[1] |
Dopisy o víře z roku 1528. 325
|
---|
[2] |
že vzniklo vinou koncilu. Takovým vystupováním Lutherovým mizel národní antagonismus
|
---|
[3] |
mezi Němci a Čechy, ztrácela se nenávist jedněch proti druhým. Současný kronikář český
|
---|
[4] |
Bartoš velebí proto Luthera, že „zlostné Němce obrátil v příznivce Čechův.“
|
---|
[5] |
Zastancův Lutherových vždy více přibývalo, učení jeho nad obyčej rychle po Čechách
|
---|
[6] |
se šířilo, zvláště v městech pohraničních, v nichž převládal jazyk německý. Tak na příklad
|
---|
[7] |
v městě Lokti bylo lutheránství již r. 1523 událostí hotovou, jakož vidíme z ustanoveného
|
---|
[8] |
řádu, o kterýž se byli hrabě Šebestian Šlik jako zástavní pán s radou městskou r. 1523
|
---|
[9] |
snesli, v němž vyhraženo, že katolický farář řádu křížovnického povinen byl predikanta
|
---|
[10] |
Witmberského svěcení výživou i bytem opatrovati, kteříž při službách božích ve farním ko-
|
---|
[11] |
stele vždy za týden střídati se měli.*)
|
---|
[12] |
Vystoupením, vlivem Lutherovým zmařena byla možná ještě shoda strany pod obojí
|
---|
[13] |
s církví Římskou. Mnozí z přívrženců strany kališnické odchylovali se vždy více a více od
|
---|
[14] |
strany katolické, až zašli na cestu, po které Luther kráčel.
|
---|
[15] |
Přiložené listy, současně opsané mezi latinskými a českými náboženskými traktáty
|
---|
[16] |
v rukopise ©. 27. knihovny kláštera křížovnického v Praze, podávají nám všeho toho doklady
|
---|
[17] |
a nové zprávy, jak někteří kněží utrakvističtí přešli do tábora luteranismu, a jaký zase bu-
|
---|
[18] |
dila nová reformace tu a tam odpor v českém národě. Dvě dosud neznámé nám postavy
|
---|
[19] |
utkaly se v polemickém zápasu pro různé smýšlení o víře. Kněz Jan farář Německobrodský
|
---|
[20] |
vymítil vedle učení Lutherova velmi záhy všechny ceremonie z kostela a oddal se cele no-
|
---|
[21] |
vému náboženství; a Šimon farář Haberský, zase jako věrný obránce staré české víry, po-
|
---|
[22] |
tíral a rád by byl zahladil Luthra i všechny jeho zastance jako úhlavní nepřátele.
|
---|
[23] |
|
---|
[24] |
Prvních sedm dopisů zde na veřejnost podávaných jest vzájemná korrespondence
|
---|
[25] |
mezi právě dotčenými dvěma kališnickými kněžími, starokališnickým Šimonem a lutheranisu-
|
---|
[26] |
jícím Janem. Historickými zprávami nad tyto dopisy vyniká list osmý a poslední, kterýž po-
|
---|
[27] |
chází též od kněze Šimona faráře Haberského, ale adressován byl osobě třetí, jakémus sou-
|
---|
[28] |
sedovi v městečku Vilémově, nemnoho odlehlém od městečka Habru v Čáslavsku. Psán byl
|
---|
[29] |
tento osmý dopis roku 1529, jakž poznamenáno jest na konci opisu, a skoro celý obírá se
|
---|
[30] |
malou zvláštní sektou, kterou moravský vládyka Jan Dubčanský pro svou potřebu na svém
|
---|
[31] |
statku Habrovanském u Výškova si byl právě utvořil. O počátku a osudech této sekty,
|
---|
[32] |
kteráž trvala málo přes 10 let a slula bratřími Habrovanskými nebo Lulečskými, archivář
|
---|
[33] |
Brandl podal zajímavé a dosti hojné zprávy v Časopise Matice Moravské 1882 str. 74—125.
|
---|
[34] |
Z rozpravy té víme (stránka 88), že ta sekta měla ustavující hromadu v neděli masopustní
|
---|
[35] |
dne 23. února 1528, a sice nikoli na statku Habrovanském, nýbrž ve vsi Routce mezi městy
|
---|
[36] |
Letovicemi a Jevičkem. Velkým pomocníkem Janovi Dubčanskému při vytváření věroučné
|
---|
[37] |
a rituálné soustavy byl známý z Palackého Dějin bratr Matěj řečený poustevník (Č. M. M.
|
---|
[38] |
1882, 83, 84, 87), který od r. 1519 vynikal v Praze samorostlým náboženským horlitelstvím,
|
---|
[39] |
*) „Ordnung, wie es sol mit dem Gottesdienst vnd desselben dienern in der Pfarrkirchen der Stat El-
|
---|
[40] |
bogen gehalten werden, durch den wolgebornen Grafen vnd herren herr Sebastian Schlick Grafen zu Bassan,
|
---|
[41] |
herrn zu Weyszkyrchen vnnd Elbogen oc, mit sampt dem Rhat daselbst vnnd vier gemeyn in Christo be-
|
---|
[42] |
schlossen vnd vffgericht anno dni. MDXXTIL* (Současný tisk v archivu města Lokte.) — Za 15 let vytlačil do-
|
---|
[43] |
cela faráře katolického z fary křížovnické v Lokti predikant lutherán, kterémuž, jako na mnohých místech
|
---|
[44] |
jinde, pomáhala šlechtická vrchnost, aby vedle politické moci také církevní správy zmocniti se mohla.
|
---|