[1] |
106 Č. 35. 1411, Sepl.—Oct.?
|
---|
[2] |
Ó milí křestěné, viete, že „pověst“ dobrá lepšie jest než mast drahá.“
|
---|
[3] |
Kam chcte' dieti svú dobrú pověst, jenž jest takto vzněla: Plzněné jsú
|
---|
[4] |
najsvornější," město své řádně" zpravují, slovo božé milují, pudie ven
|
---|
[5] |
knézské Zeny a rufiány, kostky ° su stavili a jiným městám dobrý příklad"
|
---|
[6] |
dali. Vérné buoh byl zavítal mezi vás, pšenice“ nasál a dábel kükol vtrüsil,
|
---|
[7] |
|
---|
[8] |
É pro milého pána boha, pro ohavné a najukrutnějšé* božé umu-
|
---|
[9] |
čenie, pro své spasenie, pro svú čest, pro jiných polepšenie, pro své
|
---|
[10] |
ščestie": ktož ste chybili, uhoďte v pravdu; ktož ste sva*tí, buďte svě-
|
---|
[11] |
tčiší“! Nebť die pán buoh“: „Čas blízko jest: kto škodí, škoď ještč, a kto
|
---|
[12] |
v mrzkostech jest, mrzek buď ještě, a kto spravedliv jest, spravedliv buď
|
---|
[13] |
ještě, a svatý osvěť se viece. Aj pfídut brzo, a otplata ma se mnu jest:
|
---|
[14] |
otplatiti každému vedle skutkóv jeho.* Takt die pán Ježíš. Příjmete-li *
|
---|
[15] |
jeho slovo mile a zachováte, dá otplatú život věčný v radosti nesmierné;
|
---|
[16] |
pakli nepřijmete a nezachováte, dá zatracenie věčné v ohni věčném, v tem-
|
---|
[17] |
nostech mezi ďábly, kdež nižádného nebude odpočinutie ani utěšenie.
|
---|
[18] |
Ale ufám jeho svaté milosti a mám naději a proto vám píši, že dobří
|
---|
[19] |
setrváte, a druzí se polepšíte ve všem dobrém, a tak budete synové boží,
|
---|
[20] |
měštěníné města, v ném£ nebude temnosti ani zamücenie, a v němž
|
---|
[21] |
budete otce boha viděti a všechny věci znáti a jeden druhého plně jako
|
---|
[22] |
sám se milovati, a budete každý mieti, co bude chtieti. Toho města z Plzně,
|
---|
[23] |
nynie rozbrojené, rač vám všem dopomoci otec i syn i duch svatý smrtí
|
---|
[24] |
pána Krista a s pomocí panny Marie i všech svatých. Amen.*
|
---|
[25] |
Po napsání lista přišel mi list, v němž psáno jest, že bránie kňežé
|
---|
[26] |
čísti čtenie přirozeným jazikem česky neb německy. Druhé, že kázal
|
---|
[27] |
některý kněz, že nižádný, jenž smrtedlně hřeší, nenie slúha ani syn
|
---|
[28] |
dáblóv. Tfetie, Ze na nové m&i kázal Fka: Knéz tento, dokudZ jest ne-
|
---|
[29] |
slúžil, byl jest syn boží; ale dnes i potom, když slúžiti bude; jest *otec
|
---|
[30] |
boží a stvořitel těla božieho. Čtvrté, že ten kněz kázal, že náhorší* kněz
|
---|
[31] |
jest lepší než laik“ nálepší.
|
---|
[32] |
Jestli tak, a nižádný se proti tém bludóm nepostavi, znamenie veliké
|
---|
[33] |
jest nad vámi, že ste velmě pravdy otpadli, a zvláště kteří ste učení a
|
---|
[34] |
rozum máte. Neb jakož die svatý Jan Zlatoustý" na ono slovo Krista
|
---|
[35] |
spasitele našeho: „Neroďte se báti těch, jenž zabíjejí tělo,“ že těmito
|
---|
[36] |
+ V Us za tím červené: „Sequitwr'.
|
---|
[37] |
! psáno: chjte Us. — "jssú najsvorněší Us. —-"v Us pred tím škrtnuto radné. —
|
---|
[38] |
? kosky Us. — P přícklad Us. — 4 plenice Us. — "vtrússil... udussil Us. — * opraveno
|
---|
[39] |
z najukutn. Us. — tssvé spassenie Us. — "ssvé zcestie Us. — " svétéSi Us. — "v Us
|
---|
[40] |
oprav. z pfimete-li (g in mg.). — * v Us za tim śkrtnuto layk.
|
---|
[41] |
8 Eccles. 7, 2. — ? Apoc. 23, 10—12. — ? Podobně (až na první bod) formulováno
|
---|
[42] |
v Repl. contra pred. Plz. Op I, 144 n.; podle toho jest také ve třetím „důvodě“ opravena
|
---|
[43] |
interpunkce Palackého. — "Citát — Husovi a té době vůbec velmi běžný — pochází
|
---|
[44] |
z díla domněle Chrysostomova Super Matheum c. 25: snad jest převzat z Dekretu c. 76
|
---|
[45] |
|
---|
[46] |
|
---|
[47] |
>68’ Us
|
---|