EN | ES |

798

798


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

Odpověď papežova konečná dme a1. března. 349

ornátóv a slúžie, jako) k stolu télesnému, tak přistupují k duchovniemu, mnohá jiná v*) království vymyšlenie a noviny, kteréž*) se s cierkví nesjednávají) ani jie následují, nebo kněžie jich nejsü tiem obyčejem ustanoveni ani k zpravování dáni, jako v jiných krélovstvi[ch] a ve všem království^): protoz musíť král takové pře- stúpenie opraviti a navrátiti k jednotě cierkve, chce-li, aby jeho poslušenstvie bylo platno. Ale Ze doufáme, že naše přikázánie bude přijato upřiemú) myslí, napomí- náme královskú Jasnost, uloZujíce a pfikazujíce,) aby królovstvie k pravému poslu- šenství z svých zavázání navrátil a přivedl, chce-li,) aby to poslušenstvie bylo sku- tečné naplnčno,) a by takové z toho hodnými ctmi a chválami byl zveleben: jinak nemohli bychom praviti, by to poslušenstvie bylo dostatečno, neb potfebie jest, aby skutkové srovnali') se s slovy. Toto bud krátce povédieno pfi'') poslušenství.

K druhé straně pristupujíce, coZ královským jménem prošeno jest po poslech o přijímání a o kompaktátiech: při straně [111"] znamenali sme slova toho, jenž jest mluvil, kterýžto vidien jest to přijímánie pod dvojí zpósobů před tiemto slavným slyšením nazvati) pravdú, a býti užitečnú a spasitedlnú etc., dómyslu svého dovozuje, rady'*) prvotnie,'*) písmem svatého étenie'") a svédectviem doktoróv svatych, také'^) i kompaktáty koncilium Bazilejského. Zajisté ten artikul v koncilium Bazilejském dokonán jest, jelikożto k pravdé; a pravé'") o něm předešlo plné usúzenie od koncilium Kon- stanskóho,'*) kdeżto vyliteno jest, Ze jest proti obyčeji obecné cierkve. A tu zkuso- váni biechu prvotnie cierkve skutkové, byla'?) vidiena ótenie, rozjímánie,'") v&ecky věci*") doktorské, a shledáno jest, že všickni téměř doktorové, staří i školní, bránie lidu obecniemu toho přijímánie; neb ačkoli někdy v prvotní cierkvi svaté bylo jest, potom pak) užitečně a spasitedlně ustanoveno jest, aby takové*) přijímánie nebylo dopúštěno lidu obecnému, ale samým kněžím, a to posvécujícím toliko jest užitečno. Z veliké zajisté příčiny stalo se jest toto: pro poctivosf, pro nebezpečenstvie, pro nesnadnost [112*] zachovánie. Jest i'*) jiná příčina: aby se lidé nedomnievali, že by pod první zpósobú nebyl celý Kristus. O kompaktátiech potom povieme.

Ale odpověď nynie, zachovávají*) obyčej a moc Římského biskupa, na prosby učiněné vyložíme. To, což smýšlejí Čechové o přijímání pod dvojí zpósobú, nemá nazvána) býti pravda, neb zjevné'") jest, że prijimónie*) pod dvoji zpósobi nenie užitečné, ale škodlivé, a nad to jest bludné a kacieřské, jestli že by ku**) potřeb- nosti spasení držáno (by) bylo, jakož Jakübek*"^) a jeho následovníci drželi . Veliká

1) jakožto 7, K a B. ?) jsúů v 7, K. ?) kdeZto B. *) nesrovnávají T. К. 5) kfestanstvie T. K; křesťanstvu B. 5) budú přijatá upřiemnů 7, K a B. 7) ulofujem & pfikazujem 7, K a B. 9) chtěl-li by 7. 9) skutečno T' a K; skutečné B. ') sgjednali K. 2) o B. 1?) nazývati 7, K a B. 13) Za řády, jak v T, K a B. '*) Vynecháno: cierkve T a K. %) písem svatých čtením B. '©) tak 7. W) prvé B. 1) Bazilejského 7. 19) tehdá byla 7. %) rozjímány Ka B. *') řeči K a B. 2) viak T; Ka B. ?*) to B. *) Jestli T. K. 25) Za zachovajíce, jak v T a B; zachovávajíce obyóejem К. 75) nazváno K. *") zjevné T. ?9) pfijímati T a K. ?*) z T. 3*) Iacobellus 7, K a B.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile