354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
201
Ke kázáním 2. dílu (1—1104 str.) připojena jsou kázání na den
posvěcení chrámu (1105—1110) a o nejsvětější večeři Pána našeho
Ježíše Krista s modlitbou (1111—1119). Ku konci jsou 3 rejstfíky
k oběma dílům. Dvěma latinskými básněmi a krátkým doslovem končí
se celé dílo.
Slovaciovy výklady jsou nad míru obšírné. Spisovatel vy-
kládá smysl jednotlivých vět, rozvádí široce myšlenky v nich obsa-
žené a vysvětluje vše důkladně; dříve než přistoupí k vlastnímu vý-
kladu, podává v úvodě smysl příslušného textu s častou applikací na
dobu tehdejší a rozdělí si pak výklad na několik částí, které pak
probírá a ku kterým připojuje naučení.
Ukázka. Ve výkladech řečí postních (1. díl Vysvětl. bibl.
str. 2. a sl.) jest kázání na 1. stfedu v postě takto rozděleno:
Úvod: Vrchnosti se maj{ starati, aby poddani byli vychováváni
věrnými učiteli. K tomu nemají litovati nákladu; „ale proti této po-
vinnosti těchto časův mnohé vrchnosti místo shromažďování lidu pod-
daného v chrámy Boží dávají iim příčinu k shromažďování se k ožral-
ství, stavějíce místo chrámů krčmy, pivováry, pálenice, na ty ochotněji
některé sto tolarů, nežli na chrám Boží některý groš naloží. Prijdet,
přijdeť čas, že, poněvadž nyní cti a slávy toho nebeského krále ne-
vzdělávají a nefedrují, k nim se také v den příští svého saudu ne-
přizná, ale s otcem pejchy a s původcem lakomství je od sebe zavrže
a véčně zatratí“. (2—3). Následuje text: Johel II 12—20 a rozbor
této starozákonní řeči, pak slova sv. Mat. kap. VI.: „Když se pak
postíte, nebudte jako pokrytci smutní...“ atd, a k tomu výklad
takto rozdělený: („K vyrozumění této řeči předložíme sobě toto“ :)
„Nejprvé: V čem pokrytci svůj půst zakládají? Druhé: Proč křesťané
nemají sobě na zemi pokladu shromažďovati a jakým spůsobem v nebi
mají jej skládati ?“ Následují výklady „k prvnímu“ a „k druhému“, na-
učení, pak vysvětlení epištoly sv. Pavla 2. Kor. kap. 10., v. 1—8, naučení.
Slovacius cituje často písmo sv. a otce církevní. Citaty latinské
překládá. Vkládá též často verše latinské, které volně překládá,
na př.:
„Casta Deus mens est, casta vult mente vocari
Et castas pondus jussit labere preces.
míná, že Rozacius „vykládá čtenáři staročeský vývoj literatury od Adama takořka.
R. ví, proč tak daleko do minulosti v předmluvě si zašel. Chce dobrým Cechům
položiti na srdce, že v tom veliká milost boží, jsou-li knihy dobré přístupnější;
hojnější a lacinější nežli za dnů starodávných . .. " (str. IX.)
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile