Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
185
žije v přepychu, jest zbujnélé, utiskaje ubohy lid pod-
daný a nevi vibec, co jest cit a kiestanska láska.
Bavorovsky vystupuje rázně proti všelikýmnepra-
vostem. Jest třeba přísné, důkladné výchovy, aby děti
nezvykaly nepravostem. „Tuto již nechť rodičové šetří, v čem
dítky jich od mladosti mají prospívati a cviteny byti. Ne v chytro-
stech a rozpustilostech, ne v pfsniékách svétskych a oplzlfch, ne v zlo-
recenf, hránf, pejse, jakZ v tom mnozí od dětinství se cvičí. Ale pří-
kladem svého Spasitele, kterýž se maličký pro maličké narodil, před
Bohem v bázni jeho a v svatých přikázáních, před lidmi pak v ctno-
stech svatÿch prospivati majf .. .“ (28°). Stóżuje si na mládež,
na špatné její vychování, těmito slovy: „Šetřte nynější mlá-
deže, kterak sau živi bez bázné Boží, bez umění Božího, bez poslu-
šenství svých starších! Řeči jich oplzlé, šaty ohyzdné, skoky nesty-
daté, obcování mrzuté. Tomu k mysli opilství, jinému zlodějství, ně-
kterému hra, jinému kuběnářství. Z toho co pochází? Nékterého
z nich před očima vlastních jích rodičuov oběsí, jiného ohavně čtvrtí,
toho z mésta chvostistém vyprovodf a jiné jinÿmi hanebnÿmi poku-
tami tresci; všeť to z toho pochází, že není bázně Boží před očima
jich, že se k tomu od mladosti nevedli, by pomálu slovu Božímu zvy-
kali, jemu se učili a vedlé zprávy jeho živi byli.“ (94°).
Mládež roste, s ní rostou hříchy, zvláště pýcha.
Pýcha lidu se jeví na př. v „potvornosti toho času zbytečné
v Satstvu.“ „Nosí někteří oděv zbytečný, vocasity; ten vymyslila
bláznivá marnost. Jiní nákladný, drahý; ten nalezlo bohatství. Jiní
pak kusý, oplzlý, kterýmž vice své hanby obnażuji, neż zakry-
vají, a ten vymyslila smilnost. Opét jini potvorny, zřezaný, navla-
čovaný, v kterémž lidé více za potvory než lidi se ukazují, a ten
nalezlo bláznovství . . .“ (2129). Jako nemírnost v oděvu, stejně přísně
Bavorovský kárá též nemírnost vjídle a pití; stěžuje si, že
mnoho zbytečných peněz se nakládá na hostiny, na hodování, na hý-
Ťení, na ,nestydatá obZerství^ (214), pfi čemž často se slýchají „po-
mlauvénf, feti mrzké a oplzlé." (185, pod. 259"). Lid se k tomu dá
snadno svésti a nepozoruje ani, že často bývá při tom i podvádén.
(212).
V lidu není mravnosti; nemravné Zijf mnozí nejen
za svobodna, ale i v manželství. (27), 34 atd.). Příčina mravní
zkázy jest, jak již bylo podotčeno, ve špatném příkladu stavů vyšších.
Bavorovsky jest ve výtkách svých nestranný a spra-
vedlivy. Se stejnou horlivostí kárá vady duchovenstva