EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
170

[2]
nic určitějšího. Jireček dodává ještě ve Světozoru o tomto ruko-
[3]
pise, že jest psán týmž písmem a pravopisem, jakýž shledáváme
[4]
v pěknějších rukopisech bratrských z konce 16. století, a o překladu
[5]
praví, že jest plynný a že jest viděti, jak překladatel byl obojího
[6]
jazyka úplně mocen; málokde vyskytují se polonismy, a to vždy ne-
[7]
patrné.

[8]
Rukopis musejní, fol, psany na papíře, titul: Postylle
[9]
Gregora Zarnowca. První díl*. Psali jej písaři dva. První psal
[10]
dosti úhledně, zvláště z počátku; popsal 104 listy, obsahující kázání
[11]
od I. neděle adventní do neděle devítník. Při kázání na 2. neděli
[12]
adventní na str. 18^ jest vročení: 1604. Od listu 105. psal jiný
[13]
písař; začal nedělí po devítníku, a psal zběžně a neühledné. Poslední
[14]
kázání jest na 1. neděli postní. Kázání do 4. neděle po Veliko-
[15]
nocích mají vročení 1618, ostatní jsou psána r. 1619.

[16]
Způsob jednotlivých výkladů jest tento: I. Fxordium. II.
[17]
Rozdělení výkladu na části; na . kázání na 1. neděli adventní
[18]
pojednává o těchto dvou věcech: 1. Jakým králem jest Kristus
[19]
a jaké jest království jeho a co nám dobrého ten král náš s sebau
[20]
na tom potupném oslíčku v chudém příchodu svém přinésti ráčil ?
[21]
2. Jaké dvořany a jaké slauhy měl a tento král? Dle tohoto
[22]
rozdělení vykládá spisovatel o prvním a o druhém. Na konci jed-
[23]
notlivých kázání jest podána často summa toho evangelium s pří-
[24]
slušným naučením.

[25]
Řehoř z Žernovce jest zjevný nepřítelkatolíků. Postilla
[26]
jeho jest ostrým, příkrým projevem náboženských bojů
[27]
z konce 16. století. Zdá se mu, že jest církev svatá za jeho
[28]
doby ,od zlostného Antikrista tak zkrvavená, že za Nerona, Domi-
[29]
ciana, tyranů církve Boží, nikdy tak zalívána krví nebyla.* (8*). -
[30]
pravu a spásu přináší čisté, svaté učení Kristovo, obnovené učení
[31]
evangelické. Mnozí je tupí, zlehčují, nazývají kacířstvím, ale
[32]
to učení apoštolské, kteréž se nyní po všem světě rozneslo, není
[33]
kacířstvím, ale jest pravé to evangelium, kteréž po všem světě před
[34]
posledním příchodem Páně kázáno býti mělo v čistotě. (9%). Táže se:
[35]
Proč se urážíme nad tím, že podnes čistá pravda a učení Páně od
[36]
nynějších farizeü pikhartstvím a kacffstvím prokletym se jmenuje
[37]
a nazývá? (54). I vybízí své souvěrce: ,Poddejme se ochotné pod
[38]
řád a panování Pána toho, a ne papeže neb Bernarta, Dominika neb
[39]
Františka, ale Kristu přiveďme oslátko..! (5). Celá postilla
[40]
Žernovcova ozývá se příkrými protesty proti církvi
[41]
katolické. Jeho náboženská horlivost jeví se na . v těchto


Text viewFacsimile