obědě, i na konci oběda přišel sem, a ryby sma-
[30]
žené na stole byly, kteréž prvé jedli. Dal mi jednu pán, a jedl sem. I pověděli
[31]
býti s máslem smaženú; proto jedl sem zpomínaje na ono I. Timoth. 4: Omnis
[32]
creatura Dei bona est, et nihil rejiciendum, guod cum gratiarum actione percipitur.
[33]
A ty z nabádání svých proti mně vedeš I. Cor: 10: Pakliby kto řekl: toto jest
[34]
obětováno modlám, nechtějte jísti; ješto netrefí se a velmi hlúpě smyšleno jest.
[35]
Což sem jedl, nebylo modlám obětováno, aby zlořečen byl Buoh a modla schvá-
[36]
lena. Jiné jísti jest s děkováním, což apoštol velí, a jiné jest nejésti obětovaného
[37]
modlám, což brání; tvoji konečně nerozumějí písmu. O mých parochiánech někto
[38]
smyslil lež, že by koláče s máslem pekli v postě. O tom nikdy neslyšel sem a nevím,
[39]
a sám toho nečiním, aniž sem kdy na kázánie slova promluvil. Než když tak

[40]
Archiv Český XIV. 43


Text viewFacsimile