EN | ES |

801

801


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

302 B. XII. Sněmy moravské

nechce, jakž jest někomu jinému dal; i uznali jsme v tom také velikou nebezpečnost toho, kdož by tak pohnán byl, tudy že by snad takového svědomí v táž slova zpama- tovati nemohl, a skrze to že by k lehkosti a snad ke škodě přišel; protož aby již více tak poháněno nebylo, než aby upřímo poháněli, že jemu dáti nechce svědomí, o čemž jemu v při vědomo jest.

Item. Jestli by kdo měl list s ruokojmiemi na dluh, a někteří ruokojmové své oddíly dali, a někteří dlužni zuostali, a v tom, který dlužen zuostal, umřel, tehdy toho umrlého díl na všecky živé ruokojmí spadne, a povinni jsou ten díl dáti, a to pokudž list zkažen není.

5. Nález v Olomouci ji v Brně o tom:

Item. Přihodilo-li by se, že by který pán nebo dobrý člověk některému měst- skému člověkuo nebo sedlskému co dlužen byl, a ten člověk měl pána dědičného: ne- může ten člověk toho pána neb zemana pohnati, a jestli požene, můž se obrámiti; jakož jeden várčí z Podole byl pohnal neboštíka Bohouši z Kateřinic, že mu byl za pivo dluožen zuostal, obránil se jemu. Než pán toho člověka pohnati muože o ten dluoh a obdrží. Při Brněnském právě ten puohon jest.

Item. Jestli by se kdy přihodilo a někdo se brániti musel, a bráně se, toho zabil, který toho bíti chtěl, a to dostatečným svědomím pokázal: Tehdy ten, kdož se brániti musil, za toho zabitého nic povinen není učiniti, ani se přátel jeho o to nebojí; neb jsou se o to nálezové tři stali, jeden o Zigotu, druhý o Girkle [Jirkle], který Vaňka Čejku zabil, třetí o etc., a to při právě Olomouckým.

6. O základech v puohonech. O svědomích. Zřízeno jest v Olomouci létha 1517. (fol. 10. a—b.)

Kdož by koho pohnal o statek dědičný, kterak se při tom pühonu zachovati : Můž podle starodávní zvyklosti základ, jakej se jemu zdá, položiti; avšak pakli by jemu nález panský [usoudil], že jemu to pohnání napraviti , proto nemá k tomu základuo v puohonu položeném sáhati, ani se na něj vejše vésti, se chce škody uvarovati, než pokudž by škoda, o kterouž pohnal, ukazovala.

Na tom jsme se také všickni stavové ustanovili: Jakož se pohání o postavení svědkův, a někdy musí pohnáno býti z sum znamenitých, jakž pře ukáže: uznali sme na tom velikou nebezpečnost pohnanému, dlouho v takovém nebezpečenství státi; a protož kdož koli bude pohnán o postavení svědkův v prvním sedění, ten měj toho vůli, nechce-li v tom déle státi, aby postavil týž svědky hned na druhém sedění před ouřadem menším, a ouředníci je mají vyslyšeti podle zvyklostí starodávních ; a pakli by se pohnanému nezdálo aneb k tomu přijíti nemohl, jich na druhém se- dění postaviti, tehdy můž je na třetím sedění anebo při slunečných puohonech po-


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile