EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

201

Ke kázáním 2. dílu (1—1104 str.) připojena jsou kázání na den posvěcení chrámu (1105—1110) a o nejsvětější večeři Pána našeho Ježíše Krista s modlitbou (1111—1119). Ku konci jsou 3 rejstfíky k oběma dílům. Dvěma latinskými básněmi a krátkým doslovem končí se celé dílo.

Slovaciovy výklady jsou nad míru obšírné. Spisovatel vy- kládá smysl jednotlivých vět, rozvádí široce myšlenky v nich obsa- žené a vysvětluje vše důkladně; dříve než přistoupí k vlastnímu - kladu, podává v úvodě smysl příslušného textu s častou applikací na dobu tehdejší a rozdělí si pak výklad na několik částí, které pak probírá a ku kterým připojuje naučení.

Ukázka. Ve výkladech řečí postních (1. díl Vysvětl. bibl. str. 2. a sl.) jest kázání na 1. stfedu v postě takto rozděleno: Úvod: Vrchnosti se maj{ starati, aby poddani byli vychováváni věrnými učiteli. K tomu nemají litovati nákladu; ale proti této po- vinnosti těchto časův mnohé vrchnosti místo shromažďování lidu pod- daného v chrámy Boží dávají iim příčinu k shromažďování se k ožral- ství, stavějíce místo chrámů krčmy, pivováry, pálenice, na ty ochotněji některé sto tolarů, nežli na chrám Boží některý groš naloží. Prijdet, přijdeť čas, že, poněvadž nyní cti a slávy toho nebeského krále ne- vzdělávají a nefedrují, k nim se také v den příští svého saudu ne- přizná, ale s otcem pejchy a s původcem lakomství je od sebe zavrže a véčně zatratí. (2—3). Následuje text: Johel II 12—20 a rozbor této starozákonní řeči, pak slova sv. Mat. kap. VI.: Když se pak postíte, nebudte jako pokrytci smutní... atd, a k tomu výklad takto rozdělený: (K vyrozumění této řeči předložíme sobě toto :) Nejprvé: V čem pokrytci svůj půst zakládají? Druhé: Proč křesťané nemají sobě na zemi pokladu shromažďovati a jakým spůsobem v nebi mají jej skládati ? Následují výklady k prvnímu a k druhému, na- učení, pak vysvětlení epištoly sv. Pavla 2. Kor. kap. 10., v. 1—8, naučení.

Slovacius cituje často písmo sv. a otce církevní. Citaty latinské překládá. Vkládá též často verše latinské, které volně překládá, na .:

Casta Deus mens est, casta vult mente vocari Et castas pondus jussit labere preces.

míná, že Rozacius vykládá čtenáři staročeský vývoj literatury od Adama takořka. R. , proč tak daleko do minulosti v předmluvě si zašel. Chce dobrým Cechům položiti na srdce, že v tom veliká milost boží, jsou-li knihy dobré přístupnější; hojnější a lacinější nežli za dnů starodávných . .. " (str. IX.)


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile