Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
106 Č. 35. 1411, Sepl.—Oct.?
Ó milí křestěné, viete, že „pověst“ dobrá lepšie jest než mast drahá.“
Kam chcte' dieti svú dobrú pověst, jenž jest takto vzněla: Plzněné jsú
najsvornější," město své řádně" zpravují, slovo božé milují, pudie ven
knézské Zeny a rufiány, kostky ° su stavili a jiným městám dobrý příklad"
dali. Vérné buoh byl zavítal mezi vás, pšenice“ nasál a dábel kükol vtrüsil,
aby pšenici udusil."
É pro milého pána boha, pro ohavné a najukrutnějšé* božé umu-
čenie, pro své spasenie, pro svú čest, pro jiných polepšenie, pro své
ščestie": ktož ste chybili, uhoďte v pravdu; ktož ste sva*tí, buďte svě-
tčiší“! Nebť die pán buoh“: „Čas blízko jest: kto škodí, škoď ještč, a kto
v mrzkostech jest, mrzek buď ještě, a kto spravedliv jest, spravedliv buď
ještě, a svatý osvěť se viece. Aj pfídut brzo, a otplata ma se mnu jest:
otplatiti každému vedle skutkóv jeho.* Takt die pán Ježíš. Příjmete-li *
jeho slovo mile a zachováte, dá otplatú život věčný v radosti nesmierné;
pakli nepřijmete a nezachováte, dá zatracenie věčné v ohni věčném, v tem-
nostech mezi ďábly, kdež nižádného nebude odpočinutie ani utěšenie.
Ale ufám jeho svaté milosti a mám naději a proto vám píši, že dobří
setrváte, a druzí se polepšíte ve všem dobrém, a tak budete synové boží,
měštěníné města, v ném£ nebude temnosti ani zamücenie, a v němž
budete otce boha viděti a všechny věci znáti a jeden druhého plně jako
sám se milovati, a budete každý mieti, co bude chtieti. Toho města z Plzně,
nynie rozbrojené, rač vám všem dopomoci otec i syn i duch svatý smrtí
pána Krista a s pomocí panny Marie i všech svatých. Amen.*
Po napsání lista přišel mi list, v němž psáno jest, že bránie kňežé
čísti čtenie přirozeným jazikem česky neb německy. Druhé, že kázal
některý kněz, že nižádný, jenž smrtedlně hřeší, nenie slúha ani syn
dáblóv. Tfetie, Ze na nové m&i kázal Fka: Knéz tento, dokudZ jest ne-
slúžil, byl jest syn boží; ale dnes i potom, když slúžiti bude; jest *otec
boží a stvořitel těla božieho. Čtvrté, že ten kněz kázal, že náhorší* kněz
jest lepší než laik“ nálepší.
Jestli tak, a nižádný se proti tém bludóm nepostavi, znamenie veliké
jest nad vámi, že ste velmě pravdy otpadli, a zvláště kteří ste učení a
rozum máte. Neb jakož die svatý Jan Zlatoustý" na ono slovo Krista
spasitele našeho: „Neroďte se báti těch, jenž zabíjejí tělo,“ že těmito
+ V Us za tím červené: „Sequitwr'.
! psáno: chjte Us. — "jssú najsvorněší Us. —-"v Us pred tím škrtnuto radné. —
? kosky Us. — P přícklad Us. — 4 plenice Us. — "vtrússil... udussil Us. — * opraveno
z najukutn. Us. — tssvé spassenie Us. — "ssvé zcestie Us. — " svétéSi Us. — "v Us
oprav. z pfimete-li (g in mg.). — * v Us za tim śkrtnuto layk.
8 Eccles. 7, 2. — ? Apoc. 23, 10—12. — ? Podobně (až na první bod) formulováno
v Repl. contra pred. Plz. Op I, 144 n.; podle toho jest také ve třetím „důvodě“ opravena
interpunkce Palackého. — "Citát — Husovi a té době vůbec velmi běžný — pochází
z díla domněle Chrysostomova Super Matheum c. 25: snad jest převzat z Dekretu c. 76
cXIq 3 (Friedberg 667).
© f.68
>68’ Us