EN | ES |

Facsimile Lines

798


< Page >

[1]
340 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma ku papeži r. 1462.

[2]
budáciem. Takové") zlé když jest trvalo dlúho [100"] v Čechách za mnohá léta, vy-
[3]
zdviZeno jest koncilium v Bazilii; kdežto byli přijeli i poslové čeští, Jan Roky-
[4]
cana a jiní tři, mezi nimižto bieše Petr Engliš, arcikacieř, kterýžto když jmenován
[5]
bieše Englišem, povstali , řkúce): Nenie Engliš, ale zlý Engliš. Tito čtyřie po-
[6]
slové čeští své všecky bludy a rozdélenie od cierkve svedli si ve čtyři artikule,
[7]
proti nimžto z koncilium vystaveni biechu jiní čtyřie, [aby položenie těch artikulóv
[8]
zpatřili a jednoty cierkve bránili"]. Pri téch béziech, my süce v men&ích úřadiech,
[9]
co se dálo v Bazilii, byli*) sme a mnohého sme patrni^) byli.

[10]
Čtyřie ovšem ) artikulové čeští: první, Ze kněžstvo zbožím časným vlásti")
[11]
nemá. Proti tomu artikulu ten, ktož bieše vystaven) od koncilium, řekl: Nikdá
[12]
sem?) necetl, by který doktor bránil zbožie kněžím') mieti; a'') zase na to sem
[13]
mnohá písma doktorská četl. Tento, bráně cierkve, na smrť se poddal, bude-li mu
[14]
jediné písmo okázáno na ten artikul;'*) a nemohli žádného písma okázati: neb, '*)
[15]
by kněžstvo nemělo zbožie a vladařstvie mieti, kterak k mnohému a velikému zlému
[16]
cierkev**) přišla by a kterak by státi mohla ?

[17]
[100°] Druhý artikul, že slovo božie od každého a všudy móž svobodně -
[18]
záno býti; to jest zjevně proti apoštolu, jenž die'*): Kterak budú kázati,) jediné
[19]
leč by byli posláni? i neslušie každému a všudy slova božieho kázati, aby řeč
[20]
božie nevešla v lehkost a v potupenie.

[21]
Třetí artikul: aby zjevní hřiechové, jakožto nevěstky, kostky, tance, krčmy
[22]
etc.,'") Zádnfm béhem nebyli dopü&sténi,'^) ale v&elikterak stavováni. Pohledte, brattie
[23]
a synové moji nýmilejší, proti čemu se Čechové zastavují a co'*) chtie, jeZto cierkev
[24]
svatá nemóž býti bez toho, an svatý Augustin praví: Odejmi nevěstky a naplníš
[25]
viecko cizoloZstvem. Neniet k pravdě podobny ten'^) artikul český, neb, by nevěstek
[26]
nebylo, mnohé by zlé přišlo, kteréž ovšem vypravovati nenie slušné, abychom po-
[27]
horšením neurazili dobrých srdcí. Na tom buď dosti, že cierkev svatá rozumně -
[28]
které věci zlé snášeti*") dopúštie, aby horších vyvarováno se mohlo býti; a ten jest
[29]
rozum doktoróv, jenZ pravie: Mezi mnohými) zlými menšie zlé voleno býti.

[30]
[101°] Čtvrtý artikul jest o přijímání pod dvojí zpósobů, kterýž mezi jinými
[31]
jest prvotni;**) a tento artikul, Ze nemá základu, vypadá od pravdy, a proto jest
[32]
zjevný blud; nebo**) jakoż sme napred pravili, ona řeč svatého Jana: Nebudete-li
[33]
jiesti etc., nemá rozumiena býti o posvátném pfijímání, ale duchovné'^) toliko; neb

[34]
1) To 7. ?) povstali jsú Englišové a řekli 7. K (fkúce). 3) Doplněno z 7T' a K. *) pfi tom
[35]
byli T. K. 5) památni 7, K & B. °) js bludni 7. K, 7) vládnóti T a B; častným vládnůti K.
[36]
*) ustaven B. ?) sem toho 7, ) knéZstvu 7, K a B. !) ale 7, K a B. !) artikulik B. 13) nebo
[37]
T. K. '*) cierkev svatá T, K a B. '*) fküciemu 7, K & B. *%) kázati hodná B. !7) nevóstky, hry etc.
[38]
T, K a B. !*) dopüstóni v cierkvi K. !9?) čemuť K. podoben 7. 2!) snášie a T. K.
[39]
?? jinými mnohými K. 2?) kterýž jest protivný T. ?*) reb 7. 25) ale duchovniem přijímání T. K;
[40]
duchovniem B.

[41]


Text viewFacsimile