EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
40

[2]
NěkterávšakkázáníJakoubekzačínáihnedtextem,
[3]
bez předmluvy, na . při kázání na 9, neděli po sv. Trojici
[4]
(Pav, v !. Korint. v 14. Кар.) & |.

[5]
Výklud dělí spisovatel obyčejně nu jednotlivé oddíly podle hlavních
[6]
myslenek v epistole obsažených ; tyto tvoří kostru celého výkladu. Na .
[7]
o epištole, která se čte na 7. neděli po sv. Trojici (Pavel Řím. 6. K.)
[8]
praví, že se dělí natři strany : První učí, abychom rovuost spra-

[9]
vedlnosti činili... Druhé, abychom služebnost zlosti obrátili v slu-
[10]
žebnost života... Třetí, abychom užitek obojího, t. hříchu i spra-
[11]
vedlnosti, spatřili tu, neb konec těch věcí smrt jest . . . (126%).

[12]
Epištolu na neděli 9. po sv. Trojici (Pav. v I. Korint., 14. kap.) dělí
[13]
též na tři díly (strany), celé pak rozdělení shrnuje v jedinou
[14]
myšlenku, která jest jádrem celé epištoly i výkladu: A pro rozum
[15]
jasnější a světlejší této Epištoly sluší věděti, že žádost jest kořen
[16]
všeho zlého . . .* (1349). Misty ućf, že příslušná epištola
[17]
dvoji vyznam, ,télestnÿ, t. j. doslovny, a ,duchovni®, t. j. vyzna-
[18]
čující se myšlenkami poučnými pro křesťanský život. Na pi. Kp. sv. Pavla
[19]
1. ke Korint, v V. kapitole. Bratří! Vymeťte starý kvas, abyšte byli nově
[20]
pokropeni, jakož jste nenakvašeni. Neb Velikonoc naše, totiž Beránek
[21]
Velikonoční, obětován jest, Kristus. Protož hoduojme ne v kvasu zlosti
[22]
a nešlechetnosti, ale v přesnicích éistoty a pravdy! (47*)* . . . ,Smysl
[23]
telestny této Epistoly jest tento: Korintstt trpéli mezi sebau
[24]
nékterakého smilnika, kteryzto vzal Zenu otce svého, t. macechu svau
[25]
za svau ženu, jakož praví mistr Haymo A ten učinil všem veliké
[26]
pohoršení, pro kteréžto velí jeho vyobcovati, aby jiných nepoškvrnil,
[27]
a protož k Korintským: Vymeťte starý kvas, t. hříšníka ... ! Ale
[28]
duchovním smyslem v této Epištole radí všem hříšným,
[29]
hříchův skrze pokání pozbýti . . Druhé, pokrm duchovní přijímati .
[30]
Třetí, v čistotě a pravdě ostati, atd,...* (47b—489. Ku konci
[31]
vÿkladu Jakoubek pripojuje éasto prosbu anapomenutf,
[32]
na . (2. ned. adv.): Prosmež Pána Jezu Krista, at ráčí nám dáti
[33]
rozum Písma svatého, jímž bychom byli u víře osvíceni, v naději
[34]
posilnéni a v lásce zamékéeni, abychom tudy došli věčné radosti
[35]
v království nebeském. (7%)

[36]
Slova, o nichž spisovatel myslí, že potřebují po-
[37]
drobnějšího výkladu, rozbírá důkladně, aby se jim
[38]
dobře rozumělo. Na . vykládá o sobotě, že sabathum značí
[39]
česky odpočinutí, pro odpočívání těla Kristova v hrobě, a specielně
[40]
o velikonoční sobotě, že ji Čechové nazývají Bílou pro
[41]
dvojí věc: Najprvé proto, že dříve byl obyčej, kteříž jsau se z po-


Text viewFacsimile