Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
340 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma ku papeži r. 1462.
budáciem. Takové") zlé když jest trvalo dlúho [100"] v Čechách za mnohá léta, vy-
zdviZeno jest koncilium v Bazilii; kdežto byli sú přijeli i poslové čeští, Jan Roky-
cana a jiní tři, mezi nimižto bieše Petr Engliš, arcikacieř, kterýžto když jmenován
bieše Englišem, povstali sú, řkúce“): Nenie Engliš, ale zlý Engliš. Tito čtyřie po-
slové čeští své všecky bludy a rozdélenie od cierkve svedli si ve čtyři artikule,
proti nimžto z koncilium vystaveni biechu jiní čtyřie, [aby položenie těch artikulóv
zpatřili a jednoty cierkve bránili"]. Pri téch béziech, my süce v men&ích úřadiech,
co se dálo v Bazilii, byli*) sme a mnohého sme patrni^) byli.
Čtyřie ovšem sú“) artikulové čeští: první, Ze kněžstvo zbožím časným vlásti")
nemá. Proti tomu artikulu ten, ktož bieše vystaven“) od koncilium, řekl: Nikdá
sem?) necetl, by který doktor bránil zbožie kněžím'“) mieti; a'') zase na to sem
mnohá písma doktorská četl. Tento, bráně cierkve, na smrť se poddal, bude-li mu
jediné písmo okázáno na ten artikul;'*) a nemohli sú žádného písma okázati: neb, '*)
by kněžstvo nemělo zbožie a vladařstvie mieti, kterak k mnohému a velikému zlému
cierkev**) přišla by a kterak by státi mohla ?
[100°] Druhý artikul, že slovo božie od každého a všudy móž svobodně ká-
záno býti; to jest zjevně proti apoštolu, jenž die'*): Kterak budú kázati,“) jediné
leč by byli posláni? — i neslušie každému a všudy slova božieho kázati, aby řeč
božie nevešla v lehkost a v potupenie.
Třetí artikul: aby zjevní hřiechové, jakožto nevěstky, kostky, tance, krčmy
etc.,'") Zádnfm béhem nebyli dopü&sténi,'^) ale v&elikterak stavováni. Pohledte, brattie
a synové moji nýmilejší, proti čemu se Čechové zastavují a co'*) chtie, jeZto cierkev
svatá nemóž býti bez toho, an svatý Augustin praví: Odejmi nevěstky a naplníš
viecko cizoloZstvem. Neniet k pravdě podobny ten'^) artikul český, neb, by nevěstek
nebylo, mnohé by zlé přišlo, kteréž ovšem vypravovati nenie slušné, abychom po-
horšením neurazili dobrých srdcí. Na tom buď dosti, že cierkev svatá rozumně ně-
které věci zlé snášeti*") dopúštie, aby horších vyvarováno se mohlo býti; a ten jest
rozum doktoróv, jenZ pravie: Mezi mnohými““) zlými menšie zlé má voleno býti.
[101°] Čtvrtý artikul jest o přijímání pod dvojí zpósobů, kterýž mezi jinými
jest prvotni;**) a tento artikul, Ze nemá základu, vypadá od pravdy, a proto jest
zjevný blud; nebo**) jakoż sme napred pravili, ona řeč svatého Jana: Nebudete-li
jiesti etc., — nemá rozumiena býti o posvátném pfijímání, ale duchovné'^) toliko; neb
1) To 7. — ?) povstali jsú Englišové a řekli 7. K (fkúce). — 3) Doplněno z 7T' a K. — *) pfi tom
byli T. K. — 5) památni 7, K & B. — °) js bludni 7. K, — 7) vládnóti T a B; častným vládnůti K. —
*) ustaven B. — ?) sem toho 7, — 1°) knéZstvu 7, K a B. — !) ale 7, K a B. — !”) artikulik B. — 13) nebo
T. K. — '*) cierkev svatá T, K a B. — '*) fküciemu 7, K & B. — *%) kázati hodná B. — !7) nevóstky, hry etc.
T, K a B. — !*) dopüstóni v cierkvi K. — !9?) čemuť K. — 2° podoben 7. — 2!) snášie a T. K. —
?? jinými mnohými K. — 2?) kterýž jest protivný T. — ?*) reb 7. — 25) ale duchovniem přijímání T. K;
duchovniem B.