EN | ES |

Facsimile Lines

812


< Page >

[1]
106 Č. 35. 1411, Sepl.—Oct.?

[2]
Ó milí křestěné, viete, že pověst dobrá lepšie jest než mast drahá.
[3]
Kam chcte' dieti svú dobrú pověst, jenž jest takto vzněla: Plzněné jsú
[4]
najsvornější," město své řádně" zpravují, slovo božé milují, pudie ven
[5]
knézské Zeny a rufiány, kostky ° su stavili a jiným městám dobrý příklad"
[6]
dali. Vérné buoh byl zavítal mezi vás, pšenice nasál a dábel kükol vtrüsil,
[7]
aby pšenici udusil."

[8]
É pro milého pána boha, pro ohavné a najukrutnějšé* božé umu-
[9]
čenie, pro své spasenie, pro svú čest, pro jiných polepšenie, pro své
[10]
ščestie": ktož ste chybili, uhoďte v pravdu; ktož ste sva*tí, buďte svě-
[11]
tčiší! Nebť die pán buoh: Čas blízko jest: kto škodí, škoď ještč, a kto
[12]
v mrzkostech jest, mrzek buď ještě, a kto spravedliv jest, spravedliv buď
[13]
ještě, a svatý osvěť se viece. Aj pfídut brzo, a otplata ma se mnu jest:
[14]
otplatiti každému vedle skutkóv jeho.* Takt die pán Ježíš. Příjmete-li *
[15]
jeho slovo mile a zachováte, otplatú život věčný v radosti nesmierné;
[16]
pakli nepřijmete a nezachováte, zatracenie věčné v ohni věčném, v tem-
[17]
nostech mezi ďábly, kdež nižádného nebude odpočinutie ani utěšenie.

[18]
Ale ufám jeho svaté milosti a mám naději a proto vám píši, že dobří
[19]
setrváte, a druzí se polepšíte ve všem dobrém, a tak budete synové boží,
[20]
měštěníné města, v ném£ nebude temnosti ani zamücenie, a v němž
[21]
budete otce boha viděti a všechny věci znáti a jeden druhého plně jako
[22]
sám se milovati, a budete každý mieti, co bude chtieti. Toho města z Plzně,
[23]
nynie rozbrojené, rač vám všem dopomoci otec i syn i duch svatý smrtí
[24]
pána Krista a s pomocí panny Marie i všech svatých. Amen.*

[25]
Po napsání lista přišel mi list, v němž psáno jest, že bránie kňežé
[26]
čísti čtenie přirozeným jazikem česky neb německy. Druhé, že kázal
[27]
některý kněz, že nižádný, jenž smrtedlně hřeší, nenie slúha ani syn
[28]
dáblóv. Tfetie, Ze na nové m&i kázal Fka: Knéz tento, dokudZ jest ne-
[29]
slúžil, byl jest syn boží; ale dnes i potom, když slúžiti bude; jest *otec
[30]
boží a stvořitel těla božieho. Čtvrté, že ten kněz kázal, že náhorší* kněz
[31]
jest lepší než laik nálepší.

[32]
Jestli tak, a nižádný se proti tém bludóm nepostavi, znamenie veliké
[33]
jest nad vámi, že ste velmě pravdy otpadli, a zvláště kteří ste učení a
[34]
rozum máte. Neb jakož die svatý Jan Zlatoustý" na ono slovo Krista
[35]
spasitele našeho: Neroďte se báti těch, jenž zabíjejí tělo, že těmito

[36]
+ V Us za tím červené: Sequitwr'.

[37]
! psáno: chjte Us. "jssú najsvorněší Us. -"v Us pred tím škrtnuto radné.
[38]
? kosky Us. P přícklad Us. 4 plenice Us. "vtrússil... udussil Us. * opraveno
[39]
z najukutn. Us. tssvé spassenie Us. "ssvé zcestie Us. " svétéSi Us. "v Us

[40]
oprav. z pfimete-li (g in mg.). * v Us za tim śkrtnuto layk.

[41]
8 Eccles. 7, 2. ? Apoc. 23, 10—12. ? Podobně ( na první bod) formulováno
[42]
v Repl. contra pred. Plz. Op I, 144 n.; podle toho jest také ve třetím důvodě opravena
[43]
interpunkce Palackého. "Citát Husovi a době vůbec velmi běžný pochází
[44]
z díla domněle Chrysostomova Super Matheum c. 25: snad jest převzat z Dekretu c. 76
[45]
cXIq 3 (Friedberg 667).

[46]
© f.68

[47]
>68 Us


Text viewFacsimile