[1] |
|
---|
[2] |
saháno býti na crucifixu, ani na nějaké věci stvořené: neb toliko Bůh
|
---|
[3] |
toho neporučil, ale ani příkladův v Písmě se nenachází, nýbrž jest
|
---|
[4] |
proti přikázání božímu zjevnému. Exod. 20. v. 4.* (106). Kristus
|
---|
[5] |
jest přítomen v svátosti oltářní jen posvátně: „(Kristus) ać
|
---|
[6] |
Božstvím všudy jest, však podlé těla jest v nebi. Mejlét se tedy
|
---|
[7] |
a blaudí, kteří tělu Kristovému všudy bytnost připisují a vlastnosti
|
---|
[8] |
Božské, a že tělem jako Božstvím, krom že se viděti nedává, přítomen
|
---|
[9] |
jest, ubi; jesto nezůstal na zemi, písmo svědčí, ani nezůstal v po-
|
---|
[10] |
větří. Mar. 14. v. 7, Žid. 4. v. 14, Ef. I. v. 21...." (492). Proti
|
---|
[11] |
katoltlkümpfij(majíc(m pod jednou: „Odporne... Pisnim...
|
---|
[12] |
i to učení, kteříž tělo Kristovo privazují k místüm, svátostem, mon-
|
---|
[13] |
strancim etc. My se písma držme a rozumy lidskými sklamávati se
|
---|
[14] |
nedejme . . .1“ (492) а |.
|
---|
[15] |
Kdykoliv Petrozelina polemisuje (a to netini casto),
|
---|
[16] |
děje se to vždy způsobem důstojným. Jest přesvědčen, že jest
|
---|
[17] |
proti úkladům nepřátel víry Kristovy potřebí sily, šatův a zbroje
|
---|
[18] |
(odění, pavézy, štítův, meče), ale jen ve smyslu duchovním, nikoliv
|
---|
[19] |
tělesného násilí. „Střelba také jest potřebná, a to ne z děl, neb
|
---|
[20] |
z ručnic, kterauž okolo léta Páně 1457 na zbaubu velikau lidskau
|
---|
[21] |
vymyslil nějaký mnich Berchtoldus řečený, ale modliteb svatých.“ (473).
|
---|
[22] |
Křesťanská láska jest hlavní zásadou Petrozelinovou.
|
---|
[23] |
Výklady Petrozelinovy vyznačují se slohem stručným, ale
|
---|
[24] |
málo živým, místy těžkým a strojeným; spisovatel dopouští
|
---|
[25] |
se leckdy též anakoluthův.
|
---|
[26] |
Petrozelina čerpal snad z Kapity; uznává v předmluvě sám
|
---|
[27] |
svou nepůvodnost; rozdělení výkladův a leckde i smysl kázání sho-
|
---|
[28] |
duje se na mnoze s kázáními nešporními, obsaženými v postille Ka-
|
---|
[29] |
|
---|
[30] |
Braty: Matouš Konečný (nar. 1572, t 1622) vydal postillu
|
---|
[31] |
|
---|
[32] |
„Kazatel domovní, to jest: naučení potřebné, jakby hospodářové
|
---|
[33] |
v domích a příbyteích svých spolu s domácími svými každého dne,
|
---|
[34] |
zvláště ráno a večer, i v zvláštní některé časy Božích pokut a metel,
|
---|
[35] |
sebe k dobrému slovem Božím napomenauti méli... od K. M. Ko-
|
---|
[36] |
nečného, a vytištěno v Králové Hradci nad Labem v Impressí Mar-
|
---|
[37] |
tina Kleinwechtra léta Páné 1618." (Ve 4*, stran 416). TéZ r. 1625,
|
---|
[38] |
v 12°, v Brné u Siedlera 1783 ve 4° (Jg. 217.) (Vyd. z r. 1618:
|
---|
[39] |
un. 54 F 37, mus. 35 D 3, z r. 1625: un. 54 E 428.)
|
---|
[40] |
Tisk z r. 1618 ozdoben jest dřevorytinou, představující
|
---|
[41] |
šlechtice, který manželku a dítky u stolu shromážděné poučuje z postilly.
|
---|