Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
326 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži r. 1462.
tátiech: Ze jest koncilium mélo moc dśti') knóżim rozdévati, budû-li za to prositi
Čechové a toho Zádati, ale že sú neprosili ani žádali; pak-li si prosili, ale [83*]
koncilium toho jest nedopustilo; neb si proti tomu dekret udólali*) a ten sú do Čech
poslali, a protoż kompaktáta nemají moci.")
Biskup jeden, sa pri tom, tazal se jest pana Kostky*): Pane Zdeňku, to při-
jímánie u vás drZie-li z potřebnosti spasenie, čili toliko, že jim jest dopustóno*) od
koncilium ?
Pan Zdeněk odpověděl: Někteří sú v Čechách, praviece, że*) z potřebnosti,
když by toho čas byl a miesto, a že se milostí viece béře pod dvojí') zpósobů, než*)
pod jedni; a jiní sú, jenž toliko držie to přijímánie z pójčenie koncilium, a”) těch
jest málo.
Tehdy papež vece: Proti prvniemu sú kompaktáta zjevně, a o druhém bude
okázáno, že nic nejsú kompaktáta, aniž mají které moci; a by pak'’) byla kaké'')
moci, máte našeho rozkázánie poslušni býti, neb tato stolice má moc složiti a změ-
niti, což bieše ustaveno, jakž se lépe bude viděti'*) k spasení lidskému.
Pan Kostka'*) vece: Chtól bych pri tom néco povédéti, jakZ'*) bych chtěl,
vymluviti a jako by mělo býti.
Tehdy papež vece: Pověz, však my rozuměti budem.
Pan Kostka'*) vece: [83%] Račte miesto dáti kompaktátóm pod tiem během,
jakž sú nýprv vydána, a bude-li tak, jakož pravite, Ze nic nejsü, okázáno, Čechové
praviece, že moc mají, braňte toho. A to pozná-li*“) král náš i královstvie, že moci
nemají, snáze budú moci vašemu přikázání státi; ale Vaše Svatost rozkize-li, aby
nechána byla kompaktáta, a dóvodu žádného nebude okázáno, strach jest, že nesnáze
veliká vnikne.') Také nechali-li by Čechové tak snadně a opustili pfijífmánie'*) pod
obojí zpósobů, dóvodu žádného na to neslyšiec, že nemá býti toho, bylo by zjevno
a praveno, Ze std oni'?) drželi blud a kaciefstvie, a Ze sú hodně a spravedlivě po-
tupováváni, kacefováni a kleti.'^)
K tomu papež odpovědě“"): Bóh jest na nebi a my na zemi, božie máme
cti a chvály hledčti a ne své. Ale““) Bóh nýviece libuje a chce poslušenstvie, a protož
viece máte hleděti ku poslušenství, než-li k své cti, předkládajíce sobě před oči
Saule, krále Židovského, kterýž, viece k své cti hledě než ku poslużenstvi, padl**)
jest, [84°] a krälovstvie odjato od jeho rodu. Tak nebude-li prostého poslušenstvie
1) rozdávati T. K. — ?) učinili 7, K a B, — 9) žádné moci B. — *) Zdeňka 7, K a B. — 5) od-
pu&téno 7, — *) Że jest Z. — 7) oboji 7. — *) než-li T. K, — ?) ale T, K & B. — '©) ą pak-li by T. —
11) které 7, K a B. — ??) jakoZ by 88 lépe vidélo T. K, — '?) Zdenék 7, K à B. — '*) jakż rozumiem.
Bych byl lepší literat; ale neumiem toliko, jakoż 7, K a B. — '5*) Zdenék T, K à B. — 15) A v tom po-
znaji-li 7; A v tom E; poznajf-li B. — 17) vznikne T, K a B. — !*) toho pfijfmánie T, K & B. — 15 Ce-
chové T, K a B, — ?°) Ze hodni jsń potupovánie a kaciefovánie 7. — ?') Tehdy papez T, K a B. — 12) а К.
— n upadl T.