EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
163

[2]
řího Weinrycha, [Impressorové Sedléanskÿ a Dačický byli potom do
[3]
vězení dáni a nemalý čas v něm držáni. Dovídáme se o tom z Krát-
[4]
kého poznamenání některých příkoří a útiskův v náboženství, poda-
[5]
ného 27. února 1609 od stavův evangelických císaři Rudolfu II. ©)
[6]
(Sborník hist. 1886, Dodatek, 157.) (Viz též Diplomatář mus. 1609
[7]
[Winter, Ź. c. I. 2431, Slavata, Paměti I. 240 [Jir. I. 151-—2.])

[8]
Jak Zámrský vykládá?

[9]
Kazatel podává nejprve úvod k příslušnému kázání, pak
[10]
,summovnf zprávu*, nebo summovní užitek přísluš-
[11]
ného textu evangelického, a pak výklad. Ku konci výkladu
[12]
připojuje píseň, obsahující základní myšlenku kázání s označením
[13]
známé písně, podle které se zpívati.

[14]
Na pf. (z vyd. r. 1592): ,Nedéle, jenz slove Judica,
[15]
obyčejně smrtedlná, neb pátá v postě, Evangelium sva-
[16]
tébo Jana v VIIL kapitole Úvod ke kázání: Nynější čas
[17]
ukládá křesťanům. aby si připomínali nábožně utrpení Krista Pána
[18]
a dávali se na pokán'. Dříve než by se však o této véci rozjfmalo,
[19]
jest třeba připomenouti si nevinu Ježíše Krista. Kristus za křivdy se
[20]
nemstil, ale poručil to tomu, kterýž spravedlivě saudí. Z příčiny
[21]
neděli dnešní... dáno jest jméno Dominica Judica, to jest ne-
[22]
děle připomínání bolestných svých křivd od Krista Pána, spravedli-
[23]
vému saudu poraučených, kteréž žalmové proroctví předoznámilo, a za
[24]
Iutroitum dnešního zpěvu církevního jest zřízeno, fka; Judica me
[25]
Deus, etc. Zámrský vykládá potom obšírně, proč se u Čechů na-
[26]
zývá neděle tato smrtelnou (294--295); vypravuje též o obyčeji,
[27]
který přišel do Čech z Polska, že totiž na tuto neděli děti, zvláště
[28]
venkovské, nosí na holi strašidlo udělané z došku neb z hadru, a praví,
[29]
že smrt zanášejí. (Viz Zíbrt, Sborník hist. 1886, 81 52.) Po tomto
[30]
úvodu následuje text evangelický, Jan VIII. (V onen čas mluvil
[31]
Pán Ježíš Židům : Kdo z vás trestati mne bude z hříchu? etc.) Po texts
[32]
jest summovní zpráva textu evang. Kazatel praví: Historie
[33]
přečteného evangelia náleží k 4. článku víry: Trpěl pod Pontským
[34]
Pilátem. Líčí pak ostrými slovy zlost fariseův, jejich nepřízeň a závist
[35]
ke Kristu Pánu, jimž však Kristus: dobře odpověděl nazvav je Iháti
[36]
a syny ďáblovými. (296—297). Takovou povahu jako fariseové mají
[37]
prý nepřátelé pravdy boží vůbec: Když nemohau odpírati, tehdy
[38]
ji potupnymi hanéními usilují zhyzditi, rozum svůj tělesný, bludy
[39]
zaplískany, nad zjevné slovo Boží vyzdvihujfce a ukrutnost dábelskau

[40]
6) Rukopis strahovský 3K3.


Text viewFacsimile