Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
182
Nadvltavau (!), v domě pana Váelava Podmanického.* Kdo tento
opis pořídil, není známo (snad sám nějaký Bavorovinus?). Jest psán
plsmem čitelným, nikoli ozdobným, obyčejným, leżatym, na papíře,
a zachovává ještě starý pravopis.
Podáváme z něho tuto ukázku:
„Wflemohuczy a wieczny Pan Buh nals chtiege w [we przediwne
moczy a nefmirnem milofrdenftwi znam a flawen byti, raczil gest
fobie proto na poczatku czlowieka, a v niem lid[ke pokoleni, a podle
toho nas wfleczky k obrazu [wemu Itworziti ...* (9).
K jednotlivým kázáním jsou přidány začátky plísní.
Rukopis končí se kázáním na úterý svatodušní; na
konci jest poznamenáno drobným písmem: ,Dopsano w pondieli
den obietowani Panny Maryi 1605.%
Z postill katolických v 16. století nejznamenitější jest po-
stilla knéze Tomase Bavorovského (univ. 54 B 6, mus. 35 A m.
Pojednání o ní vyšlo v Časopise kat. duch. 1864 roč. V. (J. Jireček,
Knéz T. Bavorovsky a jeho věk, str. 401—412, 499—505), ve Sbor-
níku hist. III. 1885 (str. 138 a sl., 236 a sl.) od Dra Jana V. No-
váka, a ve Vlčkově lit. T. 421—425.
Na základě těchto pramenů pojednáme o postille Dav-rovského.
Pan Vilém z Rosenberka byl horlivý podporovatel
literatury české. Znamenitým kazatelem byl tehdy Tomáš Bavo-
rovský, děkan kapituly u sv. Víta v Praze, jenž jsa též archidiakonem
kraje Bechyňského, pozvánbyl odp. Vilémana Krumlov. Ká-
zání jeho se tak líbila, že na vyzvání mnoha přátel a k přání
pana z Rosenberka je kazatel sepsal a vydal r. 1557, při čemž
vedl náklad sám pan Vilém z Rosenberka. Tak vznikla Bavo-
rovského „Postilla česká anebo kázání a vejklady ma evangelia,
kteráž se v nedělské dny přes celej rok čtau, věrně se-
psána i kázána...“ Jest to kniha objemná, čítající 380 listů fol.,
a náleží knejznamenitějšímpostillám českým. Jest tištěna
písmem velmi pěkným a zřetelným v Olomouci u Jana Giinthera
r. 1557 a má ke každému evangeliu nedělnímu příhodnou dřevořezbu,
mimo to čtyři veliké pěkné dřevořezby, představující znak domu Rožm-
berského s nadpisem: Arma Dor Wilhelmi a Rosenberg a s heslem
„Festina lente“ (týž obraz se spatřuje v čele Ferovy postilly, o níž
se též zmíníme), dále před kázáním na Veliký pátek obraz Krista
na kříži, zvláště pěkně provedený, pak ozdobný titulní list k 2. po-
lovici celého dila, a na konci obraz rytíře jakéhosi, vše ve slohu