EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
217

[2]
saháno býti na crucifixu, ani na nějaké věci stvořené: neb toliko Bůh
[3]
toho neporučil, ale ani příkladův v Písmě se nenachází, nýbrž jest
[4]
proti přikázání božímu zjevnému. Exod. 20. v. 4.* (106). Kristus
[5]
jest přítomen v svátosti oltářní jen posvátně: (Kristus)
[6]
Božstvím všudy jest, však podlé těla jest v nebi. Mejlét se tedy
[7]
a blaudí, kteří tělu Kristovému všudy bytnost připisují a vlastnosti
[8]
Božské, a že tělem jako Božstvím, krom že se viděti nedává, přítomen
[9]
jest, ubi; jesto nezůstal na zemi, písmo svědčí, ani nezůstal v po-
[10]
větří. Mar. 14. v. 7, Žid. 4. v. 14, Ef. I. v. 21...." (492). Proti
[11]
katoltlkümpfij(majíc(m pod jednou: Odporne... Pisnim...
[12]
i to učení, kteříž tělo Kristovo privazují k místüm, svátostem, mon-
[13]
strancim etc. My se písma držme a rozumy lidskými sklamávati se
[14]
nedejme . . .1 (492) а |.

[15]
Kdykoliv Petrozelina polemisuje (a to netini casto),
[16]
děje se to vždy způsobem důstojným. Jest přesvědčen, že jest
[17]
proti úkladům nepřátel víry Kristovy potřebí sily, šatův a zbroje
[18]
(odění, pavézy, štítův, meče), ale jen ve smyslu duchovním, nikoliv
[19]
tělesného násilí. Střelba také jest potřebná, a to ne z děl, neb
[20]
z ručnic, kterauž okolo léta Páně 1457 na zbaubu velikau lidskau
[21]
vymyslil nějaký mnich Berchtoldus řečený, ale modliteb svatých. (473).

[22]
Křesťanská láska jest hlavní zásadou Petrozelinovou.

[23]
Výklady Petrozelinovy vyznačují se slohem stručným, ale
[24]
málo živým, místy těžkým a strojeným; spisovatel dopouští
[25]
se leckdy též anakoluthův.

[26]
Petrozelina čerpal snad z Kapity; uznává v předmluvě sám
[27]
svou nepůvodnost; rozdělení výkladův a leckde i smysl kázání sho-
[28]
duje se na mnoze s kázáními nešporními, obsaženými v postille Ka-
[29]
pitově.

[30]
Braty: Matouš Konečný (nar. 1572, t 1622) vydal postillu
[31]
S názvem:

[32]
Kazatel domovní, to jest: naučení potřebné, jakby hospodářové
[33]
v domích a příbyteích svých spolu s domácími svými každého dne,
[34]
zvláště ráno a večer, i v zvláštní některé časy Božích pokut a metel,
[35]
sebe k dobrému slovem Božím napomenauti méli... od K. M. Ko-
[36]
nečného, a vytištěno v Králové Hradci nad Labem v Impressí Mar-
[37]
tina Kleinwechtra léta Páné 1618." (Ve 4*, stran 416). TéZ r. 1625,
[38]
v 12°, v Brné u Siedlera 1783 ve (Jg. 217.) (Vyd. z r. 1618:
[39]
un. 54 F 37, mus. 35 D 3, z r. 1625: un. 54 E 428.)

[40]
Tisk z r. 1618 ozdoben jest dřevorytinou, představující
[41]
šlechtice, který manželku a dítky u stolu shromážděné poučuje z postilly.


Text viewFacsimile