[1] |
|
---|
[2] |
Ke kázáním 2. dílu (1—1104 str.) připojena jsou kázání na den
|
---|
[3] |
posvěcení chrámu (1105—1110) a o nejsvětější večeři Pána našeho
|
---|
[4] |
Ježíše Krista s modlitbou (1111—1119). Ku konci jsou 3 rejstfíky
|
---|
[5] |
k oběma dílům. Dvěma latinskými básněmi a krátkým doslovem končí
|
---|
[6] |
|
---|
[7] |
Slovaciovy výklady jsou nad míru obšírné. Spisovatel vy-
|
---|
[8] |
kládá smysl jednotlivých vět, rozvádí široce myšlenky v nich obsa-
|
---|
[9] |
žené a vysvětluje vše důkladně; dříve než přistoupí k vlastnímu vý-
|
---|
[10] |
kladu, podává v úvodě smysl příslušného textu s častou applikací na
|
---|
[11] |
dobu tehdejší a rozdělí si pak výklad na několik částí, které pak
|
---|
[12] |
probírá a ku kterým připojuje naučení.
|
---|
[13] |
Ukázka. Ve výkladech řečí postních (1. díl Vysvětl. bibl.
|
---|
[14] |
str. 2. a sl.) jest kázání na 1. stfedu v postě takto rozděleno:
|
---|
[15] |
Úvod: Vrchnosti se maj{ starati, aby poddani byli vychováváni
|
---|
[16] |
věrnými učiteli. K tomu nemají litovati nákladu; „ale proti této po-
|
---|
[17] |
vinnosti těchto časův mnohé vrchnosti místo shromažďování lidu pod-
|
---|
[18] |
daného v chrámy Boží dávají iim příčinu k shromažďování se k ožral-
|
---|
[19] |
ství, stavějíce místo chrámů krčmy, pivováry, pálenice, na ty ochotněji
|
---|
[20] |
některé sto tolarů, nežli na chrám Boží některý groš naloží. Prijdet,
|
---|
[21] |
přijdeť čas, že, poněvadž nyní cti a slávy toho nebeského krále ne-
|
---|
[22] |
vzdělávají a nefedrují, k nim se také v den příští svého saudu ne-
|
---|
[23] |
přizná, ale s otcem pejchy a s původcem lakomství je od sebe zavrže
|
---|
[24] |
a véčně zatratí“. (2—3). Následuje text: Johel II 12—20 a rozbor
|
---|
[25] |
této starozákonní řeči, pak slova sv. Mat. kap. VI.: „Když se pak
|
---|
[26] |
postíte, nebudte jako pokrytci smutní...“ atd, a k tomu výklad
|
---|
[27] |
takto rozdělený: („K vyrozumění této řeči předložíme sobě toto“ :)
|
---|
[28] |
„Nejprvé: V čem pokrytci svůj půst zakládají? Druhé: Proč křesťané
|
---|
[29] |
nemají sobě na zemi pokladu shromažďovati a jakým spůsobem v nebi
|
---|
[30] |
mají jej skládati ?“ Následují výklady „k prvnímu“ a „k druhému“, na-
|
---|
[31] |
učení, pak vysvětlení epištoly sv. Pavla 2. Kor. kap. 10., v. 1—8, naučení.
|
---|
[32] |
Slovacius cituje často písmo sv. a otce církevní. Citaty latinské
|
---|
[33] |
překládá. Vkládá též často verše latinské, které volně překládá,
|
---|
[34] |
|
---|
[35] |
„Casta Deus mens est, casta vult mente vocari
|
---|
[36] |
Et castas pondus jussit labere preces.
|
---|
[37] |
míná, že Rozacius „vykládá čtenáři staročeský vývoj literatury od Adama takořka.
|
---|
[38] |
R. ví, proč tak daleko do minulosti v předmluvě si zašel. Chce dobrým Cechům
|
---|
[39] |
položiti na srdce, že v tom veliká milost boží, jsou-li knihy dobré přístupnější;
|
---|
[40] |
hojnější a lacinější nežli za dnů starodávných . .. " (str. IX.)
|
---|