EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

208

tělo v kostele Štěpána velikého na Menším Městě Pražském ... odpočívá), pokládá. Dikast je vypočítává a vybízí k rozjímání o slovu Božím. I abych jako nehodný služebník a kněz Páně k utyrzení víry křesťanské a života pobožného prostějším v lidu Božím nápomocen byl, tuto Postylku sem jak z písem svatých tak z rozdílných učitelů církve svaté sebral, a podlé konfessí svaté pod obojí ete. v království Če- ském přijaté srovnal, i vůbec na svůj náklad vydal. Vypravuje, s jakou prací to bylo spojeno: Jedno vyvoliti materii z rozličných učitelů. Druhé psáti a zbírati. Třetí přepisovati. Čtvrté proby opravo- vati. A to vše plně v půl létě šlo a cíle žádostivého . . . . dokročilo. Jiný aby se o též z své práce, a ne z cizí pokusil, upřímně žádám. Nic to neškodí, že jednostejná slova, kterých sem užil, jednostejný výklad míti budau. Pán Bůh rač dáti, abychom o božských věcech v církvi jednostejně vsiekni bez rozdílu mluvili a jako apoštolé lovice, zahrnutými rybami obě dvě lodičky naplnili (Luk, 5). Spisovatel pak připisuje knihu svou šlechticům pod obojí, které na po- čátku vyjmenoval, od jejichž rodičů již byl fedrován, když byl v škole Žatecké pod kázní dobré paměti vzáctných Mistrů P. Pavla Filopatra Mělnického, P. Jiřího Ostracia, P. Jakuba Stráby, P. Jiříka Susila, P. Vácslava Posthumia, a tak potom i v službě kněžství S? od léta 1578. Přeje si, aby každý čtenář měl z jeho postilly užitek. Dat. 13. června ve středu po slavnosti seslání Ducha sv., kteréhož dne Matthyáš II., král Uherský a Český, v Frankfartě při Mejnu na království Římské ode všech kurfirštův jednomyslně jest volen etc., kterémuž Pán Bůh, jenž dává království a císařství i slávu sám, rač zdraví, štěstí, sílu dáti, a let k letům Jeho milosti přidati Amen. Léta Páně 1612. Nehodný služebník v Kristu Ježíši kněz Jiřík Dy- kastus Miřkovský etc.

Po předmluvě následují dvě básně latinské (dist.), na krále Matiáše a na kázání Dikastova, pak Omluva autora ku pobožnému čtenáři. Mezi jiným připomíná Dikast v Omluvě, že mu byly dvě věci vytýkány: 1. že dal každému kázání titul: ku potěšení, neboť prý nejsou evangelia jen ku potěšení, ale také k naučení, k správě, k radě, k napomenutí, ku potrestání, k napra- vení; k tomu odpovídá spisovatel, že , že k tomu ke všemu při- spívá písmo sv., ale že, hledí-li se k cíli nejposlednějšímu, dodává člověku naděje k životu věčnému, tudíž jest mu ku potěšení; vždyť samo slovo evangelium znamená dobré a veselé, čili potěšitelné poselství; na konec praví: Summau žádného učení, žádného nábo- ženství, žádného kázání a napomenutí nechtěl bych slyšeti, z kteréhož


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile