[1] |
|
---|
[2] |
nic určitějšího. Jireček dodává ještě ve Světozoru o tomto ruko-
|
---|
[3] |
pise, že jest psán týmž písmem a pravopisem, jakýž shledáváme
|
---|
[4] |
v pěknějších rukopisech bratrských z konce 16. století, a o překladu
|
---|
[5] |
praví, že jest plynný a že jest viděti, jak překladatel byl obojího
|
---|
[6] |
jazyka úplně mocen; málokde vyskytují se polonismy, a to vždy ne-
|
---|
[7] |
|
---|
[8] |
Rukopis musejní, fol, psany na papíře, má titul: „Postylle
|
---|
[9] |
Gregora Zarnowca. První díl*. Psali jej písaři dva. První psal
|
---|
[10] |
dosti úhledně, zvláště z počátku; popsal 104 listy, obsahující kázání
|
---|
[11] |
od I. neděle adventní až do neděle devítník. Při kázání na 2. neděli
|
---|
[12] |
adventní na str. 18^ jest vročení: 1604. Od listu 105. psal jiný
|
---|
[13] |
písař; začal nedělí po devítníku, a psal zběžně a neühledné. Poslední
|
---|
[14] |
kázání jest na 1. neděli postní. Kázání až do 4. neděle po Veliko-
|
---|
[15] |
nocích mají vročení 1618, ostatní jsou psána r. 1619.
|
---|
[16] |
Způsob jednotlivých výkladů jest tento: I. Fxordium. II.
|
---|
[17] |
Rozdělení výkladu na části; na př. kázání na 1. neděli adventní
|
---|
[18] |
pojednává o těchto dvou věcech: 1. „Jakým králem jest Kristus
|
---|
[19] |
a jaké jest království jeho a co nám dobrého ten král náš s sebau
|
---|
[20] |
na tom potupném oslíčku v chudém příchodu svém přinésti ráčil ?“
|
---|
[21] |
2. „Jaké dvořany a jaké slauhy měl a má tento král?“ Dle tohoto
|
---|
[22] |
rozdělení vykládá spisovatel „o prvním“ a o „druhém.“ Na konci jed-
|
---|
[23] |
notlivých kázání jest podána často „summa toho evangelium“ s pří-
|
---|
[24] |
|
---|
[25] |
Řehoř z Žernovce jest zjevný nepřítelkatolíků. Postilla
|
---|
[26] |
jeho jest ostrým, příkrým projevem náboženských bojů
|
---|
[27] |
z konce 16. století. Zdá se mu, že jest církev svatá za jeho
|
---|
[28] |
doby ,od zlostného Antikrista tak zkrvavená, že za Nerona, Domi-
|
---|
[29] |
ciana, tyranů církve Boží, nikdy tak zalívána krví nebyla.* (8*). Ná-
|
---|
[30] |
pravu a spásu přináší čisté, svaté učení Kristovo, obnovené učení
|
---|
[31] |
evangelické. Mnozí je tupí, zlehčují, nazývají kacířstvím, ale
|
---|
[32] |
„to učení apoštolské, kteréž se nyní po všem světě rozneslo, není
|
---|
[33] |
kacířstvím, ale jest pravé to evangelium, kteréž po všem světě před
|
---|
[34] |
posledním příchodem Páně kázáno býti mělo v čistotě“. (9%). Táže se:
|
---|
[35] |
„Proč se urážíme nad tím, že podnes čistá pravda a učení Páně od
|
---|
[36] |
nynějších farizeü pikhartstvím a kacffstvím prokletym se jmenuje
|
---|
[37] |
a nazývá?“ (54). I vybízí své souvěrce: ,Poddejme se ochotné pod
|
---|
[38] |
řád a panování Pána toho, a ne papeže neb Bernarta, Dominika neb
|
---|
[39] |
Františka, ale Kristu přiveďme oslátko..!“ (5). Celá postilla
|
---|
[40] |
Žernovcova ozývá se příkrými protesty proti církvi
|
---|
[41] |
katolické. Jeho náboženská horlivost jeví se na př. v těchto
|
---|