[1] |
|
---|
[2] |
žije v přepychu, jest zbujnélé, utiskaje ubohy lid pod-
|
---|
[3] |
daný a nevi vibec, co jest cit a kiestanska láska.
|
---|
[4] |
Bavorovsky vystupuje rázně proti všelikýmnepra-
|
---|
[5] |
vostem. Jest třeba přísné, důkladné výchovy, aby děti
|
---|
[6] |
nezvykaly nepravostem. „Tuto již nechť rodičové šetří, v čem
|
---|
[7] |
dítky jich od mladosti mají prospívati a cviteny byti. Ne v chytro-
|
---|
[8] |
stech a rozpustilostech, ne v pfsniékách svétskych a oplzlfch, ne v zlo-
|
---|
[9] |
recenf, hránf, pejse, jakZ v tom mnozí od dětinství se cvičí. Ale pří-
|
---|
[10] |
kladem svého Spasitele, kterýž se maličký pro maličké narodil, před
|
---|
[11] |
Bohem v bázni jeho a v svatých přikázáních, před lidmi pak v ctno-
|
---|
[12] |
stech svatÿch prospivati majf .. .“ (28°). Stóżuje si na mládež,
|
---|
[13] |
na špatné její vychování, těmito slovy: „Šetřte nynější mlá-
|
---|
[14] |
deže, kterak sau živi bez bázné Boží, bez umění Božího, bez poslu-
|
---|
[15] |
šenství svých starších! Řeči jich oplzlé, šaty ohyzdné, skoky nesty-
|
---|
[16] |
daté, obcování mrzuté. Tomu k mysli opilství, jinému zlodějství, ně-
|
---|
[17] |
kterému hra, jinému kuběnářství. Z toho co pochází? Nékterého
|
---|
[18] |
z nich před očima vlastních jích rodičuov oběsí, jiného ohavně čtvrtí,
|
---|
[19] |
toho z mésta chvostistém vyprovodf a jiné jinÿmi hanebnÿmi poku-
|
---|
[20] |
tami tresci; všeť to z toho pochází, že není bázně Boží před očima
|
---|
[21] |
jich, že se k tomu od mladosti nevedli, by pomálu slovu Božímu zvy-
|
---|
[22] |
kali, jemu se učili a vedlé zprávy jeho živi byli.“ (94°).
|
---|
[23] |
Mládež roste, s ní rostou hříchy, zvláště pýcha.
|
---|
[24] |
Pýcha lidu se jeví na př. v „potvornosti toho času zbytečné
|
---|
[25] |
v Satstvu.“ „Nosí někteří oděv zbytečný, vocasity; ten vymyslila
|
---|
[26] |
bláznivá marnost. Jiní nákladný, drahý; ten nalezlo bohatství. Jiní
|
---|
[27] |
pak kusý, oplzlý, kterýmž vice své hanby obnażuji, neż zakry-
|
---|
[28] |
vají, a ten vymyslila smilnost. Opét jini potvorny, zřezaný, navla-
|
---|
[29] |
čovaný, v kterémž lidé více za potvory než lidi se ukazují, a ten
|
---|
[30] |
nalezlo bláznovství . . .“ (2129). Jako nemírnost v oděvu, stejně přísně
|
---|
[31] |
Bavorovský kárá též nemírnost vjídle a pití; stěžuje si, že
|
---|
[32] |
mnoho zbytečných peněz se nakládá na hostiny, na hodování, na hý-
|
---|
[33] |
Ťení, na ,nestydatá obZerství^ (214), pfi čemž často se slýchají „po-
|
---|
[34] |
mlauvénf, feti mrzké a oplzlé." (185, pod. 259"). Lid se k tomu dá
|
---|
[35] |
snadno svésti a nepozoruje ani, že často bývá při tom i podvádén.
|
---|
[36] |
|
---|
[37] |
V lidu není mravnosti; nemravné Zijf mnozí nejen
|
---|
[38] |
za svobodna, ale i v manželství. (27), 34 atd.). Příčina mravní
|
---|
[39] |
zkázy jest, jak již bylo podotčeno, ve špatném příkladu stavů vyšších.
|
---|
[40] |
Bavorovsky jest ve výtkách svých nestranný a spra-
|
---|
[41] |
vedlivy. Se stejnou horlivostí kárá vady duchovenstva
|
---|