EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
219

[2]
Podobně rozdělena jest pobožnost domácí na pondělí ráno a večer,
[3]
na úterý, atd., na každý den prvního téhodne; v jednotlivých napo-
[4]
menutích vysvětluje se předcházející text písma sv., nebo vybízí se
[5]
k modlitbě (na pf. 83 a sl.) a k jinym poboZnostem. Napomenutí
[6]
tato jsou dosti suchopárná; nemají vztahů k současné době, jsou
[7]
tedy prosta všelikých narážek a polemik. "Tato napomenutí jsou
[8]
vlastně příčinou, že zařazujeme spis Konečného mezi postilly, ačkoliv
[9]
spíše jest to modlitební kniha se zpěvníkem.

[10]
Str. 95—185: pobožnost druhého téhodne. Rozdělení
[11]
písní, řečí, napomenutí a veršíků jest podobné jako při prvním týdnu,
[12]
s tím toliko rozdílem, Ze pro první týden byly řeči boží vybrány
[13]
ze Starého Zákona, kdežto zde jsou z Nového Zákona.

[14]
Druhý díl (str. 186 a sl.) zdržuje v sobě zvláštní dny
[15]
a časy rozměřené podlé příčin a potřeb rozličných, coby v nich
[16]
čteno, zpíváno, i jakých modliteb užíváno býti mělo .... A tento
[17]
] 6 rozdílú. Rozdíl první na . obsahuje ranní písně,
[18]
řeči (t. příslušné texty z písma sv.), modlitby a veršíčky, potom
[19]
večerní písně, modlitby a veršíčky na každou středu a pátek
[20]
о suchych neb modlitebnych dnech®, t. 1. adventnieh (187—201),
[21]
2, postnich (202—220), 3. svatoduśnich (221 234) a 4. podzimnich
[22]
(234—248).

[23]
Ukdzky z pisni v bas vdlky (Y rozdile* druhóm), v nichż jsou
[24]
obsaženy na mnohých místech prosby zaodvrácení tehdejších
[25]
smutných poměrů:

[26]
Z písně 2.: Blud se zhusta rozšel | posledního věku: | kdož
[27]
jest pravdy došel, | blaze v člověku: Umějž ji vážiti | a vděčen
[28]
býti, | kdož chce spasen býti | a nezahynauti. (254). První církev
[29]
svatá | jest zapomenuta | , kdož následují | , hned je kaceřují (254).

[30]
Z písně 6.: Ej, Bože, rač se ozvati, | nechtějž déle meškati, |
[31]
nebt se nepřátelé tvoji bauří|..... (259). Aj, jaki sau se
[32]
spuntovali | proti tobě smluvili | roty, jenž tvé pocty sau zbavené, |
[33]
v víře změtené | ...* (259). (V. též 260).

[34]
Píseň 9.: Mocný Bože, při slovu svém | zachovej nás spasi-
[35]
tedlném, | zkaz Turky, též i bludaře | odporné Kristově víře ... atd.
[36]
(264) etc.

[37]
Ukázka 2 modliteb v čas války: Modlitba 1. Prosba k Bohu
[38]
za odpuštění hříchův: ,Nebof sau piiSli- na nás dnové právě za-
[39]
rmauceni, ku paměti nám přivozující naše těžké a mnohé hříchy,
[40]
a tvé spravedlivé saudy: jižť nás metlami svými navštěvuješ, káráš
[41]
a tresceš, skrze národ pohanský, Turecký a Tatarský, nad

[42]
Jubilejních spisů č. XII. 15


Text viewFacsimile