EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

40

NěkterávšakkázáníJakoubekzačínáihnedtextem, bez předmluvy, na . při kázání na 9, neděli po sv. Trojici (Pav, v !. Korint. v 14. Кар.) & |.

Výklud dělí spisovatel obyčejně nu jednotlivé oddíly podle hlavních myslenek v epistole obsažených ; tyto tvoří kostru celého výkladu. Na . o epištole, která se čte na 7. neděli po sv. Trojici (Pavel Řím. 6. K.) praví, že se dělí natři strany : První učí, abychom rovuost spra-

vedlnosti činili... Druhé, abychom služebnost zlosti obrátili v slu- žebnost života... Třetí, abychom užitek obojího, t. hříchu i spra- vedlnosti, spatřili tu, neb konec těch věcí smrt jest . . . (126%).

Epištolu na neděli 9. po sv. Trojici (Pav. v I. Korint., 14. kap.) dělí též na tři díly (strany), celé pak rozdělení shrnuje v jedinou myšlenku, která jest jádrem celé epištoly i výkladu: A pro rozum jasnější a světlejší této Epištoly sluší věděti, že žádost jest kořen všeho zlého . . .* (1349). Misty ućf, že příslušná epištola dvoji vyznam, ,télestnÿ, t. j. doslovny, a ,duchovni®, t. j. vyzna- čující se myšlenkami poučnými pro křesťanský život. Na pi. Kp. sv. Pavla 1. ke Korint, v V. kapitole. Bratří! Vymeťte starý kvas, abyšte byli nově pokropeni, jakož jste nenakvašeni. Neb Velikonoc naše, totiž Beránek Velikonoční, obětován jest, Kristus. Protož hoduojme ne v kvasu zlosti a nešlechetnosti, ale v přesnicích éistoty a pravdy! (47*)* . . . ,Smysl telestny této Epistoly jest tento: Korintstt trpéli mezi sebau nékterakého smilnika, kteryzto vzal Zenu otce svého, t. macechu svau za svau ženu, jakož praví mistr Haymo A ten učinil všem veliké pohoršení, pro kteréžto velí jeho vyobcovati, aby jiných nepoškvrnil, a protož k Korintským: Vymeťte starý kvas, t. hříšníka ... ! Ale duchovním smyslem v této Epištole radí všem hříšným, hříchův skrze pokání pozbýti . . Druhé, pokrm duchovní přijímati . Třetí, v čistotě a pravdě ostati, atd,...* (47b—489. Ku konci vÿkladu Jakoubek pripojuje éasto prosbu anapomenutf, na . (2. ned. adv.): Prosmež Pána Jezu Krista, at ráčí nám dáti rozum Písma svatého, jímž bychom byli u víře osvíceni, v naději posilnéni a v lásce zamékéeni, abychom tudy došli věčné radosti v království nebeském. (7%)

Slova, o nichž spisovatel myslí, že potřebují po- drobnějšího výkladu, rozbírá důkladně, aby se jim dobře rozumělo. Na . vykládá o sobotě, že sabathum značí česky odpočinutí, pro odpočívání těla Kristova v hrobě, a specielně o velikonoční sobotě, že ji Čechové nazývají Bílou pro dvojí věc: Najprvé proto, že dříve byl obyčej, kteříž jsau se z po-


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile