[1] |
340 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma ku papeži r. 1462.
|
---|
[2] |
budáciem. Takové") zlé když jest trvalo dlúho [100"] v Čechách za mnohá léta, vy-
|
---|
[3] |
zdviZeno jest koncilium v Bazilii; kdežto byli sú přijeli i poslové čeští, Jan Roky-
|
---|
[4] |
cana a jiní tři, mezi nimižto bieše Petr Engliš, arcikacieř, kterýžto když jmenován
|
---|
[5] |
bieše Englišem, povstali sú, řkúce“): Nenie Engliš, ale zlý Engliš. Tito čtyřie po-
|
---|
[6] |
slové čeští své všecky bludy a rozdélenie od cierkve svedli si ve čtyři artikule,
|
---|
[7] |
proti nimžto z koncilium vystaveni biechu jiní čtyřie, [aby položenie těch artikulóv
|
---|
[8] |
zpatřili a jednoty cierkve bránili"]. Pri téch béziech, my süce v men&ích úřadiech,
|
---|
[9] |
co se dálo v Bazilii, byli*) sme a mnohého sme patrni^) byli.
|
---|
[10] |
Čtyřie ovšem sú“) artikulové čeští: první, Ze kněžstvo zbožím časným vlásti")
|
---|
[11] |
nemá. Proti tomu artikulu ten, ktož bieše vystaven“) od koncilium, řekl: Nikdá
|
---|
[12] |
sem?) necetl, by který doktor bránil zbožie kněžím'“) mieti; a'') zase na to sem
|
---|
[13] |
mnohá písma doktorská četl. Tento, bráně cierkve, na smrť se poddal, bude-li mu
|
---|
[14] |
jediné písmo okázáno na ten artikul;'*) a nemohli sú žádného písma okázati: neb, '*)
|
---|
[15] |
by kněžstvo nemělo zbožie a vladařstvie mieti, kterak k mnohému a velikému zlému
|
---|
[16] |
cierkev**) přišla by a kterak by státi mohla ?
|
---|
[17] |
[100°] Druhý artikul, že slovo božie od každého a všudy móž svobodně ká-
|
---|
[18] |
záno býti; to jest zjevně proti apoštolu, jenž die'*): Kterak budú kázati,“) jediné
|
---|
[19] |
leč by byli posláni? — i neslušie každému a všudy slova božieho kázati, aby řeč
|
---|
[20] |
božie nevešla v lehkost a v potupenie.
|
---|
[21] |
Třetí artikul: aby zjevní hřiechové, jakožto nevěstky, kostky, tance, krčmy
|
---|
[22] |
etc.,'") Zádnfm béhem nebyli dopü&sténi,'^) ale v&elikterak stavováni. Pohledte, brattie
|
---|
[23] |
a synové moji nýmilejší, proti čemu se Čechové zastavují a co'*) chtie, jeZto cierkev
|
---|
[24] |
svatá nemóž býti bez toho, an svatý Augustin praví: Odejmi nevěstky a naplníš
|
---|
[25] |
viecko cizoloZstvem. Neniet k pravdě podobny ten'^) artikul český, neb, by nevěstek
|
---|
[26] |
nebylo, mnohé by zlé přišlo, kteréž ovšem vypravovati nenie slušné, abychom po-
|
---|
[27] |
horšením neurazili dobrých srdcí. Na tom buď dosti, že cierkev svatá rozumně ně-
|
---|
[28] |
které věci zlé snášeti*") dopúštie, aby horších vyvarováno se mohlo býti; a ten jest
|
---|
[29] |
rozum doktoróv, jenZ pravie: Mezi mnohými““) zlými menšie zlé má voleno býti.
|
---|
[30] |
[101°] Čtvrtý artikul jest o přijímání pod dvojí zpósobů, kterýž mezi jinými
|
---|
[31] |
jest prvotni;**) a tento artikul, Ze nemá základu, vypadá od pravdy, a proto jest
|
---|
[32] |
zjevný blud; nebo**) jakoż sme napred pravili, ona řeč svatého Jana: Nebudete-li
|
---|
[33] |
jiesti etc., — nemá rozumiena býti o posvátném pfijímání, ale duchovné'^) toliko; neb
|
---|
[34] |
1) To 7. — ?) povstali jsú Englišové a řekli 7. K (fkúce). — 3) Doplněno z 7T' a K. — *) pfi tom
|
---|
[35] |
byli T. K. — 5) památni 7, K & B. — °) js bludni 7. K, — 7) vládnóti T a B; častným vládnůti K. —
|
---|
[36] |
*) ustaven B. — ?) sem toho 7, — 1°) knéZstvu 7, K a B. — !) ale 7, K a B. — !”) artikulik B. — 13) nebo
|
---|
[37] |
T. K. — '*) cierkev svatá T, K a B. — '*) fküciemu 7, K & B. — *%) kázati hodná B. — !7) nevóstky, hry etc.
|
---|
[38] |
T, K a B. — !*) dopüstóni v cierkvi K. — !9?) čemuť K. — 2° podoben 7. — 2!) snášie a T. K. —
|
---|
[39] |
?? jinými mnohými K. — 2?) kterýž jest protivný T. — ?*) reb 7. — 25) ale duchovniem přijímání T. K;
|
---|
[40] |
|
---|
[41] |
|
---|