EN | ES |

Facsimile Lines

798


< Page >

[1]
326 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži r. 1462.

[2]
tátiech: Ze jest koncilium mélo moc dśti') knóżim rozdévati, budû-li za to prositi
[3]
Čechové a toho Zádati, ale že neprosili ani žádali; pak-li si prosili, ale [83*]
[4]
koncilium toho jest nedopustilo; neb si proti tomu dekret udólali*) a ten do Čech
[5]
poslali, a protoż kompaktáta nemají moci.")

[6]
Biskup jeden, sa pri tom, tazal se jest pana Kostky*): Pane Zdeňku, to při-
[7]
jímánie u vás drZie-li z potřebnosti spasenie, čili toliko, že jim jest dopustóno*) od
[8]
koncilium ?

[9]
Pan Zdeněk odpověděl: Někteří v Čechách, praviece, że*) z potřebnosti,
[10]
když by toho čas byl a miesto, a že se milostí viece béře pod dvojí') zpósobů, než*)
[11]
pod jedni; a jiní , jenž toliko držie to přijímánie z pójčenie koncilium, a) těch
[12]
jest málo.

[13]
Tehdy papež vece: Proti prvniemu kompaktáta zjevně, a o druhém bude
[14]
okázáno, že nic nejsú kompaktáta, aniž mají které moci; a by pak') byla kaké'')
[15]
moci, máte našeho rozkázánie poslušni býti, neb tato stolice moc složiti a změ-
[16]
niti, což bieše ustaveno, jakž se lépe bude viděti'*) k spasení lidskému.

[17]
Pan Kostka'*) vece: Chtól bych pri tom néco povédéti, jakZ'*) bych chtěl,
[18]
vymluviti a jako by mělo býti.

[19]
Tehdy papež vece: Pověz, však my rozuměti budem.

[20]
Pan Kostka'*) vece: [83%] Račte miesto dáti kompaktátóm pod tiem během,
[21]
jakž nýprv vydána, a bude-li tak, jakož pravite, Ze nic nejsü, okázáno, Čechové
[22]
praviece, že moc mají, braňte toho. A to pozná-li*) král náš i královstvie, že moci
[23]
nemají, snáze budú moci vašemu přikázání státi; ale Vaše Svatost rozkize-li, aby
[24]
nechána byla kompaktáta, a dóvodu žádného nebude okázáno, strach jest, že nesnáze
[25]
veliká vnikne.') Také nechali-li by Čechové tak snadně a opustili pfijífmánie'*) pod
[26]
obojí zpósobů, dóvodu žádného na to neslyšiec, že nemá býti toho, bylo by zjevno
[27]
a praveno, Ze std oni'?) drželi blud a kaciefstvie, a Ze hodně a spravedlivě po-
[28]
tupováváni, kacefováni a kleti.'^)

[29]
K tomu papež odpovědě"): Bóh jest na nebi a my na zemi, božie máme
[30]
cti a chvály hledčti a ne své. Ale) Bóh nýviece libuje a chce poslušenstvie, a protož
[31]
viece máte hleděti ku poslušenství, než-li k své cti, předkládajíce sobě před oči
[32]
Saule, krále Židovského, kterýž, viece k své cti hledě než ku poslużenstvi, padl**)
[33]
jest, [84°] a krälovstvie odjato od jeho rodu. Tak nebude-li prostého poslušenstvie

[34]
1) rozdávati T. K. ?) učinili 7, K a B, 9) žádné moci B. *) Zdeňka 7, K a B. 5) od-
[35]
pu&téno 7, *) Że jest Z. 7) oboji 7. *) než-li T. K, ?) ale T, K & B. '©) ą pak-li by T.
[36]
11) které 7, K a B. ??) jakoZ by 88 lépe vidélo T. K, '?) Zdenék 7, K à B. '*) jakż rozumiem.
[37]
Bych byl lepší literat; ale neumiem toliko, jakoż 7, K a B. '5*) Zdenék T, K à B. 15) A v tom po-
[38]
znaji-li 7; A v tom E; poznajf-li B. 17) vznikne T, K a B. !*) toho pfijfmánie T, K & B. 15 Ce-
[39]
chové T, K a B, ?°) Ze hodni jsń potupovánie a kaciefovánie 7. ?') Tehdy papez T, K a B. 12) а К.
[40]
n upadl T.

[41]


Text viewFacsimile