EN | ES |

821

821


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

Dopisy o víře z roku 1528. 325

že vzniklo vinou koncilu. Takovým vystupováním Lutherovým mizel národní antagonismus mezi Němci a Čechy, ztrácela se nenávist jedněch proti druhým. Současný kronikář český Bartoš velebí proto Luthera, že zlostné Němce obrátil v příznivce Čechův.

Zastancův Lutherových vždy více přibývalo, učení jeho nad obyčej rychle po Čechách se šířilo, zvláště v městech pohraničních, v nichž převládal jazyk německý. Tak na příklad v městě Lokti bylo lutheránství již r. 1523 událostí hotovou, jakož vidíme z ustanoveného řádu, o kterýž se byli hrabě Šebestian Šlik jako zástavní pán s radou městskou r. 1523 snesli, v němž vyhraženo, že katolický farář řádu křížovnického povinen byl predikanta Witmberského svěcení výživou i bytem opatrovati, kteříž při službách božích ve farním ko- stele vždy za týden střídati se měli.*)

Vystoupením, vlivem Lutherovým zmařena byla možná ještě shoda strany pod obojí s církví Římskou. Mnozí z přívrženců strany kališnické odchylovali se vždy více a více od strany katolické, zašli na cestu, po které Luther kráčel.

Přiložené listy, současně opsané mezi latinskými a českými náboženskými traktáty v rukopise ©. 27. knihovny kláštera křížovnického v Praze, podávají nám všeho toho doklady a nové zprávy, jak někteří kněží utrakvističtí přešli do tábora luteranismu, a jaký zase bu- dila nová reformace tu a tam odpor v českém národě. Dvě dosud neznámé nám postavy utkaly se v polemickém zápasu pro různé smýšlení o víře. Kněz Jan farář Německobrodský vymítil vedle učení Lutherova velmi záhy všechny ceremonie z kostela a oddal se cele no- vému náboženství; a Šimon farář Haberský, zase jako věrný obránce staré české víry, po- tíral a rád by byl zahladil Luthra i všechny jeho zastance jako úhlavní nepřátele.

Fr. Dvorský.

Prvních sedm dopisů zde na veřejnost podávaných jest vzájemná korrespondence mezi právě dotčenými dvěma kališnickými kněžími, starokališnickým Šimonem a lutheranisu- jícím Janem. Historickými zprávami nad tyto dopisy vyniká list osmý a poslední, kterýž po- chází též od kněze Šimona faráře Haberského, ale adressován byl osobě třetí, jakémus sou- sedovi v městečku Vilémově, nemnoho odlehlém od městečka Habru v Čáslavsku. Psán byl tento osmý dopis roku 1529, jakž poznamenáno jest na konci opisu, a skoro celý obírá se malou zvláštní sektou, kterou moravský vládyka Jan Dubčanský pro svou potřebu na svém statku Habrovanském u Výškova si byl právě utvořil. O počátku a osudech této sekty, kteráž trvala málo přes 10 let a slula bratřími Habrovanskými nebo Lulečskými, archivář Brandl podal zajímavé a dosti hojné zprávy v Časopise Matice Moravské 1882 str. 74—125. Z rozpravy víme (stránka 88), že ta sekta měla ustavující hromadu v neděli masopustní dne 23. února 1528, a sice nikoli na statku Habrovanském, nýbrž ve vsi Routce mezi městy Letovicemi a Jevičkem. Velkým pomocníkem Janovi Dubčanskému při vytváření věroučné a rituálné soustavy byl známý z Palackého Dějin bratr Matěj řečený poustevník (Č. M. M. 1882, 83, 84, 87), který od r. 1519 vynikal v Praze samorostlým náboženským horlitelstvím,

*) Ordnung, wie es sol mit dem Gottesdienst vnd desselben dienern in der Pfarrkirchen der Stat El- bogen gehalten werden, durch den wolgebornen Grafen vnd herren herr Sebastian Schlick Grafen zu Bassan, herrn zu Weyszkyrchen vnnd Elbogen oc, mit sampt dem Rhat daselbst vnnd vier gemeyn in Christo be- schlossen vnd vffgericht anno dni. MDXXTIL* (Současný tisk v archivu města Lokte.) Za 15 let vytlačil do- cela faráře katolického z fary křížovnické v Lokti predikant lutherán, kterémuž, jako na mnohých místech jinde, pomáhala šlechtická vrchnost, aby vedle politické moci také církevní správy zmocniti se mohla.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile