EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

163

řího Weinrycha, [Impressorové Sedléanskÿ a Dačický byli potom do vězení dáni a nemalý čas v něm držáni. Dovídáme se o tom z Krát- kého poznamenání některých příkoří a útiskův v náboženství, poda- ného 27. února 1609 od stavův evangelických císaři Rudolfu II. ©) (Sborník hist. 1886, Dodatek, 157.) (Viz též Diplomatář mus. 1609 [Winter, Ź. c. I. 2431, Slavata, Paměti I. 240 [Jir. I. 151-—2.])

Jak Zámrský vykládá?

Kazatel podává nejprve úvod k příslušnému kázání, pak ,summovnf zprávu*, nebo summovní užitek přísluš- ného textu evangelického, a pak výklad. Ku konci výkladu připojuje píseň, obsahující základní myšlenku kázání s označením známé písně, podle které se zpívati.

Na pf. (z vyd. r. 1592): ,Nedéle, jenz slove Judica, obyčejně smrtedlná, neb pátá v postě, Evangelium sva- tébo Jana v VIIL kapitole Úvod ke kázání: Nynější čas ukládá křesťanům. aby si připomínali nábožně utrpení Krista Pána a dávali se na pokán'. Dříve než by se však o této véci rozjfmalo, jest třeba připomenouti si nevinu Ježíše Krista. Kristus za křivdy se nemstil, ale poručil to tomu, kterýž spravedlivě saudí. Z příčiny neděli dnešní... dáno jest jméno Dominica Judica, to jest ne- děle připomínání bolestných svých křivd od Krista Pána, spravedli- vému saudu poraučených, kteréž žalmové proroctví předoznámilo, a za Iutroitum dnešního zpěvu církevního jest zřízeno, fka; Judica me Deus, etc. Zámrský vykládá potom obšírně, proč se u Čechů na- zývá neděle tato smrtelnou (294--295); vypravuje též o obyčeji, který přišel do Čech z Polska, že totiž na tuto neděli děti, zvláště venkovské, nosí na holi strašidlo udělané z došku neb z hadru, a praví, že smrt zanášejí. (Viz Zíbrt, Sborník hist. 1886, 81 52.) Po tomto úvodu následuje text evangelický, Jan VIII. (V onen čas mluvil Pán Ježíš Židům : Kdo z vás trestati mne bude z hříchu? etc.) Po texts jest summovní zpráva textu evang. Kazatel praví: Historie přečteného evangelia náleží k 4. článku víry: Trpěl pod Pontským Pilátem. Líčí pak ostrými slovy zlost fariseův, jejich nepřízeň a závist ke Kristu Pánu, jimž však Kristus: dobře odpověděl nazvav je Iháti a syny ďáblovými. (296—297). Takovou povahu jako fariseové mají prý nepřátelé pravdy boží vůbec: Když nemohau odpírati, tehdy ji potupnymi hanéními usilují zhyzditi, rozum svůj tělesný, bludy zaplískany, nad zjevné slovo Boží vyzdvihujfce a ukrutnost dábelskau

6) Rukopis strahovský 3K3.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile