EN | ES |

Facsimile Lines

798


< Page >

[1]
342 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži r. 1462.

[2]
jest [102"] slíbil a přísáhl; a tak dieme, jeho poslusenstvie Ze jest vzácno a přijato.
[3]
O prosbách pak, kteréž") činíte, a o pokoji zmienku: pokoj svrchovaný) nám jest
[4]
mil a jej oblibujem i chválíme ; ale běh,") jímž se pokoj hledá, kterak se móże -
[5]
biti? A nad to,') což se prosí a hledá, jest proti jednotě cierkve. Avšak, že prosite
[6]
za chléb, nebude vám dán štír; žádáte ryby, nebude vám dán had. My s našimi
[7]
bratry nýmilejšími jsme otcové, a vy synové; otcové nebudü jednati než dobré a spa-
[8]
sitedlné synóv svých. Svoláme o tu věc bratry naše, s nimi se poradíme, a tento
[9]
běh rozvážíme se vší pilností, a odpověď konečnůú, jakž podlé našie cti nýviec moci
[10]
bude býti, dáme k vašie potřebnosti, krále i jeho království.)

[11]
V pondělí [22. března] po třetí neděli v postě přivolán jest pan Zdeněk
[12]
Kostka s mistry Pražskými do domu kardinála Nicena, a tu) biechu třie jiní kardi-
[13]
nálové: svatého Petra, svatého Angela a Rothomagensky.')

[14]
V tom kardinál svatého Angela mluvil jest takto: Pán náš nýsvětější raduje
[15]
se, radujeme se i my i vešken dvór z poslušenstvie krále i královstvie vašeho,
[16]
onehdá) učiněného. I vy se máte radovati, neb dobré jest a spasitedlné státi pod
[17]
poslušenstvím stolice apoštolské, poněvadž jest mistryně a matka všeho křesťanstva,
[18]
jakoż i ondy) vylíčeno jest pfi učiněném poslušenství. Stójte tehdy pod tiem poslušen-
[19]
stvim, podlé něho chylte se k jednotě cierkve, od dávna zachované, a tepruv bude
[20]
radosť nad radost,') a jméno vaše bude rozhlášeno slavně mezi lidmi. A vy, pane
[21]
Zdeňku s poctivými mistry, budú-li kteří v království neb v markrabství nalezeni,
[22]
pod tiemto poslušenstvím stóti odpierajic, *) napomeňte krále, pečlivost učiní,"*)
[23]
a vy se k témuž přičiňte, coż móżete, aby takoví k takovému'^) [103*] poslušenství
[24]
přivedeni byli; také ti bludové, kteříž po dnes trvají, aby vyplenéni byli, a nenief
[25]
snáze, jediné skrze krále a samy domácie.

[26]
Odpovéd: Oteové'^) nýpoctivější, vděčen jest pan Zdeněk a děkuje velmi
[27]
i s námi, že nám zvěstujete o radosti, kteráž jest přišla otci svatému, vašemu
[28]
otcovství a všemu dvoru z toho'*) poslušenství onehdá učinčného, i nepochybujem,
[29]
že i před naším králem to) vdččno bude. Ale že zmienka jest, abychom stáli pod
[30]
poslušenstvím a táhli se k jednotě etc., my máme za to a doufíme Bohu,'") že sto-
[31]
jíme a státi budeme, jakož sme i stáli v svatém poslušenství prve, než onehdá'")
[32]
slovy bieše učiněno; to také, což koncilium Bazilejské smluvilo**) a Čechové držie,
[33]
neodlučuje nás od jednoty cierkve, poněvadž to vólí a mocí toho koncilium jest
[34]
pošlo. Dále nepochybujem, žeť nebudú nalezeni bohdá takoví, ježto by tomuto po-
[35]
selstvi **) jménem krále a královstvie učiněném[u], měli odporni býti; bludové také

[36]
1) jakož T. К. -- ?) syrchovaně 7. K. 3) buch K. *) ano to 7, K. 5) neb milujeme krále
[37]
i královstvie T. К. *) kdeZ K a B. 7) Rothomagensis T. K. 9) ondy 7, K a B. 9) onehdá K a D.
[38]
19) nad radostmi 7. 11) odpierajte tiemto poslu&enstvím státi, odpierajíce 7. !7) přičiní K. !*) k to-

[39]
mu T. К. М) Otče K. 15) jeho z T, K a B. 1) i to K & B. ?") Vynecháno v T a B. '*) ondy
[40]
T, K & B. ??) mluvilo K. *") Za poslusensivie, jak v T, K a B.

[41]


Text viewFacsimile