Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
219
Podobně rozdělena jest pobožnost domácí na pondělí ráno a večer,
na úterý, atd., na každý den prvního téhodne; v jednotlivých „napo-
menutích“ vysvětluje se předcházející text písma sv., nebo vybízí se
k modlitbě (na pf. 83 a sl.) a k jinym poboZnostem. Napomenutí
tato jsou dosti suchopárná; nemají vztahů k současné době, jsou
tedy prosta všelikých narážek a polemik. "Tato „napomenutí“ jsou
vlastně příčinou, že zařazujeme spis Konečného mezi postilly, ačkoliv
spíše jest to modlitební kniha se zpěvníkem.
Str. 95—185: pobožnost druhého téhodne. Rozdělení
písní, řečí, napomenutí a veršíků jest podobné jako při prvním týdnu,
s tím toliko rozdílem, Ze pro první týden byly „řeči boží“ vybrány
ze Starého Zákona, kdežto zde jsou z Nového Zákona.
Druhý díl (str. 186 a sl.) „zdržuje v sobě zvláštní dny
a časy rozměřené podlé příčin a potřeb rozličných, coby v nich
čteno, zpíváno, i jakých modliteb užíváno býti mělo .... A tento
dí] má 6 rozdílú.“ Rozdíl první na př. obsahuje ranní písně,
řeči (t. příslušné texty z písma sv.), modlitby a „veršíčky“, potom
večerní písně, modlitby a „veršíčky“ na každou středu a pátek
„о suchych neb modlitebnych dnech®, t. 1. adventnieh (187—201),
2, postnich (202—220), 3. svatoduśnich (221 — 234) a 4. podzimnich
(234—248).
Ukdzky z pisni v bas vdlky („Y rozdile* druhóm), v nichż jsou
obsaženy na mnohých místech prosby zaodvrácení tehdejších
smutných poměrů:
Z písně 2.: „Blud se zhusta rozšel | posledního věku: | kdož
jest pravdy došel, | blaze v ní člověku: Umějž ji vážiti | a jí vděčen
býti, | kdož chce spasen býti | a nezahynauti.“ (254). „První církev
svatá | jest zapomenuta | , kdož jí následují | , hned je kaceřují (254).
Z písně 6.: „Ej, Bože, rač se ozvati, | nechtějž déle meškati, |
nebt se nepřátelé tvoji bauří|..... “ (259). „Aj, jaki sau se
spuntovali | proti tobě smluvili | roty, jenž tvé pocty sau zbavené, |
v víře změtené | ...* (259). (V. též 260).
Píseň 9.: „Mocný Bože, při slovu svém | zachovej nás spasi-
tedlném, | zkaz Turky, též i bludaře | odporné Kristově víře ...“ atd.
(264) etc.
Ukázka 2 modliteb v čas války: Modlitba 1. Prosba k Bohu
za odpuštění hříchův: ,Nebof sau piiSli- na nás dnové právě za-
rmauceni, ku paměti nám přivozující naše těžké a mnohé hříchy,
a tvé spravedlivé saudy: jižť nás metlami svými navštěvuješ, káráš
a tresceš, skrze národ pohanský, Turecký a Tatarský, nad
Jubilejních spisů č. XII. 15