[1] |
|
---|
[2] |
řího Weinrycha“, [Impressorové Sedléanskÿ a Dačický byli potom „do
|
---|
[3] |
vězení dáni a nemalý čas v něm držáni.“ Dovídáme se o tom z „Krát-
|
---|
[4] |
kého poznamenání některých příkoří a útiskův v náboženství,“ poda-
|
---|
[5] |
ného 27. února 1609 od stavův evangelických císaři Rudolfu II. ©)
|
---|
[6] |
(Sborník hist. 1886, Dodatek, 157.) (Viz též Diplomatář mus. 1609
|
---|
[7] |
[Winter, Ź. c. I. 2431, Slavata, Paměti I. 240 [Jir. I. 151-—2.])
|
---|
[8] |
|
---|
[9] |
Kazatel podává nejprve úvod k příslušnému kázání, pak
|
---|
[10] |
,summovnf zprávu*, nebo „summovní užitek“ přísluš-
|
---|
[11] |
ného textu evangelického, a pak výklad. Ku konci výkladu
|
---|
[12] |
připojuje píseň, obsahující základní myšlenku kázání s označením
|
---|
[13] |
známé písně, podle které se má zpívati.
|
---|
[14] |
Na pf. (z vyd. r. 1592): ,Nedéle, jenz slove Judica,
|
---|
[15] |
obyčejně smrtedlná, neb pátá v postě, Evangelium sva-
|
---|
[16] |
tébo Jana v VIIL kapitole“ Úvod ke kázání: Nynější čas
|
---|
[17] |
ukládá křesťanům. aby si připomínali nábožně utrpení Krista Pána
|
---|
[18] |
a dávali se na pokán'. Dříve než by se však o této véci rozjfmalo,
|
---|
[19] |
jest třeba připomenouti si nevinu Ježíše Krista. Kristus za křivdy se
|
---|
[20] |
nemstil, „ale poručil to tomu, kterýž spravedlivě saudí. Z té příčiny
|
---|
[21] |
neděli dnešní... dáno jest jméno Dominica Judica, to jest ne-
|
---|
[22] |
děle připomínání bolestných svých křivd od Krista Pána, spravedli-
|
---|
[23] |
vému saudu poraučených, kteréž žalmové proroctví předoznámilo, a za
|
---|
[24] |
Iutroitum dnešního zpěvu církevního jest zřízeno, fka; Judica me
|
---|
[25] |
Deus, etc.“ Zámrský vykládá potom obšírně, proč se u Čechů na-
|
---|
[26] |
zývá neděle tato smrtelnou (294--295); vypravuje též o obyčeji,
|
---|
[27] |
který přišel do Čech z Polska, že totiž na tuto neděli děti, zvláště
|
---|
[28] |
venkovské, nosí na holi strašidlo udělané z došku neb z hadru, a praví,
|
---|
[29] |
že smrt zanášejí. (Viz Zíbrt, Sborník hist. 1886, 81— 52.) Po tomto
|
---|
[30] |
úvodu následuje text evangelický, Jan VIII. (V onen čas mluvil
|
---|
[31] |
Pán Ježíš Židům : Kdo z vás trestati mne bude z hříchu? etc.) Po texts
|
---|
[32] |
jest „summovní zpráva textu evang.“ Kazatel praví: Historie
|
---|
[33] |
přečteného evangelia náleží k 4. článku víry: Trpěl pod Pontským
|
---|
[34] |
Pilátem. Líčí pak ostrými slovy zlost fariseův, jejich nepřízeň a závist
|
---|
[35] |
ke Kristu Pánu, jimž však Kristus: dobře odpověděl nazvav je Iháti
|
---|
[36] |
a syny ďáblovými. (296—297). Takovou povahu jako fariseové mají
|
---|
[37] |
prý nepřátelé pravdy boží vůbec: „Když jí nemohau odpírati, tehdy
|
---|
[38] |
ji potupnymi hanéními usilují zhyzditi, rozum svůj tělesný, bludy
|
---|
[39] |
zaplískany, nad zjevné slovo Boží vyzdvihujfce a ukrutnost dábelskau
|
---|
[40] |
6) Rukopis strahovský 3K3.
|
---|