354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
163
řího Weinrycha“, [Impressorové Sedléanskÿ a Dačický byli potom „do
vězení dáni a nemalý čas v něm držáni.“ Dovídáme se o tom z „Krát-
kého poznamenání některých příkoří a útiskův v náboženství,“ poda-
ného 27. února 1609 od stavův evangelických císaři Rudolfu II. ©)
(Sborník hist. 1886, Dodatek, 157.) (Viz též Diplomatář mus. 1609
[Winter, Ź. c. I. 2431, Slavata, Paměti I. 240 [Jir. I. 151-—2.])
Jak Zámrský vykládá?
Kazatel podává nejprve úvod k příslušnému kázání, pak
,summovnf zprávu*, nebo „summovní užitek“ přísluš-
ného textu evangelického, a pak výklad. Ku konci výkladu
připojuje píseň, obsahující základní myšlenku kázání s označením
známé písně, podle které se má zpívati.
Na pf. (z vyd. r. 1592): ,Nedéle, jenz slove Judica,
obyčejně smrtedlná, neb pátá v postě, Evangelium sva-
tébo Jana v VIIL kapitole“ Úvod ke kázání: Nynější čas
ukládá křesťanům. aby si připomínali nábožně utrpení Krista Pána
a dávali se na pokán'. Dříve než by se však o této véci rozjfmalo,
jest třeba připomenouti si nevinu Ježíše Krista. Kristus za křivdy se
nemstil, „ale poručil to tomu, kterýž spravedlivě saudí. Z té příčiny
neděli dnešní... dáno jest jméno Dominica Judica, to jest ne-
děle připomínání bolestných svých křivd od Krista Pána, spravedli-
vému saudu poraučených, kteréž žalmové proroctví předoznámilo, a za
Iutroitum dnešního zpěvu církevního jest zřízeno, fka; Judica me
Deus, etc.“ Zámrský vykládá potom obšírně, proč se u Čechů na-
zývá neděle tato smrtelnou (294--295); vypravuje též o obyčeji,
který přišel do Čech z Polska, že totiž na tuto neděli děti, zvláště
venkovské, nosí na holi strašidlo udělané z došku neb z hadru, a praví,
že smrt zanášejí. (Viz Zíbrt, Sborník hist. 1886, 81— 52.) Po tomto
úvodu následuje text evangelický, Jan VIII. (V onen čas mluvil
Pán Ježíš Židům : Kdo z vás trestati mne bude z hříchu? etc.) Po texts
jest „summovní zpráva textu evang.“ Kazatel praví: Historie
přečteného evangelia náleží k 4. článku víry: Trpěl pod Pontským
Pilátem. Líčí pak ostrými slovy zlost fariseův, jejich nepřízeň a závist
ke Kristu Pánu, jimž však Kristus: dobře odpověděl nazvav je Iháti
a syny ďáblovými. (296—297). Takovou povahu jako fariseové mají
prý nepřátelé pravdy boží vůbec: „Když jí nemohau odpírati, tehdy
ji potupnymi hanéními usilují zhyzditi, rozum svůj tělesný, bludy
zaplískany, nad zjevné slovo Boží vyzdvihujfce a ukrutnost dábelskau
6) Rukopis strahovský 3K3.
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile