Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
342 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži r. 1462.
jest [102"] slíbil a přísáhl; a tak dieme, jeho poslusenstvie Ze jest vzácno a přijato.
O prosbách pak, kteréž") činíte, a o pokoji zmienku: pokoj svrchovaný“) nám jest
mil a jej oblibujem i chválíme ; ale běh,") jímž se pokoj hledá, kterak se móże lí-
biti? A nad to,') což se prosí a hledá, jest proti jednotě cierkve. Avšak, že prosite
za chléb, nebude vám dán štír; žádáte ryby, nebude vám dán had. My s našimi
bratry nýmilejšími jsme otcové, a vy synové; otcové nebudü jednati než dobré a spa-
sitedlné synóv svých. Svoláme o tu věc bratry naše, s nimi se poradíme, a tento
běh rozvážíme se vší pilností, a odpověď konečnůú, jakž podlé našie cti nýviec moci
bude býti, dáme k vašie potřebnosti, krále i jeho království.“)
V pondělí [22. března] po třetí neděli v postě přivolán jest pan Zdeněk
Kostka s mistry Pražskými do domu kardinála Nicena, a tu“) biechu třie jiní kardi-
nálové: svatého Petra, svatého Angela a Rothomagensky.')
V tom kardinál svatého Angela mluvil jest takto: Pán náš nýsvětější raduje
se, radujeme se i my i vešken dvór z poslušenstvie krále i královstvie vašeho,
onehdá“) učiněného. I vy se máte radovati, neb dobré jest a spasitedlné státi pod
poslušenstvím stolice apoštolské, poněvadž jest mistryně a matka všeho křesťanstva,
jakoż i ondy”) vylíčeno jest pfi učiněném poslušenství. Stójte tehdy pod tiem poslušen-
stvim, podlé něho chylte se k jednotě cierkve, od dávna zachované, a tepruv bude
radosť nad radost,'“) a jméno vaše bude rozhlášeno slavně mezi lidmi. A vy, pane
Zdeňku s poctivými mistry, budú-li kteří v království neb v markrabství nalezeni,
pod tiemto poslušenstvím stóti odpierajic, *) napomeňte krále, ať pečlivost učiní,"*)
a vy se k témuž přičiňte, coż móżete, aby takoví k takovému'^) [103*] poslušenství
přivedeni byli; také ti bludové, kteříž po dnes trvají, aby vyplenéni byli, a nenief
snáze, jediné skrze krále a samy domácie.
Odpovéd: Oteové'^) nýpoctivější, vděčen jest pan Zdeněk a děkuje velmi
i s námi, že nám zvěstujete o radosti, kteráž jest přišla otci svatému, vašemu
otcovství a všemu dvoru z toho'*“) poslušenství onehdá učinčného, i nepochybujem,
že i před naším králem to““) vdččno bude. Ale že zmienka jest, abychom stáli pod
poslušenstvím a táhli se k jednotě etc., my máme za to a doufíme Bohu,'") že sto-
jíme a státi budeme, jakož sme i stáli v svatém poslušenství prve, než onehdá'")
slovy bieše učiněno; to také, což koncilium Bazilejské smluvilo**) a Čechové držie,
neodlučuje nás od jednoty cierkve, poněvadž to vólí a mocí toho koncilium jest
pošlo. Dále nepochybujem, žeť nebudú nalezeni bohdá takoví, ježto by tomuto po-
selstvi **) jménem krále a královstvie učiněném[u], měli odporni býti; bludové také
1) jakož T. К. -- ?) syrchovaně 7. K. — 3) buch K. — *) ano to 7, K. — 5) neb milujeme krále
i královstvie T. К. — *) kdeZ K a B. — 7) Rothomagensis T. K. — 9) ondy 7, K a B. — 9) onehdá K a D.
— 19) nad radostmi 7. — 11) odpierajte tiemto poslu&enstvím státi, odpierajíce 7. — !7) přičiní K. — !*) k to-
mu T. К. — М“) Otče K. — 15) jeho z T, K a B. — 1) i to K & B. — ?") Vynecháno v T a B. — '*) ondy
T, K & B. — ??) mluvilo K. — *") Za poslusensivie, jak v T, K a B.