354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
170
nic určitějšího. Jireček dodává ještě ve Světozoru o tomto ruko-
pise, že jest psán týmž písmem a pravopisem, jakýž shledáváme
v pěknějších rukopisech bratrských z konce 16. století, a o překladu
praví, že jest plynný a že jest viděti, jak překladatel byl obojího
jazyka úplně mocen; málokde vyskytují se polonismy, a to vždy ne-
patrné.
Rukopis musejní, fol, psany na papíře, má titul: „Postylle
Gregora Zarnowca. První díl*. Psali jej písaři dva. První psal
dosti úhledně, zvláště z počátku; popsal 104 listy, obsahující kázání
od I. neděle adventní až do neděle devítník. Při kázání na 2. neděli
adventní na str. 18^ jest vročení: 1604. Od listu 105. psal jiný
písař; začal nedělí po devítníku, a psal zběžně a neühledné. Poslední
kázání jest na 1. neděli postní. Kázání až do 4. neděle po Veliko-
nocích mají vročení 1618, ostatní jsou psána r. 1619.
Způsob jednotlivých výkladů jest tento: I. Fxordium. II.
Rozdělení výkladu na části; na př. kázání na 1. neděli adventní
pojednává o těchto dvou věcech: 1. „Jakým králem jest Kristus
a jaké jest království jeho a co nám dobrého ten král náš s sebau
na tom potupném oslíčku v chudém příchodu svém přinésti ráčil ?“
2. „Jaké dvořany a jaké slauhy měl a má tento král?“ Dle tohoto
rozdělení vykládá spisovatel „o prvním“ a o „druhém.“ Na konci jed-
notlivých kázání jest podána často „summa toho evangelium“ s pří-
slušným naučením.
Řehoř z Žernovce jest zjevný nepřítelkatolíků. Postilla
jeho jest ostrým, příkrým projevem náboženských bojů
z konce 16. století. Zdá se mu, že jest církev svatá za jeho
doby ,od zlostného Antikrista tak zkrvavená, že za Nerona, Domi-
ciana, tyranů církve Boží, nikdy tak zalívána krví nebyla.* (8*). Ná-
pravu a spásu přináší čisté, svaté učení Kristovo, obnovené učení
evangelické. Mnozí je tupí, zlehčují, nazývají kacířstvím, ale
„to učení apoštolské, kteréž se nyní po všem světě rozneslo, není
kacířstvím, ale jest pravé to evangelium, kteréž po všem světě před
posledním příchodem Páně kázáno býti mělo v čistotě“. (9%). Táže se:
„Proč se urážíme nad tím, že podnes čistá pravda a učení Páně od
nynějších farizeü pikhartstvím a kacffstvím prokletym se jmenuje
a nazývá?“ (54). I vybízí své souvěrce: ,Poddejme se ochotné pod
řád a panování Pána toho, a ne papeže neb Bernarta, Dominika neb
Františka, ale Kristu přiveďme oslátko..!“ (5). Celá postilla
Žernovcova ozývá se příkrými protesty proti církvi
katolické. Jeho náboženská horlivost jeví se na př. v těchto
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile