EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
208

[2]
tělo v kostele Štěpána velikého na Menším Městě Pražském ...
[3]
odpočívá), pokládá. Dikast je vypočítává a vybízí k rozjímání o slovu
[4]
Božím. I abych jako nehodný služebník a kněz Páně k utyrzení víry
[5]
křesťanské a života pobožného prostějším v lidu Božím nápomocen
[6]
byl, tuto Postylku sem jak z písem svatých tak z rozdílných učitelů
[7]
církve svaté sebral, a podlé konfessí svaté pod obojí ete. v království Če-
[8]
ském přijaté srovnal, i vůbec na svůj náklad vydal. Vypravuje,
[9]
s jakou prací to bylo spojeno: Jedno vyvoliti materii z rozličných
[10]
učitelů. Druhé psáti a zbírati. Třetí přepisovati. Čtvrté proby opravo-
[11]
vati. A to vše plně v půl létě šlo a cíle žádostivého . . . . dokročilo.
[12]
Jiný aby se o též z své práce, a ne z cizí pokusil, upřímně žádám.
[13]
Nic to neškodí, že jednostejná slova, kterých sem užil, jednostejný
[14]
výklad míti budau. Pán Bůh rač dáti, abychom o božských věcech
[15]
v církvi jednostejně vsiekni bez rozdílu mluvili a jako apoštolé lovice,
[16]
zahrnutými rybami obě dvě lodičky naplnili (Luk, 5). Spisovatel
[17]
pak připisuje knihu svou šlechticům pod obojí, které na po-
[18]
čátku vyjmenoval, od jejichž rodičů již byl fedrován, když byl
[19]
v škole Žatecké pod kázní dobré paměti vzáctných Mistrů P. Pavla
[20]
Filopatra Mělnického, P. Jiřího Ostracia, P. Jakuba Stráby, P. Jiříka
[21]
Susila, P. Vácslava Posthumia, a tak potom i v službě kněžství S?
[22]
od léta 1578. Přeje si, aby každý čtenář měl z jeho postilly užitek.
[23]
Dat. 13. června ve středu po slavnosti seslání Ducha sv., kteréhož
[24]
dne Matthyáš II., král Uherský a Český, v Frankfartě při Mejnu na
[25]
království Římské ode všech kurfirštův jednomyslně jest volen etc.,
[26]
kterémuž Pán Bůh, jenž dává království a císařství i slávu sám, rač
[27]
zdraví, štěstí, sílu dáti, a let k letům Jeho milosti přidati Amen.
[28]
Léta Páně 1612. Nehodný služebník v Kristu Ježíši kněz Jiřík Dy-
[29]
kastus Miřkovský etc.

[30]
Po předmluvě následují dvě básně latinské (dist.), na
[31]
krále Matiáše a na kázání Dikastova, pak Omluva autora ku
[32]
pobožnému čtenáři. Mezi jiným připomíná Dikast v Omluvě,
[33]
že mu byly dvě věci vytýkány: 1. že dal každému kázání titul: ku
[34]
potěšení, neboť prý nejsou evangelia jen ku potěšení, ale také
[35]
k naučení, k správě, k radě, k napomenutí, ku potrestání, k napra-
[36]
vení; k tomu odpovídá spisovatel, že , že k tomu ke všemu při-
[37]
spívá písmo sv., ale že, hledí-li se k cíli nejposlednějšímu, dodává
[38]
člověku naděje k životu věčnému, tudíž jest mu ku potěšení; vždyť
[39]
samo slovo evangelium znamená dobré a veselé, čili potěšitelné
[40]
poselství; na konec praví: Summau žádného učení, žádného nábo-
[41]
ženství, žádného kázání a napomenutí nechtěl bych slyšeti, z kteréhož


Text viewFacsimile