EN | ES |

Facsimile Lines

801


< Page >

[1]
302 B. XII. Sněmy moravské

[2]
nechce, jakž jest někomu jinému dal; i uznali jsme v tom také velikou nebezpečnost
[3]
toho, kdož by tak pohnán byl, tudy že by snad takového svědomí v táž slova zpama-
[4]
tovati nemohl, a skrze to že by k lehkosti a snad ke škodě přišel; protož aby již
[5]
více tak poháněno nebylo, než aby upřímo poháněli, že jemu dáti nechce svědomí,
[6]
o čemž jemu v při vědomo jest.

[7]
Item. Jestli by kdo měl list s ruokojmiemi na dluh, a někteří ruokojmové
[8]
své oddíly dali, a někteří dlužni zuostali, a v tom, který dlužen zuostal, umřel, tehdy
[9]
toho umrlého díl na všecky živé ruokojmí spadne, a povinni jsou ten díl dáti, a to
[10]
pokudž list zkažen není.

[11]
5. Nález v Olomouci ji v Brně o tom:

[12]
Item. Přihodilo-li by se, že by který pán nebo dobrý člověk některému měst-
[13]
skému člověkuo nebo sedlskému co dlužen byl, a ten člověk měl pána dědičného: ne-
[14]
může ten člověk toho pána neb zemana pohnati, a jestli požene, můž se obrámiti; jakož
[15]
jeden várčí z Podole byl pohnal neboštíka Bohouši z Kateřinic, že mu byl za pivo dluožen
[16]
zuostal, obránil se jemu. Než pán toho člověka pohnati muože o ten dluoh a obdrží.
[17]
Při Brněnském právě ten puohon jest.

[18]
Item. Jestli by se kdy přihodilo a někdo se brániti musel, a bráně se, toho
[19]
zabil, který toho bíti chtěl, a to dostatečným svědomím pokázal: Tehdy ten, kdož
[20]
se brániti musil, za toho zabitého nic povinen není učiniti, ani se přátel jeho o to
[21]
nebojí; neb jsou se o to nálezové tři stali, jeden o Zigotu, druhý o Girkle [Jirkle],
[22]
který Vaňka Čejku zabil, třetí o etc., a to při právě Olomouckým.

[23]
6. O základech v puohonech. O svědomích. Zřízeno jest v Olomouci
[24]
létha 1517. (fol. 10. a—b.)

[25]
Kdož by koho pohnal o statek dědičný, kterak se při tom pühonu zachovati
[26]
: Můž podle starodávní zvyklosti základ, jakej se jemu zdá, položiti; avšak pakli
[27]
by jemu nález panský [usoudil], že jemu to pohnání napraviti , proto nemá k tomu
[28]
základuo v puohonu položeném sáhati, ani se na něj vejše vésti, se chce škody
[29]
uvarovati, než pokudž by škoda, o kterouž pohnal, ukazovala.

[30]
Na tom jsme se také všickni stavové ustanovili: Jakož se pohání o postavení
[31]
svědkův, a někdy musí pohnáno býti z sum znamenitých, jakž pře ukáže: uznali sme
[32]
na tom velikou nebezpečnost pohnanému, dlouho v takovém nebezpečenství státi;
[33]
a protož kdož koli bude pohnán o postavení svědkův v prvním sedění, ten měj toho
[34]
vůli, nechce-li v tom déle státi, aby postavil týž svědky hned na druhém sedění
[35]
před ouřadem menším, a ouředníci je mají vyslyšeti podle zvyklostí starodávních ;
[36]
a pakli by se pohnanému nezdálo aneb k tomu přijíti nemohl, jich na druhém se-
[37]
dění postaviti, tehdy můž je na třetím sedění anebo při slunečných puohonech po-


Text viewFacsimile