Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
217
saháno býti na crucifixu, ani na nějaké věci stvořené: neb toliko Bůh
toho neporučil, ale ani příkladův v Písmě se nenachází, nýbrž jest
proti přikázání božímu zjevnému. Exod. 20. v. 4.* (106). Kristus
jest přítomen v svátosti oltářní jen posvátně: „(Kristus) ać
Božstvím všudy jest, však podlé těla jest v nebi. Mejlét se tedy
a blaudí, kteří tělu Kristovému všudy bytnost připisují a vlastnosti
Božské, a že tělem jako Božstvím, krom že se viděti nedává, přítomen
jest, ubi; jesto nezůstal na zemi, písmo svědčí, ani nezůstal v po-
větří. Mar. 14. v. 7, Žid. 4. v. 14, Ef. I. v. 21...." (492). Proti
katoltlkümpfij(majíc(m pod jednou: „Odporne... Pisnim...
i to učení, kteříž tělo Kristovo privazují k místüm, svátostem, mon-
strancim etc. My se písma držme a rozumy lidskými sklamávati se
nedejme . . .1“ (492) а |.
Kdykoliv Petrozelina polemisuje (a to netini casto),
děje se to vždy způsobem důstojným. Jest přesvědčen, že jest
proti úkladům nepřátel víry Kristovy potřebí sily, šatův a zbroje
(odění, pavézy, štítův, meče), ale jen ve smyslu duchovním, nikoliv
tělesného násilí. „Střelba také jest potřebná, a to ne z děl, neb
z ručnic, kterauž okolo léta Páně 1457 na zbaubu velikau lidskau
vymyslil nějaký mnich Berchtoldus řečený, ale modliteb svatých.“ (473).
Křesťanská láska jest hlavní zásadou Petrozelinovou.
Výklady Petrozelinovy vyznačují se slohem stručným, ale
málo živým, místy těžkým a strojeným; spisovatel dopouští
se leckdy též anakoluthův.
Petrozelina čerpal snad z Kapity; uznává v předmluvě sám
svou nepůvodnost; rozdělení výkladův a leckde i smysl kázání sho-
duje se na mnoze s kázáními nešporními, obsaženými v postille Ka-
pitově.
Braty: Matouš Konečný (nar. 1572, t 1622) vydal postillu
S názvem:
„Kazatel domovní, to jest: naučení potřebné, jakby hospodářové
v domích a příbyteích svých spolu s domácími svými každého dne,
zvláště ráno a večer, i v zvláštní některé časy Božích pokut a metel,
sebe k dobrému slovem Božím napomenauti méli... od K. M. Ko-
nečného, a vytištěno v Králové Hradci nad Labem v Impressí Mar-
tina Kleinwechtra léta Páné 1618." (Ve 4*, stran 416). TéZ r. 1625,
v 12°, v Brné u Siedlera 1783 ve 4° (Jg. 217.) (Vyd. z r. 1618:
un. 54 F 37, mus. 35 D 3, z r. 1625: un. 54 E 428.)
Tisk z r. 1618 ozdoben jest dřevorytinou, představující
šlechtice, který manželku a dítky u stolu shromážděné poučuje z postilly.