EN | ES |

798

798


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

326 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži r. 1462.

tátiech: Ze jest koncilium mélo moc dśti') knóżim rozdévati, budû-li za to prositi Čechové a toho Zádati, ale že neprosili ani žádali; pak-li si prosili, ale [83*] koncilium toho jest nedopustilo; neb si proti tomu dekret udólali*) a ten do Čech poslali, a protoż kompaktáta nemají moci.")

Biskup jeden, sa pri tom, tazal se jest pana Kostky*): Pane Zdeňku, to při- jímánie u vás drZie-li z potřebnosti spasenie, čili toliko, že jim jest dopustóno*) od koncilium ?

Pan Zdeněk odpověděl: Někteří v Čechách, praviece, że*) z potřebnosti, když by toho čas byl a miesto, a že se milostí viece béře pod dvojí') zpósobů, než*) pod jedni; a jiní , jenž toliko držie to přijímánie z pójčenie koncilium, a) těch jest málo.

Tehdy papež vece: Proti prvniemu kompaktáta zjevně, a o druhém bude okázáno, že nic nejsú kompaktáta, aniž mají které moci; a by pak') byla kaké'') moci, máte našeho rozkázánie poslušni býti, neb tato stolice moc složiti a změ- niti, což bieše ustaveno, jakž se lépe bude viděti'*) k spasení lidskému.

Pan Kostka'*) vece: Chtól bych pri tom néco povédéti, jakZ'*) bych chtěl, vymluviti a jako by mělo býti.

Tehdy papež vece: Pověz, však my rozuměti budem.

Pan Kostka'*) vece: [83%] Račte miesto dáti kompaktátóm pod tiem během, jakž nýprv vydána, a bude-li tak, jakož pravite, Ze nic nejsü, okázáno, Čechové praviece, že moc mají, braňte toho. A to pozná-li*) král náš i královstvie, že moci nemají, snáze budú moci vašemu přikázání státi; ale Vaše Svatost rozkize-li, aby nechána byla kompaktáta, a dóvodu žádného nebude okázáno, strach jest, že nesnáze veliká vnikne.') Také nechali-li by Čechové tak snadně a opustili pfijífmánie'*) pod obojí zpósobů, dóvodu žádného na to neslyšiec, že nemá býti toho, bylo by zjevno a praveno, Ze std oni'?) drželi blud a kaciefstvie, a Ze hodně a spravedlivě po- tupováváni, kacefováni a kleti.'^)

K tomu papež odpovědě"): Bóh jest na nebi a my na zemi, božie máme cti a chvály hledčti a ne své. Ale) Bóh nýviece libuje a chce poslušenstvie, a protož viece máte hleděti ku poslušenství, než-li k své cti, předkládajíce sobě před oči Saule, krále Židovského, kterýž, viece k své cti hledě než ku poslużenstvi, padl**) jest, [84°] a krälovstvie odjato od jeho rodu. Tak nebude-li prostého poslušenstvie

1) rozdávati T. K. ?) učinili 7, K a B, 9) žádné moci B. *) Zdeňka 7, K a B. 5) od- pu&téno 7, *) Że jest Z. 7) oboji 7. *) než-li T. K, ?) ale T, K & B. '©) ą pak-li by T. 11) které 7, K a B. ??) jakoZ by 88 lépe vidélo T. K, '?) Zdenék 7, K à B. '*) jakż rozumiem. Bych byl lepší literat; ale neumiem toliko, jakoż 7, K a B. '5*) Zdenék T, K à B. 15) A v tom po- znaji-li 7; A v tom E; poznajf-li B. 17) vznikne T, K a B. !*) toho pfijfmánie T, K & B. 15 Ce- chové T, K a B, ?°) Ze hodni jsń potupovánie a kaciefovánie 7. ?') Tehdy papez T, K a B. 12) а К. n upadl T.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile