EN | ES |

798

798


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

340 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma ku papeži r. 1462.

budáciem. Takové") zlé když jest trvalo dlúho [100"] v Čechách za mnohá léta, vy- zdviZeno jest koncilium v Bazilii; kdežto byli přijeli i poslové čeští, Jan Roky- cana a jiní tři, mezi nimižto bieše Petr Engliš, arcikacieř, kterýžto když jmenován bieše Englišem, povstali , řkúce): Nenie Engliš, ale zlý Engliš. Tito čtyřie po- slové čeští své všecky bludy a rozdélenie od cierkve svedli si ve čtyři artikule, proti nimžto z koncilium vystaveni biechu jiní čtyřie, [aby položenie těch artikulóv zpatřili a jednoty cierkve bránili"]. Pri téch béziech, my süce v men&ích úřadiech, co se dálo v Bazilii, byli*) sme a mnohého sme patrni^) byli.

Čtyřie ovšem ) artikulové čeští: první, Ze kněžstvo zbožím časným vlásti") nemá. Proti tomu artikulu ten, ktož bieše vystaven) od koncilium, řekl: Nikdá sem?) necetl, by který doktor bránil zbožie kněžím') mieti; a'') zase na to sem mnohá písma doktorská četl. Tento, bráně cierkve, na smrť se poddal, bude-li mu jediné písmo okázáno na ten artikul;'*) a nemohli žádného písma okázati: neb, '*) by kněžstvo nemělo zbožie a vladařstvie mieti, kterak k mnohému a velikému zlému cierkev**) přišla by a kterak by státi mohla ?

[100°] Druhý artikul, že slovo božie od každého a všudy móž svobodně - záno býti; to jest zjevně proti apoštolu, jenž die'*): Kterak budú kázati,) jediné leč by byli posláni? i neslušie každému a všudy slova božieho kázati, aby řeč božie nevešla v lehkost a v potupenie.

Třetí artikul: aby zjevní hřiechové, jakožto nevěstky, kostky, tance, krčmy etc.,'") Zádnfm béhem nebyli dopü&sténi,'^) ale v&elikterak stavováni. Pohledte, brattie a synové moji nýmilejší, proti čemu se Čechové zastavují a co'*) chtie, jeZto cierkev svatá nemóž býti bez toho, an svatý Augustin praví: Odejmi nevěstky a naplníš viecko cizoloZstvem. Neniet k pravdě podobny ten'^) artikul český, neb, by nevěstek nebylo, mnohé by zlé přišlo, kteréž ovšem vypravovati nenie slušné, abychom po- horšením neurazili dobrých srdcí. Na tom buď dosti, že cierkev svatá rozumně - které věci zlé snášeti*") dopúštie, aby horších vyvarováno se mohlo býti; a ten jest rozum doktoróv, jenZ pravie: Mezi mnohými) zlými menšie zlé voleno býti.

[101°] Čtvrtý artikul jest o přijímání pod dvojí zpósobů, kterýž mezi jinými jest prvotni;**) a tento artikul, Ze nemá základu, vypadá od pravdy, a proto jest zjevný blud; nebo**) jakoż sme napred pravili, ona řeč svatého Jana: Nebudete-li jiesti etc., nemá rozumiena býti o posvátném pfijímání, ale duchovné'^) toliko; neb

1) To 7. ?) povstali jsú Englišové a řekli 7. K (fkúce). 3) Doplněno z 7T' a K. *) pfi tom byli T. K. 5) památni 7, K & B. °) js bludni 7. K, 7) vládnóti T a B; častným vládnůti K. *) ustaven B. ?) sem toho 7, ) knéZstvu 7, K a B. !) ale 7, K a B. !) artikulik B. 13) nebo T. K. '*) cierkev svatá T, K a B. '*) fküciemu 7, K & B. *%) kázati hodná B. !7) nevóstky, hry etc. T, K a B. !*) dopüstóni v cierkvi K. !9?) čemuť K. podoben 7. 2!) snášie a T. K. ?? jinými mnohými K. 2?) kterýž jest protivný T. ?*) reb 7. 25) ale duchovniem přijímání T. K; duchovniem B.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile