Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
*(.69 Us
*6Y Us
È. 35. 1411, Sept.—Oct.? 107
slovy ukázal jest Kristus, že netoliko ten zrádce jest pravdy, kterýž
nesměle praví pravdu, ale i kto“ nesvobodně brání pravdy, kteréž slušie
svobodně brániti, zrádce jest pravdy.“ Neb jakož kněz dlužen jest, aby
pravdu, kterúž ot boha jest slyšel, směle kázal: též layk, to jest člověk
neknéz, dluZen jest, aby pravdy, kterüz jest slySal^ ot knéze vyneSenü
z Písma, bránil doufajně; pakli toho neučiní, zrazuje pravdu.“
Aj, teď máte velikého svatého dóvod z toho slova Kristova“: „Ne-
rodte se báti těch, jenž tělo zabíjejí,“ že každý, i kněz i nekněz, ktož
zná pravdu, má jie do smrti brániti, jinak byl by zrádce pravdy a tak
i Kristóv. A mnozí z vás znáte pravdu a jste naučeni, že každý móž
zákon boží mluviti, vyznávati, a umie-li, i Gisti,”” buď latině, jako“ svatý
Marek čtenie psal, buď řecky, jako svatý Jan své čtenie a kanoniky neb
epištoly psal, buď židovsky, jako svatý Matheus své čtenie popsal, buď
syriansky, jako svatý Lucáš své čtenie popsal, *buď persky, jako svatý
Šimon čtenie kázal a popsal, buď judsky, jako svatý Bartholoměj, a tak
o jiných jazyciech“: kterakž dáte kněžím brániti, aby lidé zákona bo-
žieho nečtli česky neb německy ?
Také k druhému kusu,“' zda neviete, že nelze jest i bohu ve cnosti
i ďáblu ve hfiesé slüZiti? Viem, Ze ste slychali, Ze Kristus die." „Nemóž
niZádny dvéma pánoma slüZiti,^ a potom: „Nemóžete slúžiti bohu a ma-
monovi.“ A také viete, že svatý Petr die^: ,KtoZ od koho pfemoZen
jest, ten toho slúha jest“: a Kristus die“: „Kto hfiech činí, slúha jest
hřiecha“; a svatý Pavel Rímenínóm die": „Slúhy ste byli hriecha.“ Kterak
toto písmo svaté včdúce, trpíte, že knéz káže, že nižádný, ktož jest ve
hfiešé smrtedlném, nenie slúha ďáblóv? Také viem, že ste slýchali, že
pán Ježíš die,“ že kúkol jsú synové zlostní, jichž jest ďábel nasál“ v svět,
a že také die zlým“: „Vy z otce ďábla jste a žádosti otce svého chcte
uciniti^; a dává příčinu, řka: „že nemóžete slyšéti řeči iné, protož z otce
ďábla jste.“ A svatý Jan apoštol duchem svatým die”: ,Synáékové, ni-
žádný vás nessvoď; ktožť pravdu činí, spravedlivý jest, jakož Kristus
spravedlivý jest, a ktož hřiech činí, z ďábla jest.“ A potom die": „V tom
známi jsú synové boží a synové ďáblovi, každý, ktož nenie spravedlivý,
nenie z boha.“
Aj* teď máte, že každý smrtedlný hřiešník jest z ďábla a syn ďá-
blóv: kterak tehdy přčpustíte ká*zati kacéřstvie proti tomuto svatému
Y místo: ale i kto (jak opravil Erben) má Us: aneb. — * brawdy Us. — aa slyšlal Us.
bb číssti Us. — cu Us pred tím škrtnuto yaziciech. — “4 kussu Us. — ** nassál Us.
'2 Mat. 10, 28. — © Podobné vyjadřuje se Hus ve výkladě Sentencí (vyd. Flajšhans,
15): non offieit, sed proficit diversis ydiomatibus describere et eorum propriis caracte-
ribus describere veritates... sic enim Matheus scripsit ewangelium in hebreo, Marcus
in ytalico, Lucas in syro et Johannes in greco ydiomate; srun. Vijfklad (Erben I 313);
na omezování českého výkladu stěžuje si již Štítný, a zůstává to stálým předmětem
stížností našeho náboženského hnutí. — '! Mat. 6, 24. — '^ 2. Petr. 2, 19. — ^ Joh. 8, 94. —
U Rom. 6, 17. — '* Mat. 18, 38. — 9 Joh. 8, 44. — ?* 1. Joh. 8, 7—8. — ?' 1. Joh. 3, 10
— * Podobne důvody a citáty uvádi také Hus v Repl. contra pred. Plzn. f. 144 n.