[1] |
|
---|
[2] |
Nadvltavau (!), v domě pana Váelava Podmanického.* Kdo tento
|
---|
[3] |
opis pořídil, není známo (snad sám nějaký Bavorovinus?). Jest psán
|
---|
[4] |
plsmem čitelným, nikoli ozdobným, obyčejným, leżatym, na papíře,
|
---|
[5] |
a zachovává ještě starý pravopis.
|
---|
[6] |
Podáváme z něho tuto ukázku:
|
---|
[7] |
„Wflemohuczy a wieczny Pan Buh nals chtiege w [we przediwne
|
---|
[8] |
moczy a nefmirnem milofrdenftwi znam a flawen byti, raczil gest
|
---|
[9] |
fobie proto na poczatku czlowieka, a v niem lid[ke pokoleni, a podle
|
---|
[10] |
toho nas wfleczky k obrazu [wemu Itworziti ...* (9).
|
---|
[11] |
K jednotlivým kázáním jsou přidány začátky plísní.
|
---|
[12] |
Rukopis končí se kázáním na úterý svatodušní; na
|
---|
[13] |
konci jest poznamenáno drobným písmem: ,Dopsano w pondieli
|
---|
[14] |
den obietowani Panny Maryi 1605.%
|
---|
[15] |
Z postill katolických v 16. století nejznamenitější jest po-
|
---|
[16] |
stilla knéze Tomase Bavorovského (univ. 54 B 6, mus. 35 A m.
|
---|
[17] |
Pojednání o ní vyšlo v Časopise kat. duch. 1864 roč. V. (J. Jireček,
|
---|
[18] |
Knéz T. Bavorovsky a jeho věk, str. 401—412, 499—505), ve Sbor-
|
---|
[19] |
níku hist. III. 1885 (str. 138 a sl., 236 a sl.) od Dra Jana V. No-
|
---|
[20] |
váka, a ve Vlčkově lit. T. 421—425.
|
---|
[21] |
Na základě těchto pramenů pojednáme o postille Dav-rovského.
|
---|
[22] |
Pan Vilém z Rosenberka byl horlivý podporovatel
|
---|
[23] |
literatury české. Znamenitým kazatelem byl tehdy Tomáš Bavo-
|
---|
[24] |
rovský, děkan kapituly u sv. Víta v Praze, jenž jsa též archidiakonem
|
---|
[25] |
kraje Bechyňského, pozvánbyl odp. Vilémana Krumlov. Ká-
|
---|
[26] |
zání jeho se tak líbila, že na vyzvání mnoha přátel a k přání
|
---|
[27] |
pana z Rosenberka je kazatel sepsal a vydal r. 1557, při čemž
|
---|
[28] |
vedl náklad sám pan Vilém z Rosenberka. Tak vznikla Bavo-
|
---|
[29] |
rovského „Postilla česká anebo kázání a vejklady ma evangelia,
|
---|
[30] |
kteráž se v nedělské dny přes celej rok čtau, věrně se-
|
---|
[31] |
psána i kázána...“ Jest to kniha objemná, čítající 380 listů fol.,
|
---|
[32] |
a náleží knejznamenitějšímpostillám českým. Jest tištěna
|
---|
[33] |
písmem velmi pěkným a zřetelným v Olomouci u Jana Giinthera
|
---|
[34] |
r. 1557 a má ke každému evangeliu nedělnímu příhodnou dřevořezbu,
|
---|
[35] |
mimo to čtyři veliké pěkné dřevořezby, představující znak domu Rožm-
|
---|
[36] |
berského s nadpisem: Arma Dor Wilhelmi a Rosenberg a s heslem
|
---|
[37] |
„Festina lente“ (týž obraz se spatřuje v čele Ferovy postilly, o níž
|
---|
[38] |
se též zmíníme), dále před kázáním na Veliký pátek obraz Krista
|
---|
[39] |
na kříži, zvláště pěkně provedený, pak ozdobný titulní list k 2. po-
|
---|
[40] |
lovici celého dila, a na konci obraz rytíře jakéhosi, vše ve slohu
|
---|