Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
302 B. XII. Sněmy moravské
nechce, jakž jest někomu jinému dal; i uznali jsme v tom také velikou nebezpečnost
toho, kdož by tak pohnán byl, tudy že by snad takového svědomí v táž slova zpama-
tovati nemohl, a skrze to že by k lehkosti a snad ke škodě přišel; protož aby již
více tak poháněno nebylo, než aby upřímo poháněli, že jemu dáti nechce svědomí,
o čemž jemu v té při vědomo jest.
Item. Jestli by kdo měl list s ruokojmiemi na dluh, a někteří ruokojmové
své oddíly dali, a někteří dlužni zuostali, a v tom, který dlužen zuostal, umřel, tehdy
toho umrlého díl na všecky živé ruokojmí spadne, a povinni jsou ten díl dáti, a to
pokudž list zkažen není.
5. Nález v Olomouci ji v Brně o tom:
Item. Přihodilo-li by se, že by který pán nebo dobrý člověk některému měst-
skému člověkuo nebo sedlskému co dlužen byl, a ten člověk měl pána dědičného: ne-
může ten člověk toho pána neb zemana pohnati, a jestli požene, můž se obrámiti; jakož
jeden várčí z Podole byl pohnal neboštíka Bohouši z Kateřinic, že mu byl za pivo dluožen
zuostal, obránil se jemu. Než pán toho člověka pohnati muože o ten dluoh a obdrží.
Při Brněnském právě ten puohon jest.
Item. Jestli by se kdy přihodilo a někdo se brániti musel, a bráně se, toho
zabil, který toho bíti chtěl, a to dostatečným svědomím pokázal: Tehdy ten, kdož
se brániti musil, za toho zabitého nic povinen není učiniti, ani se přátel jeho o to
nebojí; neb jsou se o to nálezové tři stali, jeden o Zigotu, druhý o Girkle [Jirkle],
který Vaňka Čejku zabil, třetí o etc., a to při právě Olomouckým.
6. O základech v puohonech. O svědomích. — Zřízeno jest v Olomouci
létha 1517. (fol. 10. a—b.)
Kdož by koho pohnal o statek dědičný, kterak se při tom pühonu zachovati
má: Můž podle starodávní zvyklosti základ, jakej se jemu zdá, položiti; avšak pakli
by jemu nález panský [usoudil], že jemu to pohnání napraviti má, proto nemá k tomu
základuo v puohonu položeném sáhati, ani se na něj vejše vésti, ač se chce škody
uvarovati, než pokudž by škoda, o kterouž pohnal, ukazovala.
Na tom jsme se také všickni stavové ustanovili: Jakož se pohání o postavení
svědkův, a někdy musí pohnáno býti z sum znamenitých, jakž pře ukáže: uznali sme
na tom velikou nebezpečnost pohnanému, dlouho v takovém nebezpečenství státi;
a protož kdož koli bude pohnán o postavení svědkův v prvním sedění, ten měj toho
vůli, nechce-li v tom déle státi, aby postavil týž svědky hned na druhém sedění
před ouřadem menším, a ouředníci je mají vyslyšeti podle zvyklostí starodávních ;
a pakli by se pohnanému nezdálo aneb k tomu přijíti nemohl, jich na druhém se-
dění postaviti, tehdy můž je na třetím sedění anebo při slunečných puohonech po-