[1] |
302 B. XII. Sněmy moravské
|
---|
[2] |
nechce, jakž jest někomu jinému dal; i uznali jsme v tom také velikou nebezpečnost
|
---|
[3] |
toho, kdož by tak pohnán byl, tudy že by snad takového svědomí v táž slova zpama-
|
---|
[4] |
tovati nemohl, a skrze to že by k lehkosti a snad ke škodě přišel; protož aby již
|
---|
[5] |
více tak poháněno nebylo, než aby upřímo poháněli, že jemu dáti nechce svědomí,
|
---|
[6] |
o čemž jemu v té při vědomo jest.
|
---|
[7] |
Item. Jestli by kdo měl list s ruokojmiemi na dluh, a někteří ruokojmové
|
---|
[8] |
své oddíly dali, a někteří dlužni zuostali, a v tom, který dlužen zuostal, umřel, tehdy
|
---|
[9] |
toho umrlého díl na všecky živé ruokojmí spadne, a povinni jsou ten díl dáti, a to
|
---|
[10] |
|
---|
[11] |
5. Nález v Olomouci ji v Brně o tom:
|
---|
[12] |
Item. Přihodilo-li by se, že by který pán nebo dobrý člověk některému měst-
|
---|
[13] |
skému člověkuo nebo sedlskému co dlužen byl, a ten člověk měl pána dědičného: ne-
|
---|
[14] |
může ten člověk toho pána neb zemana pohnati, a jestli požene, můž se obrámiti; jakož
|
---|
[15] |
jeden várčí z Podole byl pohnal neboštíka Bohouši z Kateřinic, že mu byl za pivo dluožen
|
---|
[16] |
zuostal, obránil se jemu. Než pán toho člověka pohnati muože o ten dluoh a obdrží.
|
---|
[17] |
Při Brněnském právě ten puohon jest.
|
---|
[18] |
Item. Jestli by se kdy přihodilo a někdo se brániti musel, a bráně se, toho
|
---|
[19] |
zabil, který toho bíti chtěl, a to dostatečným svědomím pokázal: Tehdy ten, kdož
|
---|
[20] |
se brániti musil, za toho zabitého nic povinen není učiniti, ani se přátel jeho o to
|
---|
[21] |
nebojí; neb jsou se o to nálezové tři stali, jeden o Zigotu, druhý o Girkle [Jirkle],
|
---|
[22] |
který Vaňka Čejku zabil, třetí o etc., a to při právě Olomouckým.
|
---|
[23] |
6. O základech v puohonech. O svědomích. — Zřízeno jest v Olomouci
|
---|
[24] |
létha 1517. (fol. 10. a—b.)
|
---|
[25] |
Kdož by koho pohnal o statek dědičný, kterak se při tom pühonu zachovati
|
---|
[26] |
má: Můž podle starodávní zvyklosti základ, jakej se jemu zdá, položiti; avšak pakli
|
---|
[27] |
by jemu nález panský [usoudil], že jemu to pohnání napraviti má, proto nemá k tomu
|
---|
[28] |
základuo v puohonu položeném sáhati, ani se na něj vejše vésti, ač se chce škody
|
---|
[29] |
uvarovati, než pokudž by škoda, o kterouž pohnal, ukazovala.
|
---|
[30] |
Na tom jsme se také všickni stavové ustanovili: Jakož se pohání o postavení
|
---|
[31] |
svědkův, a někdy musí pohnáno býti z sum znamenitých, jakž pře ukáže: uznali sme
|
---|
[32] |
na tom velikou nebezpečnost pohnanému, dlouho v takovém nebezpečenství státi;
|
---|
[33] |
a protož kdož koli bude pohnán o postavení svědkův v prvním sedění, ten měj toho
|
---|
[34] |
vůli, nechce-li v tom déle státi, aby postavil týž svědky hned na druhém sedění
|
---|
[35] |
před ouřadem menším, a ouředníci je mají vyslyšeti podle zvyklostí starodávních ;
|
---|
[36] |
a pakli by se pohnanému nezdálo aneb k tomu přijíti nemohl, jich na druhém se-
|
---|
[37] |
dění postaviti, tehdy můž je na třetím sedění anebo při slunečných puohonech po-
|
---|