EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
178

[2]
takoví lidé, v kterýchž skrze to svaté evangelium takový ohníček
[3]
zažhnut a roznícen bývá, aby hned zamilovali ty věci nebeské, po
[4]
nich šli, jich hledali, je sobě za největší zisk a za klénot nejdražší
[5]
polozili! (1. 176). Jen ti, kteří Krista následují, kteří žijí
[6]
tak, jak Kristus učil, jsou praví členové církve Kristovy.
[7]
Ideálem církve Kristovy jest Kapitovicírkevbezslávy,
[8]
cti, bohatství a moci. Služebníci Kristovi trpí pro spravedl-
[9]
nost. (I. 98). Praví křesťané, kteří následují Krista, jsou naplnění
[10]
láskou k bližnímu, láskou i k nepřátelům svým; neznají
[11]
nenávisti; místo této znají jen snášelivost a odpuštění (I. 231) ;
[12]
milujice i nepřátele své, neodpírajf zlému (1. 562). Jak se proti
[13]
tomu nyní hřeší! Místo křesťanské lásky jsou samé ,ne-
[14]
snáze církevní, hádky, různice, svárové mezi předními
[15]
učiteli, vražedlná se jedněch na druhé zlobení atd.
[16]
(1. 18—79). S radostí pravý křesťan sloužiti Pánu, jak
[17]
praví sv. Pavel k Filip. (IV. kap.): ,Radujte se v Pánu vZdycky!'
[18]
Pravý křesťan slouží Bohu ochotně, s veselou tváří, a bližnímu
[19]
vždy jen dobře činí, neboť nechce z nás Duch Páně míti
[20]
pokryteń zasmušilých neb plačků tvárně nábožných.
[21]
(1. 134). ,Nerozumná pak sluZba jest, chtíti Pána Boba odbýti ze-
[22]
vnitřní poklonau, zlatem, stříbrem, mšemi, zvony, zpěvy,
[23]
varhany ete. (I. 289). 19) Bůh nežádá též asketického
[24]
mrtvenítěla, neboť jest farizejské, zevnitřní a marné, podlé vymyšle-
[25]
ného náboženství, mrskati se, trápiti, nespáním, postem, prací, jakoby
[26]
to samo v sobě zásluhau nějakau býti mělo a před Bohem mnoho
[27]
platilo...* (L 400—401). Asketismu vůbec Bůh nežádá. Kapito
[28]
není sice proti postu, ale proti těm, kteří postem tělo
[29]
své trápí, aby svým trápením Bohu se líbili; jakoby byl Bůh
[30]
takový tyran, že by chtěl míti zalíbení v našem trápení. (I. 465).
[31]
Ne zevnitřními věcmi, ne ostříhánímceremonií austa-
[32]
vení lidských neb kostelních Pán Bůh náš ctěn bývá,
[33]
ale poslušenstvím slova jeho a ostříháním toho všeho, což on sám
[34]
přikázal a ustavil (I. 537). Bůh nežádá též, aby při každé
[35]
příležitosti člověk se mu klaněl!l. Klanění býti nikoliv
[36]
tělesné, ale duchovní, t. j. úcta k Bohu, láska k němu skryta
[37]
v ryzím srdci křesťanském beze vší zevnější okázalosti. (I. 600—601).
[38]
Bůh nežádá, aby byl ctěn na . processím. Kapito naráží
[39]
na tento zvyk v církvi katolické v kázání na 5. neděli po veliko-

[40]
10) srov, pod. u Chelčického !


Text viewFacsimile