354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
178
takoví lidé, v kterýchž skrze to svaté evangelium takový ohníček
zažhnut a roznícen bývá, aby hned zamilovali ty věci nebeské, po
nich šli, jich hledali, je sobě za největší zisk a za klénot nejdražší
polozili!“ (1. 176). Jen ti, kteří Krista následují, kteří žijí
tak, jak Kristus učil, jsou praví členové církve Kristovy.
Ideálem církve Kristovy jest Kapitovicírkevbezslávy,
cti, bohatství a moci. Služebníci Kristovi trpí pro spravedl-
nost. (I. 98). Praví křesťané, kteří následují Krista, jsou naplnění
láskou k bližnímu, láskou i k nepřátelům svým; neznají
nenávisti; místo této znají jen snášelivost a odpuštění (I. 231) ;
milujice i nepřátele své, neodpírajf zlému (1. 562). Jak se proti
tomu nyní hřeší! Místo křesťanské lásky jsou samé ,ne-
snáze církevní, hádky, různice, svárové mezi předními
učiteli, vražedlná se jedněch na druhé zlobení“ atd.
(1. 18—79). S radostí má pravý křesťan sloužiti Pánu, jak
praví sv. Pavel k Filip. (IV. kap.): ,Radujte se v Pánu vZdycky!'
Pravý křesťan slouží Bohu ochotně, s veselou tváří, a bližnímu
vždy jen dobře činí, neboť „nechce z nás Duch Páně míti
pokryteń zasmušilých neb plačků tvárně nábožných.“
(1. 134). ,Nerozumná pak sluZba jest, chtíti Pána Boba odbýti ze-
vnitřní poklonau, zlatem, stříbrem, mšemi, zvony, zpěvy,
varhany ete.“ (I. 289). 19) Bůh nežádá též asketického
mrtvenítěla, neboť jest „farizejské, zevnitřní a marné, podlé vymyšle-
ného náboženství, mrskati se, trápiti, nespáním, postem, prací, jakoby
to samo v sobě zásluhau nějakau býti mělo a před Bohem mnoho
platilo...* (L 400—401). Asketismu vůbec Bůh nežádá. Kapito
není sice proti postu, ale proti těm, kteří postem tělo
své trápí, aby svým trápením Bohu se líbili; jakoby byl Bůh
takový tyran, že by chtěl míti zalíbení v našem trápení. (I. 465).
„Ne zevnitřními věcmi, ne ostříhánímceremonií austa-
vení lidských neb kostelních Pán Bůh náš ctěn bývá,
ale poslušenstvím slova jeho a ostříháním toho všeho, což on sám
přikázal a ustavil“ (I. 537). Bůh nežádá též, aby při každé
příležitosti člověk se mu klaněl!l. Klanění má býti nikoliv
tělesné, ale duchovní, t. j. úcta k Bohu, láska k němu skryta
v ryzím srdci křesťanském beze vší zevnější okázalosti. (I. 600—601).
Bůh nežádá, aby byl ctěn na př. processím. Kapito naráží
na tento zvyk v církvi katolické v kázání na 5. neděli po veliko-
10) srov, pod. u Chelčického !
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile