EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

192

cíře, který ji všelijak bludem poskvrnil, tak že polepšení hodna neni.* (Klfé IT, 48, Jir. II, 221—422.)

Jesuita Ondrej Modestin, (1558—1601), znatel jazyků slovanskych, kazatel v Olomouci a v Praze, rektor kolleje u sv. Klimenta, přeložil z polštiny postillu Jakuba Wujka z Wa- growce. (Jg. 216, Лт. П. 42.)

Jakób Wujek, člen řádu T. J., byl vedle Skargy z nejzna- menitějších kazatelůstoletí XVI. R. 1575 vyšla jeho Po- stylla katoliczna wieksza, obsahující 100 dlouhých kázání, jež jsou naskrze buď dogmatická nebo dogmaticko-moralní a polemická, vynikajíce důkladným vyčerpáváním látky, živostí a krásou slohu. Pro svou drahotu a obšírnost nebyla přístupna lidu. Proto Wujek sepsal postillu novou, kratší; s názvem Postylla katoliczna mniejsza, obsahující 134 synthetickfch homilif, Tyto dvé postilly s překladem biblí zjednaly Wujkovi pfífjmí polského Jeronýma, tvůrcebiblické polštiny. (A.Mužík, Stručný dějepis kazatelských literatur slov., Praha 1875, str. X—XI.)

Modestin přeložil do češtiny postillu menší: Po- stylla aneb kázání evangelitská na neděle a svátky ce- lého roku...vydaná skrze Jakuba Wujka z Wagrowce ete., Doktora Písma S v Polské řeči,anyní zasenačesko prelozena. (Ve , univ. 54 B 90.) Obsahuje dva díly; 1. díl dělí se opět na dvě části: 1) kázání na evangelia dní neděl- ních, a 2) kázání na evangelia dní svátečních; podobně díl druhý. Hranicí mezi oběma díly jest kázání na den nejsvětější Trojice.

Postilla tato vytištěna byla v Litomyšli, u Andr. Graudence r. 1592.

Na počátku každého dílu jest předmluva. Před- mluva k 1. dílu jest věnována biskupu Olomückému, Stanislavu Pavlovskému, od překladatele kněze Ondřeje Modestina Hradeckého. Překladatel dotýká se v též Pikhartův, kteří prý po domech se scházejíce výkladů písma sv. užívají do kostela nechodíce. Všudy prý jest plno nešťastného koukole, to jest rozličných spisův, traktatův, výkladův a postyl kacitskych*, a často stává se, že i mnozí z katolíků je čtou, vymlouvajíce se, že se katolických nedostává. Před- mluva k dílu 2. jest od Wujka (k věrnému a pobožnému čte- náři); autor horlí v mezi jiným proti kacířům, kteří evangelit- skými se nazývajíce, odporují všelikým výkladům doktorův katoli- ckých; polemisuje též s Lutherem.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile