EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

170

nic určitějšího. Jireček dodává ještě ve Světozoru o tomto ruko- pise, že jest psán týmž písmem a pravopisem, jakýž shledáváme v pěknějších rukopisech bratrských z konce 16. století, a o překladu praví, že jest plynný a že jest viděti, jak překladatel byl obojího jazyka úplně mocen; málokde vyskytují se polonismy, a to vždy ne- patrné.

Rukopis musejní, fol, psany na papíře, titul: Postylle Gregora Zarnowca. První díl*. Psali jej písaři dva. První psal dosti úhledně, zvláště z počátku; popsal 104 listy, obsahující kázání od I. neděle adventní do neděle devítník. Při kázání na 2. neděli adventní na str. 18^ jest vročení: 1604. Od listu 105. psal jiný písař; začal nedělí po devítníku, a psal zběžně a neühledné. Poslední kázání jest na 1. neděli postní. Kázání do 4. neděle po Veliko- nocích mají vročení 1618, ostatní jsou psána r. 1619.

Způsob jednotlivých výkladů jest tento: I. Fxordium. II. Rozdělení výkladu na části; na . kázání na 1. neděli adventní pojednává o těchto dvou věcech: 1. Jakým králem jest Kristus a jaké jest království jeho a co nám dobrého ten král náš s sebau na tom potupném oslíčku v chudém příchodu svém přinésti ráčil ? 2. Jaké dvořany a jaké slauhy měl a tento král? Dle tohoto rozdělení vykládá spisovatel o prvním a o druhém. Na konci jed- notlivých kázání jest podána často summa toho evangelium s pří- slušným naučením.

Řehoř z Žernovce jest zjevný nepřítelkatolíků. Postilla jeho jest ostrým, příkrým projevem náboženských bojů z konce 16. století. Zdá se mu, že jest církev svatá za jeho doby ,od zlostného Antikrista tak zkrvavená, že za Nerona, Domi- ciana, tyranů církve Boží, nikdy tak zalívána krví nebyla.* (8*). - pravu a spásu přináší čisté, svaté učení Kristovo, obnovené učení evangelické. Mnozí je tupí, zlehčují, nazývají kacířstvím, ale to učení apoštolské, kteréž se nyní po všem světě rozneslo, není kacířstvím, ale jest pravé to evangelium, kteréž po všem světě před posledním příchodem Páně kázáno býti mělo v čistotě. (9%). Táže se: Proč se urážíme nad tím, že podnes čistá pravda a učení Páně od nynějších farizeü pikhartstvím a kacffstvím prokletym se jmenuje a nazývá? (54). I vybízí své souvěrce: ,Poddejme se ochotné pod řád a panování Pána toho, a ne papeže neb Bernarta, Dominika neb Františka, ale Kristu přiveďme oslátko..! (5). Celá postilla Žernovcova ozývá se příkrými protesty proti církvi katolické. Jeho náboženská horlivost jeví se na . v těchto


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile